خبر فوری

فرصت‌های جدید در مسابقه جهانی «مفازا»

فرصت‌های جدید در مسابقه جهانی «مفازا»

به گزارش هرمزبان به نقل از ایکنا؛ شبکه جهانی «الکوثر» یکی از شبکه‌های برون‌مرزی جمهوری اسلامی ایران است که نظر بسیاری از بینندگان در ایران و کشورهای مختلف را به خود جلب کرده است. این شبکه درصدد است که ندای اسلام و پیام قرآن را به جهانیان برساند و بر این اساس، چند سال است که برای آشنایی، انس و الفت بین قاریان قرآن از ملل مختلف و آشنایی آنها با یکدیگر و شناسایی نخبگان قرآنی جهان اسلام با محوریت تلاوت قرآن کریم ایجاد رقابت کرده است و نیز این‌گونه برترین داوران ایرانی و خارجی را به جهان معرفی می‌کند.
از این میان این شبکه عرب‌زبان، چند‌سالی است که در ماه مبارک رمضان مسابقه تلویزیونی قرآنی را برپا کرده است و سعی دارد در راستای انس با قرآن گام‌هایی را بردارد و منجر به دوستی قاریان جهان شود. از این رو در ماه رمضان، یازدهمین دوره از این مسابقات را برگزار کرده است.
مسابقه تلویزیونی «إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازًا» مخاطبان زیادی اعم از دوستداران تلاوت قرآن کریم را به خود جلب کرده و پس از گذشت 10 دوره از برگزاری این مسابقه بین‌المللی، امسال تغییرات خوبی را در این مسابقه تلویزیونی شاهد بودیم.

این مسابقه بین‌المللی در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی برگزار می‌شود. در مرحله یازدهم‌ بیش از ۲۰ کشور در مرحله مقدماتی این مسابقات شرکت کردند که پس از آزمون مقدماتی، تعدادی از آن‌ها به مرحله نیمه نهایی راه یافتند. نکته مهمی ‌که این مسابقه را موفق‌تر می‌کند، این است که سعی دارد تا استانداردهای یک مسابقه قرآنی را رعایت کند که تا حد زیادی موفق بوده است.
در مرحله مقدماتی دوره یازدهم، پنج داور از پنج کشور ایران، مصر، سوریه، عراق و لبنان و همچنین در مراحل بعدی نیز داورانی از ایران، مصر، سوریه و عراق به داوری پرداختند.

چهارشنبه//نکاتی درباره برگزاری مسابقه «ان للمتقین مفازا»
یکی از اقدامات جدید و وجه تمایز این دوره با دوره‌های قبل، فراهم شدن امکان اجرای تصویری قاریان و تغییراتی در گرافیک و فرم اجرای برنامه و داوری است. این مسابقه برای نخستین‌بار به صورت تصویری با شرکت‌کنندگان ارتباط برقرار می‌‌‌کند و در اقدامی جدید از ۹ خط به طور همزمان به دریافت تصویر می‌پردازد. همچنین نرم‌افزاری طراحی شده است تا امتیاز شرکت‌کنندگان به صورت لحظه‌ای بر روی صفحه تلویزیون نمایش داده شود و به همین دلیل شرکت‌کنندگان در هنگام مسابقه می‌توانند از رتبه خود آگاه شوند و این هم از نکات مثبتی است که فعلا در مسابقات مشابه هنوز دیده نشده است.

چهارشنبه//نکاتی درباره برگزاری مسابقه «ان للمتقین مفازا»
علاوه بر این، طبق گفته سیدمحمد حسینی، مدیر تولید و امور هنری شبکه الکوثر در نشست مطبوعاتی این دوره از مسابقات، مسابقه مردمی بهترین قاری از نگاه بینندگان نیز بخش جدیدی است که در سال جاری به این مسابقه افزوده شده است و این نیز از جمله بخش‌هایی است که وقتی به مخاطب خود بها می‌دهد و نظر مخاطبان در این مسابقه مهم جلوه می‌کند باعث تشویق بینندگان این مسابقه می‌شود و در سال جاری آمار بینندگان این مسابقه به جهت افزوده شدن برخی بخش‌ها به این مسابقه تلویزیونی افزایش می‌یابد.
اما با تمام تلاشی که این شبکه به کار گرفته است تا این مسابقه به نحو احسن برگزار شود، اما لازم است به چند نکته اشاره کنیم.

متأسفانه اطلاع‌رسانی این مسابقه ضعیف بود و خیلی از مردم و حتی علاقه‌مندان به قرائت قرآن از برگزاری چنین مسابقه ای مطلع نبودند. حتی مدیران اجرایی جلسات و اساتید هم مطلع نبودند و بیشتر شرکت‌کنندگان کسانی بودند که هرساله خود برای شرکت در مسابقه پیگیری می‌کنند و شبکه الکوثر اقدامی برای شناساندن این مسابقه به مردم انجام نمی‌دهد. البته این ضعف این شبکه نیست و شبکه‌های دیگر رادیویی و تلویزیونی هم در این زمینه باید به اطلاع‌رسانی بپردازند. در این برهه زمانی نیز می‌توان به خوبی از شبکه‌های اجتماعی مجازی و گروه‌های قرآنی در این شبکه‌ها برای تبلیغات گسترده‌تری بهره برد.

چهارشنبه//نکاتی درباره برگزاری مسابقه «ان للمتقین مفازا»
یکی دیگر از نکات مثبت این مسابقه تلویزیونی بین‌المللی این است که سعی کرده است، استاندارهای مسابقه بین‌المللی را در نظر بگیرد و با توجه به ارتباط تصویری که با شرکت‌کنندگان برقرار می‌کند، صرفه‌جویی در هزینه‌ها را در پی داشته باشد و این مسابقه بزرگ تلویزیونی با هزینه کمتری ارائه شود. اما برخی مشکلات اختلال در برقراری ارتباط اینترنتی و قطع شدن‌های مکرر صوت و تصویر در هنگام تلاوت شرکت‌کنندگان در کاهش کیفیت این مسابقات تأثیر مستقیم دارد و می‌تواند سطح کیفی این مسابقه را پایین بیاورد، لذا مسئولان باید در مورد این مشکلات برگزاری مسابقه تدابیری را در نظر بگیرند تا حقی از شرکت‌کننده ضایع نشود.
اما نکته‌ مهمتر تغییر داوران در هر قسمت از برنامه است. در این مسابقه بهتر است که داوران در هر مرحله ثابت باشند؛ چون هر داور ملاحظات و یا به اصطلاح عموم سلیقه خود را دارد و با روش ویژه خود داوری می‌کند و این قطعاً در نتیجه کار تأثیر خواهد داشت. لذا بهتر است داوران در هر مرحله ثابت باشند تا عدالت بهتر حاکم شود.
باز هم می‌توان این رقابت جهانی را از ابعاد دیگری مورد بررسی قرار داد که یکی از این موارد برقرار کردن جذابیت بیشتر برای جذب مخاطب و نیز نگهداشتن مخاطب برای بهره‌مندی کامل تا آخرین دقایق برنامه هست که یکی از راه‌های بخشیدن این جذابیت بهره‌مندی از مجری توانمند و مسلط است که این برنامه از این نکته مثبت نیز بهره‌مند بود، اما آنچه که باید مد نظر قرار گیرد ایجاد شور و نشاط در برنامه است که می‌طلبد مجری برنامه برای این مهم نیز تلاش کند.

چهارشنبه//نکاتی درباره برگزاری مسابقه «ان للمتقین مفازا»
نقش تأثیرگذار تشویق موردی کاملاً تأیید شده است. در این مسابقات نیز جوایز در نظر گرفته شده ظرفیت خوبی برای جذب شرکت‌کنندگان بیشتر است. به طور مثال مبلغ ۱۸۰ میلیون ریال جایزه نفر اول، رقم خوبی برای انگیزه‌بخشی است.
نکته دیگر طراحی یک پایگاه اطلاع‌رسانی مستقل به نشانی mafazatv.com است که این از نکات مثبت این دوره از مسابقات است که بینندگان می‌توانند با مراجعه به این سایت تلاوت‌های قاریان را بشنوند و ارزیابی کنند و در جریان برگزاری مسابقه و اعلام رتبه‌های هر دوره قرار گیرند ونیز اطلاعات مربوط به هر یک از داوران و معیارهای داوری آنها را مشاهده کنند. این اطلاعات کمک می‌کند تا با شفافیت از نحوه امتیازدهی داوران مطلع شوند.
اما شبکه جهانی الکوثر سنین کودکان و نوجوانان را فراموش نکرده است. مفازا، ویژه کودکان و نوجوانان حرکت خوبی برای علاقه‌مندی این سنین است که این شبکه به زودی درصدد راه‌اندازی این بخش جدید است. باید منتظر بود و دید که این بخش را به چه شکل پیش خواهند برد و چقدر مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

بخش بانوان از مواردی است که خبر افزوده شدن آن به مسابقه مفازا از سوی الکوثر منتشر شده است که قطعاً این تصمیم ضروری بوده است و در نوع خود جالب و بی‌نظیر است. بانوان قرآنی جهان، قشری هستند که کمتر به آنان پرداخته می‌شود وجود چند مسابقه سراسری در چند کشور معدود و چند مسابقه بین‌المللی مانند اردن، مالزی، امارات و… و مسابقات ایران به تازگی، سهم بانوان قرآنی جهان اسلام است. از همین ابتدای کار پیشنهاد می‌شود، هیئت داوران با حضور داوران خانم از کشورهای مختلف تشکیل شود.
یادآور می‌شود، مسابقات بین‌المللی قرآن ان للمتقین مفازا هر سال در ایام ماه مبارک رمضان و به همت شبکه جهانی الکوثر برگزار می‌شود.

گزارش از مرجان ناصری

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید