خبر فوری

همدان از بهترین مناطق برای تبدیل شدن به ژئو پارک است

به گزارش هرمزبان به نقل از ایسنا، راضیه لک در نشست مسئولان کشوری و رؤسای نمایندگی های خارجی مقیم جمهوری اسلامی ایران در استان همدان، درباره ژئو پارک اظهار کرد: ژئو پارک محدوده جغرافیایی است که دارای جاذبه های زمین شناسی طبیعی تاریخی و فرهنگی است.

وی ادامه داد: در سال 2017 حدود 35 کشور 127 ژئو پارک جهانی ثبت کردند که در سال 2025 حدود 500 محدوده ژئو پارک به ثبت یونسکو خواهد رسید، در بین این موارد ایران خوشبختانه یک ژئو پارک در قشم را به ثبت رسانیده و امید است بتوانیم مناطق بیشتری را به ثبت برسانیم چرا که ایران پتانسیل تبدیل شدن به ژئو پارک را دارد.

وی با اشاره به اینکه چین در ثبت منطقه ژئو پارک در جهان پیشتاز است، یادآور شد: توانمندی جوامع محلی و حفاظت از منابع زیرزمینی در مناطقی که به عنوان ژئو پارک معرفی می شوند از مهمترین اهداف این طرح است، این موضوع را می‌توانیم در قشم مشاهده کنیم چراکه باعث اشتغالزایی شده و مواردی مانند صنایع دستی مورد توجه جوانان و بانوان در قشم قرار گرفته است.

معاون وزیر و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با تأکید بر اینکه در ایران چندین منطقه برای ثبت ژئو پارک معرفی شده و هنوز فقط ثبت ملی شده اند، تصریح کرد: استان همدان یکی از بهترین مناطق برای تبدیل شدن به ژئو پارک است.

وی اضافه کرد: کوه الوند، گنجنامه، غار علیصدر، فرونشست ها، و دیگر آثار تاریخی باستانی این شهر و دیار پتانسیل هایی هستند که قابلیت تبدیل شدن به ژئو پارک را دارند.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان نیز گفت: صنعت گردشگری به عنوان چهارمین صنعت مهم دنیا و یکی از تاثیرگذارترین حرفه ها در تعاملات و رفتارهای متقابل در جهان مطرح است.

علی اصغر زبردست با اشاره به برگزاری دو رویداد گردشگری همدان 2018، اظهار کرد: در سال 2018 شهر همدان به عنوان پایتخت کشوهای آسیایی انتخاب شده و در رویدادی دیگر توسط سازمان جهانی گردشگری در آبان تصمیم گرفته شده نشست سالیانه اعضای این مجمع در شهر همدان برگزار شود که این دو رویداد با کمک همه دستاندرکاران می تواند نقش بسزایی در شکوفایی ظرفیت‌های گردشگری، علمی و اقلیمی استان داشته و افزایش سهم این استان در بازارهای جهان باشد.

وی با بیان اینکه انتخاب همدان به علت ظرفیت بالای گردشگری، تاریخی و اقلیمی است، تصریح کرد: امروز صنعت گردشگری به عنوان یکی از عوامل موثر در توسعه کشورها محسوب شده است به طوریکه بسیاری از کشورها گردشگری را مترادف توسعه می‌دانند، از این رو بسیاری ازکشورها هر سالانه مبالغ چشمگیری از بودجه خود را صرف بستر سازی صنعت توریسم می کنند.

زبردست افزود: در سال 2017 یک میلیارد و 300 میلون نفر توسط شرکت‌های گردشگری در 5 قاره جابجا شده و گردش مالی آن از یک میلیارد و 300 میلیون دلار گذشته است.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه حجم سرمایه گذاری در بخش توریسم از مرز 290 میلیارد دلار گذشته و باعث اشتغال 300 میلیون نفر شده است، یادآور شد: نقش این صنعت در تامین نیازهای انسانی از نظر روحی برای گردشگران و از نظرمالی برای شاغلان موجب بهبود روند توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شده است.

وی تاکید کرد: صنعت گردشگری با ویژگی خود همواره در جهان باعث نزدیک شدن ملت ها به یکدیکر، بهبود روابط و ایجاد صلح و ثبات منطقه ای و تبادلات فرهنگی شده و نقش اساسی در توسعه کشورها و گفت‌وگوی تمدن ها داشته است.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید