خبر فوری

از اقتصاد منابع محور تا اقتصاد خلاق محور

در حالی انقلاب اسلامی ایران وارد دهه چهل سالگی خود می‌شود که در تمام جنگ‌ها،  غرب علیه انقلاب اسلامی ایران دچار شکست شده است. اتاق فرمان این جنگ‌ها در دهه های مختلف انقلاب اسلامی با هم متفاوت بوده است.

در زمان دفاع مقدس، اتاق جنگ علیه انقلاب اسلامی ایران وزارت دفاع آمریکا بود. بعد از اتمام دوران دفاع مقدس با شکل گیری جنگ نرم و تهاجم فرهنگی وزارت امور خارجه ایالات متحده به اتاق جنگ علیه ایران تبدیل شد.

همان طور که امام خامنه‌ای در بیانات خود فرمودند. امروز وزرات خزانه داری آمریکا به اتاق جنگ علیه ایران تبدیل شده است. جنگ اقتصادی علیه انقلاب ابعاد خاصی داشته است و چون زندگی تمام اقشار مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد برای مقابله با این جنگ هوشمندی خاص باید لحاظ شود.

این جنگ اقتصادی در کنار تهدیدات که برای ما دارد اما می‌تواند به فرصتی بی بدیل برای ترمیم اقتصاد ایران و جهشی شگرف در حوزه تولید، اشتغال و کسب و کار در کشور را به‌دنبال داشته باشد.

برای مقابله با این جنگ باید واقعیت هایی را در مورد اقتصاد خود بپذیریم و با این  پذیرش این واقعیت ها، تصمیم های هوشمند در مقابله با این جنگ اتخاذ کنیم

اول اینکه در حوزه اقتصادی در جهان به طور کلی سه دسته کشور وجود دارد.

1) اقتصاد مبتنی بر نوآوری : کشورهایی که اقتصاد آن ها بر مبنای خلاقیت و نوآوری بنا شده است و این کشورها توانسته اند با تکیه بر نوآوری به مزیت رقابتی در بازار کسب و کار دست یافته و ساختارهای اقتصادی خود را تقویت کرده اند. از جمله این کشور ها می توان به ژاپن و ایالات متحده اشاره کرد.

2) اقتصاد مبتنی بر بهره‌وری : کشورهایی که اقتصاد آن ها مبتنی بر بهره‌وری بنا شده است و این کشور‌ها توانسته اند با تبدیل مواد خام به محصول نهایی به بهره وری دست پیدا کنند و از خام فروشی مواد پرهیز کرده و بتوانند قسمتی عمده از بازار جهانی را تصرف نمایند. از جمله این کشور ها می توان به چین اشاره کرد.

3) اقتصاد منابع محور : کشورهایی هستند که اقتصاد آن‌ها بر استفاده از منابع خدادای بنا شده است. این کشور‌ها با استحصال منابع خود توانسته‌اند اقتصاد خود را زنده نگه دارند.

 باید‌ این واقعیت را بپذیریم که اقتصاد ایران نیز اقتصاد منابع محور می باشد. هر چند امام خامنه‌ای در بیانات خود در سال‌های اخیر مرتبا به مسئولین نظام تاکید کردند که با تکیه بر اقتصاد منهای نفت و جلوگیری از خام فروشی به سمت اقتصاد بهره ور محور پیش رویم و حتی با تکیه بر نیروی انسانی جوان، تحصیل کرده و خلاق می توانیم به سمت اقتصاد نوآوری محور پیش رویم. اما در عمل این اهداف محقق نشد.

امروز با اوج گیری جنگ اقتصادی بهترین فرصت برای ما ایجاد شده است که واقعیت‌ها را پذیرفته و با  اتحاد و هبستگی کامل به سمت مبارزه با این جنگ هوشمندانه برویم.

امروز در کشور چرخه تولید به شدت ضعیف شده است و همین ضعف چرخه تولید، ضعف چرخه اشتغال و کسب و کار را به دنبال داشته است. البته از جهتی جنگ ارزی دشمن نیز در این راستا تمام تلاش خود را معطوف به این نکته کرده است که چرخه کسب و کار یا به عبارت عامیانه چرخه بازار را با نوسانات دچار اختلال کرده و بتواند با این کار نارضایتی عمومی ایجاد کند و از ایجاد این نارضایتی اهداف خود را دنبال کند.

دولت در حوزه اقتصاد خرد  با ممانعت از ورود تعدادی از اقلام ساخت خارج  به دنبال احیای چرخه تولید در کشور است اما این مبحث نیاز هوشمند‌هایی خاص خود است که باید در این جنگ تمام عیار اقتصادی حتما لحاظ شود.

اولین مساله، روشنگری این مساله در ذهن کسبه بازار می باشد که شاید این مساله در کوتاه مدت چالش هایی را برای آن ها به دنبال داشته اما در بلند مدت  با این کار بازار به ثبات اقتصادی رسیده  و دیگر نوسانات ارزی تاثیری کمی بر کسب و کار این قشر زحمت کش خواهد داشت. دوم این که چرخه تولید در کشور مجدد احیا شده و کسبه بازار در کنار کارگران زحمت کش چرخه تولید، از مزایای آن استفاده خواهند کرد.

کافی است برای عینیت بخشیدن به این موضوع به احیایی دوباره چرخه صنعت نساجی و چرم کشور بیاندیشید که با احیایی مجدد این چرخه، دوباره فرصت های شغلی زیادی ایجاد شده و شور و امید دوباره به جمع کارگران ایرانی و کسبه بازار بر خواهد گشت.  
دومین مساله نظارت وکمک هر چه بیشتر توسط دولت و قوه قضائیه می‌باشد که دولت در مقطع کنونی به کمک کسبه بازار شتافته و قوه قضائیه با اهرم نظارت به سودجویان  اجازه ندهد تا  از این وضعیت سواستفاده کنند. و همچنین باید بین کسبه محترم بازار و سودجویان تفاوت قائل شوند.

در پایان لازم است این نکته ذکر شود که اقتصاد ما این توانایی و قابلیت را دارد که به اقتصاد مبتنی بر بهره‌وری و نوآوری تبدیل شود آن هم فقط با تکیه بر  فرمول و اصول اقتصاد مقاومتی که امام خامنه ای بارها در بیانات خود مرقوم فرموده‌اند. پیشرفت اقتصادی ایران مبتنی بر مدل ترکیبی  اقتصاد مبتنی بر بهره وری  و اقتصاد مبتنی بر نوآوری است که البته باید با پرهیز از خام فروشی منابع کشور و با تکیه بر نیروی انسانی جوان و خلاق حرکت تدریجی در این مسیر فراهم شود.
 

 پایگاه بصیرت

انتهای متن/

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید