خبر فوری

بهره برداری از دو سد گابریک و سرنی به استان جان دوباره می بخشد

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرگزاری برنا در هرمزگان،هوشنگ ملایی بیان کرد: در حال حاضر سد سرنی در حال آبگیری و سد گابریک در دست احداث است که با استفاده از انها شاهد تحولات بزرگی در استان خواهیم بود که بر اساس پیش بینی ها تا سال اینده به بهره برداری میرسند.

وی در ادامه اضافه کرد: مظالعه بر روی 10 رودخانه استان در حال انجام است که به دنبال این هستیم که از ظرفیت بخش خصوصی و دولتی برای احداث آنها استفاده کنیم و در این خصوص نیز در جلسات متعددی صحبت شد زیرا استان هرمزگان در مدیریت آبهای سطحی یک مقدار عقب مانده که در تلاش هستیم این عقب ماندگی را جبران کنیم.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به ایجاد فروچاله ها و نشست های دشت میناب افزود: بعد از دشت میناب در منطقه پارسیان نیز شاهد ایجاد این رخداد هستیم به دنبال آن دشت هایشهرستان رودان نیز در وضعیت نا مناسبی قرار دارند و این دوره 17 سال خشکسالی در استان باعث بیلان حدود سه میلیارد متر مکعب در آب های زیر زمینی شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان تصریح کرد: امسال بیش از 400 تا 500 میلیون متر مکعب بیلان منفی داریم که با توجه به برنامه ای که با جهاد کشاورزی، نظام صنفی و خانه کشاورز ارائه شده باید به سمت کشت هایی با مصرف آبی کمتر برویم.

ملائی افزود: جهاد کشاورزی از آبیاری تحت فشار برای کشاورزان به ویژه در میناب استفاده میکند زیرا بر اساس برنامه های ارائه شده به دنبال کاهش 20 درصدی کشت زراعی و کاهش برخی کشت ها مانند هندوانه و ذرت هستیم همچنین احیای برخی دیگر از گونه ها مانند گندم و کلزا با توجه به نیاز کشور  و مصرف آب کمتر در دستور کار قرار دارد.

وی با یاداوری اینکه دولت خرید تضمینی کشت گندم و کلزا را بر عهده گرفته بیان کرد: در بخش کشت های جالیزی هم در تلاش برای هماهنگی با استان های دیگر هستیم تا مازاد تولید نداشته و محصول دچار افت قیمت نشود که در صورت تعادل در تولید و مصرف میتوان مشکلات کشاورزان را کاهش و مدیریت خوبی در بخش اقتصادی کشور داشت.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به شرایط نا مساعد بارشی در پاییز پیش رو تصریح کرد: باید در سال زراعی جدید مدیریت داشته باشیم و از چالش ها با کمترین ضرر بگذریم تا کمترین آسیب را در منابع استراتژیک تجدید ناپذیر زیر زمینی داشته باشیم و از سوی دیگر معیشت مردم نیز حفظ شود.

مدیر عامل شرکتآب منطقه ای هرمزگان اظهار کرد: مبحث خشکسالی در استان به صورتی نیست که ترسالی و یا خشکسالی داشته باشیم، این در صورتی است که ما 185 میلیمتر متوسط بارندگی در استان داشته ایم به این معنا که این میزان بارش از متوسط کشوری حدود 40 درصد پایینتر بوده است.

ملائی افزود: همچنین به همین میزان بارش به متوسط آسیا حدود یک چهارم و نسبت به اروپا یک سوم است که با توجه به این اعداد باید بگوییم که ما در منطقه خشک قرار گرفته ایم و تر سالی ما همان خشکسالی است.

وی با توجه به پیشینه خشکسالی و کم آبی در استان بیان کرد: اگر به گذشته نگاهی بیندازیم متوجه میشویم که مردم هرمزگان سازگاری با کم آبی برقرار کرده بودند مانند مردم غرب استان که آب خود را از آب انبارها تامین میکردند یا وجود چاه های طلا به تعداد روزهای سال در جزیره قشم که این نشان از مدیریت خشکسالی و تامین اب در استان در خشکسالی ها و کم آبی ها دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان درپایان تاکید کرد: امروز در بخش مصرف ما خواهشمان این است که مردم مصرف را متناسب با تولید و یا آبی که در اختیار دارند تنظیم کنند ما از آب میتوانیم بهره وری بهتری داشته باشیم مثلا با کشت های گلخانه ای و سیستم های ابیاری تحت فشار استفاده از گونه هایی که مصرف آب  کمتری دارند یا اصلاح الگوی کشت در بحث های صیفی جات میتواند کمک کند تا پایداری مناسبی در بخش کشارزی داشته باشیم.

 

 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید