خبر فوری

حرکت در جاده‌های “جهانی” با تایرهای ایرانی

به گزارش هرمزبان به نقل از   خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ با توجه به رشد یکباره و چشمگیر مصرف کنندگان خودرو در داخل کشور و به دنبال آن تولید انبوه کارخانجات تولید خودرو سرمایه گذاری ها در بخش تولید و تامین لاستیک و تایر در کشور نیز افزایش یافت به طوری که در حال حاضر 9 شرکت بزرگ تولید تایر در کشور فعال هستند که علاوه بر تامین بخشی از نیاز داخل و خودرو سازان بخشی از تولیدات خود را نیز به کشورهای منطقه خاورمیانه حوزه خلیج فارس و برخی از کشورهای اروپایی صادر می کنند.

صنعت تایر و لاستیک جزء صنایع استراتژیک محسوب می شود و در صورت توجه مسئولان و تصمیم گیران دولتی این صنعت می تواند سهم عمده ای از اشتغال و ارزآوری و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را به عهده گرفته و حضور پررنگی در میان رقبای خارجی در بازارهای بین المللی داشته باشد.

شرکت مجتمع آرتاویل تایر با هدف تامین بخشی از نیاز لاستیک کشور در سال 76فعالیت تولیدی خود را آغاز کرد این کارخانه که بزرگترین کارخانه لاستیک سازی شمالغرب کشور محسوب می شود با بهره گیری از آخرین تکنولوژی روز دنیا در زمینه ساخت انواع تایر نقش غیرقابل انکاری در افزایش تولید داخلی و صادرات غیر نفتی داشته و درآمدهای ارزی و ملی زیادی را برای کشور به ارمغان آورده است.

در چند سال اخیر به دلیل برخی مسائل مشکلاتی بر سر راه این کارخانه قرار گرفت و حواشی برای این شرکت ایجاد شد اما با پیگیری های مقام عالی استان امام جمعه و نمایندگان و بویژه توجه مدیران به تخصص و تجربه نیروی انسانی ماهر و متخصص داخلی این مشکلات رفع گردید به طوری که بهره برداری از فاز دوم و افزایش اشتغال این شرکت نوید از آینده ی روشن تر این شرکت و توجه ویژه مدیران آن برای دستیابی به سهم بیشتری از بازارهای جهانی می دهد.

ایجاد 400 فرصت شغلی جدید در شرکت آرتاویل تایر

استاندار اردبیل در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل از افتتاح فاز دوم کارخانه آرتاویل تا دهه فجر  سال جاری خبر داد و گفت: کارخانه آرتاویل تایر بزرگترین تولید کننده انواع تایر در کشور است که در سال حمایت از تولید ملی با بالاترین ظرفیت محصولاتی با کیفیت مطلوب که قابل رقابت با تایرهای خارجی هستند تولید می کند و حضور پررنگی در بازارهای داخلی و بین المللی دارد.

اکبر بهنامجو بیان داشت: در طی 22 سال فعالیت این شرکت بخش بزرگی از نیاز بازار و خودروسازان توسط این شرکت تامین می شود و در سه شیفت کاری و با جذب نیروهای بیکار منطقه سعی در افزایش تولید و سهم بازار را دارد.

وی به تولید 40 هزار تن در سال این کارخانه اشاره کرد و اظهار داشت: با بهره برداری از طرح توسعه ای این کارخانه در آینده نزدیک علاوه بر اشتغال 400 نفر دیگر از جوانان بیکار میزان تولید دوبرابر گذشته خواهد بود و انتظار می رود این شرکت سهم بزرگی در کاهش بیکاری و افزایش میزان صادرات غیر نفتی استان و کشور داشته باشد.

استاندار اردبیل درباره فاز دوم این کارخانه گفت: این فاز که در آن تولید تایرهای کامیونی و سیمی مدنظر قرار گرفته در فضایی مناسب در کنار کارخانه موجود احداث خواهد شد که کار نصب تجهیزات و ماشین آلات آن در حال انجام بوده و پیش بینی می کنیم تا دهه فجر امسال فاز دوم کارخانه به بهره برداری برسد.

بهنامجو تصریح کرد: فاز دوم این کارخانه 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سرمایه گذار بخش خصوصی با 30 درصد تسهیلات بانکی که در اختیار این شرکت قرار گرفته و دو سوم سرمایه بخش خصوصی کار انتقال تکنولوژی و خط تولید از خارج را انجام داده است و بخش دیگری از تسهیلات بانکی بنا به صلاحدید بانک عامل بعد از اتمام بخش های دیگری از طرح،آزاد و در اختیار مدیران این شرکت قرار خواهد گرفت.

وی ضرورت حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی توسط مدیران دستگاههای اجرایی و بانکها را متذکر شد و اظهار داشت: بر مبنای رویکرد اقتصاد مقاومتی چنین مجموعه هایی با تلاش شبانه روزی سعی می کنند تا تولید خود را ارتقا دهند.

مقام عالی استان افزود: تلاش می شود در تحقق ایجاد 20 هزار فرصت شغلی بیش از 60 درصد این اشتغال از محل طرح های توسعه ای و افزایش ظرفیت کارخانه های موجود ایجاد شده و امید می رود این اهداف تا پایان سال جاری تحقق یابند.

افزایش دو برابری ظرفیت تولید شرکت آرتاویل تایر

مدیر عامل کارخانه آرتاویل تایر اردبیل از اتمام فاز دوم تولیدی تا ابتدای سال 98 خبر داد و گفت: با راه اندازی فاز دوم زمینه اشتغال 400 نفر فراهم شده و میزان تولید دو برابر افزایش خواهد داشت.

گنجی با بیان اینکه برای احداث و راه اندازی فاز دوم این کارخانه مجهزترین و مدرنترین تجهیزات و امکانات به کار گرفته شده است افزود: پیش بینی می شود تولیدات فاز دوم ضمن خودکفایی در تولید لاستیک سیمی کشور موجب ارزآوری 60 میلیون دلاری نیز خواهد شد.

وی در باره تولیدات فاز دوم طرح توسعه شرکت آرتاویل تایر بیان داشت: طرح توسعه تایرهای تمام سیمی کامیونی اتوبوسی و وانتی با ظرفیت 20 هزار تن در سال در آینده ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید که با اجرای این طرح توسعه ظرفیت تولید کارخانه به 50 هزار تن خواهد رسید که بخش عمده ای از تولیدات این شرکت برای تامین نیاز کارخانجات خودرو سازی داخلی فرستاده خواهد شد.

سرمایه گذار کارخانه آرتاویل تایر تصریح کرد: با راه اندازی فاز دوم کارخانه آرتاویل تایر 20 هزار تن به ظرفیت تولید افزوده خواهد شد و با تولید تایرهای کامیونی سیمی که نیازمند تکنولوژی بالا بوده و از مدرنترین دستگاههای دنیا برای تولید آن استفاده خواهد شد کشور از ورود این قبیل لاستیکها بی نیاز خواهد شد و با افزایش تولید به خودکفایی و صادرات این محصول دست خواهیم یافت.

گنجی هدف و انگیزه خود از سرمایه گذاری در طرح توسعه ای شرکت آرتاویل تایر را نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی و اشتغال پایدار و دستیابی به بازارهای جهانی خواند و عنوان کرد: از ابتدای بهره برداری تاکنون نسبت به تخصیص بخشی از محصولات این کارخانه به صادرات و شناسایی بازارهای صادراتی اقدام کرده ایم و به طوری که این شرکت به یکی از پیشگامان صادرات تایر در کشور تبدیل شده است.

جلوگیری از خروج ارز با افزایش تولید تایر های داخلی

مدیر عامل شرکت مجتمع صنعتی آرتاویل تایر با اشاره به اینکه کل تولیدات این شرکت تایر های بایاس و رادیال است گفت: لاستیک های رادیال تولید شده در این شرکت برای کارخانجات ایران خودرو سایپا و گروه بهمن تولید می شود و تایرهای وانتی و کامیون بایاس برای شرکت هایی چون ایران خودرو دیزل تولید می شود که در سال گذشته برای تراکتورسازی تبریز، بهمن و زامیاد نیز تولید می شد.

علیرضا انصاری درباره پروژه تولید لاستیک های تمام سیمی کامیونی که از محصولات جدید این کارخانه در طرح توسعه ای خواهند بود نیز بیان داشت: این نوع تایرها نسل جدید تایر به شمار می روند و در حال حاضر در یک واحد تولیدی در کشور این قبیل تایر تولید می شود و بقیه نیاز کشور از طریق واردات تامین شده و ارز بری بالایی را برای کشور دارد که این پروژه با هدف جلوگیری از خروج ارز و با استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی دنیا در حال انجام است که پیشرفت بالایی دارد و پیش بینی می شود در اواخر امسال و سال حمایت از کالای ایرانی به بهره برداری برسد.

وی  بر اهداف اشتغال زایی طرح توسعه ای شرکت مجتمع صنعتی آرتاویل تایر را نیز خاطر نشان کرده و اظهار داشت: در حال حاضر یک  هزار و 500 نفر در کل کارخانه های آرتاویل تایر مشغول فعالیت هستند که با بهره برداری و شروع فعالیت فاز دوم طرح توسعه ای این شرکت پیش بینی می شود 400 نفر دیگر به مجموعه اضافه شوند که اشتغال زایی مناسبی را برای استان به همراه دارد.

مدیر عامل شرکت مجتمع صنعتی آرتاویل تایر کیفیت تولیدات این شرکت را در سطح بالا و قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی معرفی کرد و اظهار داشت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال حمایت از تولید داخل نام گرفته و براین اصل نیز تاکید فرموده اند تمام برنامه ریزی های این شرکت در راستای افزایش کیفیت، کمیت و افزایش بهره وری انجام گرفته است تا بتواند بیش از پیش مصرف کننده داخلی را به استفاده از تایرهای ایرانی به جای تایرهای خارجی ترغیب نماید.

انصاری افزود: بخش مهمی از این موضوع بر عهده مصرف کنندگان داخلی است و در این میان نقش رسانه ها و رادیو و تلویزیون در تشویق مصرف کنندگان داخلی به استفاده از کالای داخلی به جای محصولات مشابه خارجی بسیار مهم است.

وی به افتخارات و دستاوردهای که توسط این شرکت به دست آمده نیز اشاره کرد و گفت:  این واحد صنعتی دستاوردهای زیادی در زمینه های متعدد داشته به طوری که چند سال متوالی به عنوان واحد نمونه در زمینه رعایت کننده حفظ حقوق مصرف کنندگان شناخته شده و در عین حال نیز واحد نمونه صادراتی نیز معرفی گردیده است.

افزایش مطالبات تایر سازان از خودروسازان

مدیر عامل شرکت مجتمع صنعتی آرتاویل تایر افزایش میزان مطالبات تایر سازان از خودرو سازان را در کنار افزایش قیمت ارز را چالشی بزرگ برای فعالان این عرصه ذکر کرد و گفت: مطالبات تایر سازان از خودرو سازان رقمی بسیار سنگین بوده و چون این مطالبات سرمایه در گردش تایر سازان به شمار می رود افزایش قیمت مواد اولیه و نرخ ارز در کنار تسویه نشدن این مطالبات چالشهای متعددی را برای فعالان این حوزه به همراه داشته است.

انصاری از افزایش نیافتن قیمت محصولات صادراتی این شرکت  با هدف حفظ بازار صادراتی نیز خبر داد و افزود: براساس مجوز سازمان توسعه تجارت و همچنین وزارت صمت محصولات این شرکت به صورت ریالی به کشورهای همسایه صادر می شود و تاکنون نیز به دلیل حفظ بازارهای صادراتی اقدامی در جهت افزایش قیمت محصولات خود انجام نداده ایم هرچند که مجوز افزایش 9 درصدی قیمت به تایر سازان ابلاغ گردیده است.

کلام آخر

با راه اندازی و تولید محصولات جدید در شرکت آرتاویل تایر این استان به قطب بزرگ تولید تایر در شمالغرب و خاورمیانه تبدیل خواهد شد که برای ادامه راه نیازمند حمایت های همه جانبه مسئولان و مقامات عالی استانی و کشوری است.

صنعت لاستیک سازی و تایر سازی استان حرکت رو به جلو و گام نهادن در بازارهای بزرگ بین المللی را در پیش گرفته است که برای نیل به این هدف مدیران این شرکت مقامات عالی استان و مصرف کنندگان وظیفه ای به مراتب سنگین تر بر عهده دارند تا این چرخ ها از حرکت نایستند و روزی شاهد حرکت تایرهای ایرانی در جاده های جهانی باشیم.

توجه به این نکته که این صنعت در چند سال اخیر با مشکلات ناشی از نوسانات نرخ ارز تشدید تحریم ها افزایش قیمت مواد اولیه واردات بی رویه تایرهای چینی عدم تخصیص به موقع تسهیلات بانکی با نرخ مناسب و… دست و پنجه برم کرده است عدم توجه و اقدام مناسب مسئولان ذیربط علاوه بر کاهش تولید و یا تعطیلی این واحدهای تولیدی ضربه جبران ناپذیری بر اقتصاد استان و کشور وارد خواهد آورد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید