خبر فوری

محمد رضازاده: بندرلنگه ویترین آثار تاریخی هرمزگان است

هرمزبان:شهردار بندرلنگه گفت: بندرلنگه را می‌توان به عنوان قطب گردشگری و ویترین آثار تاریخی هرمزگان نام برد، چراکه هنوز بافت و منازل باستانی در این منطقه گویای تاریخ پرفراز و نشیب این شهر است.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، محمد رضازاده بعد از ظهر امروز در حاشیه بازدید از آثار تاریخی بندرلنگه اظهار داشت: این شهر را باید شهر مساجد و برکه‌ها نامید، زیرا در این شهر برکه‌ها و مساجد ارزشمندی وجود دارد که بیشتر آنها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

وی افزود: بندرلنگه را می‌توان به عنوان قطب گردشگری و ویترین آثار تاریخی هرمزگان نام برد، چراکه هنوز بافت و منازل تاریخی بندرلنگه گویای تاریخ پرفراز و نشیب این شهر است.

رضازاده تصریح کرد: از آثار تاریخی این شهر می‌توان به خانه فکری اشاره کرد، این بنا توسط یکی از تجار معروف بندرلنگه به نام مرحوم حاج عبدالواحد فکری احداث شده است که با بادگیری‌های بلند و زیبای خود یکی از الگوهای اصلی معماری جنوب محسوب می‌شود.

شهردار بندرلنگه با اشاره به قدمت مسجد ملک ابن عباس گفت: این مسجد به دستور حاج محمدبن‌عباس برای سیدمحمد عالم ساخته شد. ابن‌عباس از تجار معروف بندرلنگه بود و برای ساختن مسجد و مناره آن استادی به نام حاج‌محمد را از نجف آورد. این مسجد مناره بسیار زیبایی به ارتفاع 22 متر با قطر 3.5 متر دارد.

رضازاده با معرفی مسجد افغان تصریح کرد: این مسجد در محله افغان بندرلنگه قرار دارد و یک شبستان زمستانی و یک شبستان تابستانی دارد که ستون‌های آن با گچبری قالبی، زیبا و برجسته شده و تاریخ ساخت این بنا سال 1270 هـجری قمری است.

این مسئول ادامه داد: یکی دیگر از مساجد تاریخی این شهر مسجد خداداد محسوب می‌شود که این مسجد در محله مساح بندرلنگه قرار دارد و به عنوان اولین مسجد تشیع در این بندر، هنوز صورت تاریخی خود را حفظ کرده است، محراب آن تزیینات گچبری بسیار زیبایی دارد.

وی در پایان با اشاره به مهم‌ترین و دیگر آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان بندرلنگه بیان داشت: از دیگر آثار تاریخی می‌توان به ساختمان قدیم شهرداری، و همچنین ساختمان فرودگاه قدیم، مسجد غیاث، حسینیه بنگی، مسجد افغان، مسجد آقا، حسینیه غضنفری، مسجد گرگ، حسینیه بی‌بی، برکه دریا دولت، پنج برکه، برکه خلیف، خانه بستکی، خانه سعدی، خانه واحدی، حمام معتمدی، برج مدور کنگ، برکه‌های بندرکنگ، مجموعه برکه‌های بشاری، کوه شو، کوه سیاه، اشاره کرد.

رضازاده از گردشگران و مسافران نوروزی و علاقه‌مندان به آثار تاریخی و باستانی برای بازدید از این آثار تاریخی دعوت به عمل آورد.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری فارس

کد خبر: 3885

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید