خبر فوری

چاپ دوم کتاب «تعلق» آیت الله حایری شیرازی

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب «تعلّق» درسهای اخلاقی آیت الله حائری شیرازی(ره) است که با نگاهی نو، به محورهای اصلی تحول در وجود انسان می‌پردازد. نویسنده در ابتدای کتاب می‌گوید: «دغدغه می‌خواهیم ببینیم اثر اخلاق در اسلام چیست و موضع آن کجاست و به‌ عنوان شروع، دربارۀ پیداکردن ارزش اخلاق و موضع آن ازنظر اسلام بحث می‌کنیم. اخلاق یعنی موضع‌گیری انسان در قبال مسائلی که با او مرتبط است. این موضع‌گیری نتیجۀ دو چیز است: یکی آگاهی و دیگری تعلّق.»

مباحث کتاب در بخشهایی با این عناوین تدوین شده است: جایگاه اخلاق در اسلام، محور تحول در وجود انسان، حُبّ الدنیا رأس کل خطیئه، موضع انسان در برابر دنیا و حقیقت خودش، نفسانیت، آرزو، ذکر، انسان بین دو کشش، سیر و تیه و پرسش و پاسخ.

بخشهایی از کتاب

«ارادۀ انسان است که وضع او را مشخص می‌کند. حرکت انسان، تابع تعلّق اوست؛ یعنی انسان در جهت تعلّق خود حرکت می‌کند. انسان موجودی است متحرّک که حرکت او نتیجۀ تعلّق او و در جهت تعلّق اوست. تعلّق به خاک، انسان را موجودی خاکی می‌کند. تعلّق به مافوق خاک، انسان را مافوق خاکی می‌کند.»

«انسان به هر چیز که متعلّق شد، همان تعلّق مُبیّن هویت او می‌شود. اینکه آرزوها حجابهای انسان و خدا تلقی می‌شود، به این دلیل است که این آرزوها در انسان تعلّق به‌وجود می‌آورد و این تعلّقها انحطاط می‌آورد و این انحطاط، انسان را نسبت به خدا در پرده قرار می‌دهد. پس اگر بنا باشد پرده‌ها دریده شود، باید تعلّق‌ها کنار زده شود.»

مشخصات کتاب

چاپ دوم کتاب «تعلق» در 132صفحه و در قطع رقعی و دورنگ به قیمت 8000 تومان عرضه شده است.

دفتر نشر معارف تاکنون هشت کتاب «تعلّق»، «آیینه تمام نما: گفتارهای عاشورایی»، «حکومت جهانی خدا: 70 نکته اعتقادی و اخلاقی»، «با علی(ع) در صحرا: شرح دو حکمت از نهج البلاغه»، «تربیت دینی کودک»، «نماز»، «تفکر»  و «تحّجرگرایی» (حوزه و روحانیت) را از این متفکر فقید منتشر کرده است و در آینده، کتابهای «تربیت اسلامی»، «شیطان» و «اخلاق اسلامی» را از وی منتشر می‌کند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید