خبر فوری

بوی نامطبوع فرآوری ماهی، مهمان هرساله مردم سوزای قشم

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، شهردار سوزا روز جمعه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا، اظهار كرد: امسال نيز بوي نامطبوع فعاليت كارخانه هاي فراوري ماهي همچون سال هاي گذشته موجب ناراحتي و نارضايتي مردم اين شهر شده است و مردم از بي توجهي مسئولان دلخور هستند.
محمد ايراني با بيان اينكه در هفته جاري نمايندگان اين كارخانه ها در محل فرمانداري جلسه اي با نمايندگان و مسئولان شهر داشتند، گفت: امروز نيز پس از برگزاري آئين سياسي عبادي نماز جمعه، مردم نسبت به شرايط موجود نارضايتي خود را ابراز كردند.
وي با اشاره به اينكه نامه نگاري براي حل مشكلات بوي نامطبوع اين كارخانه ها از سال 85 آغاز شده است، اضافه كرد: تاكنون ادعاهاي مسئولان كارخانه هاي فراوري ماهي در خصوص نصب بوگير و بو سوز نتيجه ملموسي به همراه نداشته است.
شهردار سوزا گفت كه بي توجهي كارخانه داران موجب شده است تا امسال نيز همچون سال هاي گذشته مردم از بوي نامطبوع اين كارخانه ها كلافه شوند.
ايراني يادآوري كرد: هر ساله با افزايش صيد ماهي در اين فصل از سال بر ميزان بوي نامطبوع كارخانه هاي فراوري ماهي افزوده مي شود و مردم شهر بايد اين شرايط را تحمل كنند و اين موضوع بر ميزان جذب مسافران و گردشگران تاثير منفي گذاشته و مي گذارد.
وي با بيان اينكه نمايندگان برخي از كارخانه هاي فراوري ماهي مدعي هستند كه فعاليت آنها بويي به دنبال ندارد و اعتراض هاي مردم شهر بي دليل است، تاكيد كرد: مردم سوزا با هيچ يك از كارخانه ها مشكلي ندارند و نمي توان ادعا كرد كه پيگيري هاي مردم اين شهر بدون پايه و اساس است.
شهردار سوزا يادآوري كرد: تجربه نشان مي دهد كه با افزايش رطوبت هوا و كاهش وزش باد، بر شدت بوي نامطبوع اين كارخانه ها افزوده و از توانايي مردم براي تحمل اين شرايط كاسته مي شود.
ايراني گفت: با توجه به اينكه پنج كارخانه فراوري ماهي در اطراف اين شهر فعاليت مي كند، شناسايي منبع اصلي بوي نامطبوع سخت شده است و اين در حالي است كه تمام كارخانه ها مدعي هستند كه از بوگير و بو سوز استفاده مي كنند.
وي ادامه داد: در حال حاضر بوي نامطبوع اين كارخانه ها از طرف رمكان، پارك ساحلي شهر، نزديكي مسن و اطراف شهرداري قابل استشمام است و اين موضوع موجب شده كه مسافران و گردشگران سوزا اين شهر را به سرعت ترك كنند.
ايراني افزود: روز گذشته عده اي نيز در اعتراض به شرايط موجود، با خودروهاي خود مانع از انتقال و فروش ماهي به كارخانه هاي فراوري ماهي در اطراف سوزا شدند.
ارديبهشت سال 94 نيز مردم سوزا در اعتراض به بوي نامطبوع فعاليت كارخانه هاي فراوري ماهي، به فرمانداري قشم مراجعه كردند و خواستار رسيدگي به مشكلات خود شدند.
نارضايتي مردم سوزا از بوي نامطبوع ناشي از فعاليت كارخانه هاي فراوري ماهي موجب شد كه در خرداد سال گذشته بازرس كل هرمزگان به صورت سرزده از نحوه فعاليت يكي از اين كارخانه ها در نزديكي شهر سوزا بازديد كند.
پس از اين بازديد قرار شد كه عملكرد دستگاه هاي اجرايي قشم پيرامون نارضايتي اهالي سوزا از بوي نامطبوع ناشي از فعاليت كارخانه هاي فراوري ماهي بررسي شود.
به گفته مسئولان روزانه چند صد تن ماهي از صيادان اين منطقه خريداري و در فرايند فراوري ماهي خشك مي شود كه در صورت تعطيل شدن اين كارخانه ها، بخش اعظمي از اين ماهي ها به صورت سنتي در سواحل دريا خشك و اين موضوع به نوبه خود موجب ايجاد بوي نامطبوع در منطقه مي شود.
شهر سوزا با حدود هشت هزار نفر جمعيت در 30 كيلومتري شهر قشم واقع شده است.
انتهای پیام

منبع: ایرنا

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید