خبر فوری

خاطرات خواندنی پدر شعر انقلاب در «حال اهل درد»

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، حمید سبزواری پدر شعر انقلاب و سراینده بسیاری از سرودهای انقلابی همچون «خمینی ای امام»، «برخیزید…» و «الله اکبر، خمینی رهبر…» در 22 خرداد 1395 درگذشت. او خاطرات فراوانی از دوران نهضت اسلامی و قبل از آن دارد. وی این خاطرات را در کتاب «حال اهل درد» روایت کرده است که در ادامه به معرفی این کتاب می‌پردازیم.
کتاب خاطرات حمید سبزواری با عنوان «حال اهل درد» در قالب چهار فصل تنظیم شده است؛ فصل اول در ارتباط با خانواده، تولد و محیط اجتماعی زادگاه وی اطلاعاتی ارائه می‌دهد. وی در این فصل خاطرات دوران کودکی و نوجوانی خود را روایت کرده و به وقایعی چون کشف حجاب در سبزوار، فعالیت بهائیان در آنجا و مبارزات مردم سبزوار با رضاخان اشاره می‌کند.
فصل دوم به آغاز فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی حمید سبزواری اختصاص دارد که مصادف با ورود متفقین به ایران و اشغال کشور، نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران و کودتای 28 مرداد 1332 است. وی در این فصل خاطرات خود را از این وقایع تاریخی روایت می‌کند.
فصل سوم کتاب به خاطرات راوی از نهضت امام خمینی اختصاص دارد. در این فصل حمید سبزواری به روایت خاطراتی از پیش‌زمینه آشنایی با امام خمینی و چگونگی تقلید از ایشان، شرکت در جلسات مخفی و … می‌پردازد. در این فصل همچنین راوی درباره چگونگی پیشبینی پیروزی انقلاب اسلامی در اشعارش مطالبی را عنوان می‌کند.
پدر شعر انقلاب در فصل چهارم و پایانی کتاب خاطرات خود به فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی‌اش پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره می‌کند که عمده آن به فعالیت‌های هنری و ادبی و سرودن اشعار انقلابی متمرکز بوده است. وی در این فصل به روایت خاطراتی از نحوه آشنایی با شهید مطهری، آشنایی با مقام معظم رهبری، مقدمه نویسی رهبر انقلاب بر کتاب‌های سبزواری و … می‌پردازد.
در صفحات پایانی کتاب نیز تصاویر کمتر دیده شده از حمید سبزواری منتشر شده است اما نکته قابل توجه در این صفحات پایانی، درج تصاویری از اشعار دست‌نویس حمید سبزواری است که یکی از قدیمی‌ترین دست نوشته‌ها مربوط به مرداد 1334 است.
کتاب حال اهل درد (مروری بر خاطرات و اشعار حمید سبزواری)، با تدوین مصطفی فیض، توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی در 296 صفحه و با قیمت 2500 تومان در سال 1387 منتشر شده است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید