چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر بازاریابی ویروسی در شبکه اجتماعی تلگرام بر قصد خرید مصرفکنندگان میباشد. این پژوهش از نظر ماهیت، کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری این تحقیق، کاربران شبکه اجتماعی تلگرام میباشد. برای جمعآوری اطلاعات تحقیق از پرسشنامه استفاده شد که درمجموع نتایج این پژوهش از تجزیهوتحلیل 196 پرسشنامه تکمیلشده معتبر میباشد. جهت ارزیابی روایی صوری و محتوا، پرسشنامه توسط متخصصین و اساتید محترم مرور گردیده است. ارزیابی پایایی توسط آزمون آلفای کرونباخ صورت گرفته که مقدار آن 926/0 بوده است و جهت ارزیابی روایی همگرا و واگرا از طریق نرمافزار Smart PLS (تعیین بارهای عاملی) و نرمافزار SPSS (تعیین همبستگی 11 متغیر با یکدیگر) و جهت آزمون فرضیات تحقیق، تحلیل مسیر از طریق نرمافزار Smart PLS انجام شده است. میزان T کسبشده جهت تأثیر یا رد فرضیات ملاک قرار داده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین نگرش به سودمندی اطلاعات، هنجارهای ذهنی و ریسک درک شده با قصد خرید رابطه معناداری وجود دارد.
کلیدواژه ها: بازاریابی ویروسی؛ شبکه های اجتماعی؛ قصد خرید مصرف کنندگان؛ کاربران تلگرام
نویسندگان:
ابوالفضل دانایی: استادیار گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
الهام مومن: کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
نشریه کاوش های مدیریت بازرگانی – دوره 9، شماره 18، پاییز و زمستان 1396.