خبر فوری

اصفهان| نیروهای جمعیت هلال احمر از نظر علمی به‌روز هستند

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرگزاری تسنیم ازاصفهان، جمعیت هلال احمر از یکصد سال پیش تشکیل شد و از ابتدا بر اساس اهداف تعیین شده فعالیت خود را آغاز کرد اما در هر دوره زمانی خدماتی به این اهداف اضافه شد به طوری‌که در حال حاضر جمعیت هلال احمر یکی از ارگان‌های پیشرفته و به روز در زمینه‌های مختلف فعالیت‌های بشر دوستانه است.

جمعیت هلال احمر علاوه بر نیروهای خود داوطلبانی نیز دارد که از وجود آنها در حوادث و موقعیت‌های گوناگون استفاده می‌کند. این داوطلبان نیز آموزش‌های لازم را دیده و بدون هیچ چشم داشتی در امر کمک رسانی به مردم اعلام آمادگی کرده‌اند.

به طوری که در حوادث مختلفی مانند سیل، زلزله و حوادث جاده‌ای از داوطلبان این جمعیت استفاده می‌شود. در زلزله کرمانشاه اقدامات جمعیت هلال احمر بسیار قابل توجه بود و اکثر این اقدامات توسط داوطلبان جمعیت هلال احمر صورت گرفته بود.

میزگردی با حضور محسن مومنی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان، معاون و برخی کارکنان این جمعیت برگزار کردیم که خلاصه‌ای از آن را با هم می‌خوانیم.

تسنیم:تجهیزات هلال احمر استان نسبت به گذشته چه تغییراتی کرده است و این تجهیزات به روزرسانی می‌شود؟

مومنی: تجهیزات جمعیت هلال احمر نیازمند به روز رسانی است و ما همیشه نیاز داریم که این تجهیزات را به روز کنیم. با توجه به این که حادثه بسیار پیچیده است و ابعاد گسترده‌ای دارد و ریزه کاری‌های مخصوص به خودش را دارد ما باید همواره تجهیزات خود را به روز نگه داریم تا بتوانیم حوادث مختلف را پوشش دهیم.

ما تا کنون حوادث بزرگ و پیچیده بسیاری را پوشش داده‌ایم، ده پانزده سال پیش هیچ وقت از پهباد استفاده نمی‌کردیم اما دیدید که در زمینه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج چقدر از پهباد استفاده کردیم، چقدر برای پیدا کردن فرد گمشده در کویر مرنجاب از پهباد استفاده کردیم.  

یا به عنوان مثال تجهیزات انفرادی و کوهستان‌مان بسیار گران است و باید به روز باشد اما در این زمینه با کمبود اعتبار مواجه هستیم. در مجموع تمام تلاش ما به روز رسانی تجهیزات است.

تسنیم:همان گونه که تجهیزات نیازمند به روزرسانی است افراد شاغل جمعیت هلال احمر نیز نیازمند به روز شدن هستند آیا این امر صورت می‌گیرد؟

مومنی: هر روز تجهیزات به روزتری وارد می‌شود و ما از این تجهیزات استفاده می‌کنیم، همان طور که این تجهیزات را به روز رسانی می‌کنیم به موازات آن اطلاعات علمی خودمان را نیز باید به روز کنیم. بدون شک به همین صورت است و افزایش اطلاعات جزء جدایی ناپذیر کارکنان و داوطلبان جمعیت هلال احمر است.ما باید هم خودمان و هم تجهیزات‌مان را به روز رسانی کنیم.

تسنیم: در زمان استخدام نیرو در هلال احمر از داوطلبان این جمعیت استفاده می‌شود یا فراخوان برای عموم مردم صادر می‌شود؟

مومنی:برخی کارهای تخصصی در جمعیت هلال احمر است که نمی‌توانیم به کسی واگذار کنیم و در این زمینه ما به افراد متخصص نیاز داریم و با مشکل مواجه هستیم. سالانه برخی ازهمکاران ما بازنشسته می‌شوند و ما باید نیروهای جدید و جوان جایگزین کنیم.

ما در جمعیت هلال احمر استان اصفهان با کمبود نیرو مواجه هستیم اما استخدام از میان داوطلبان این جمعیت صورت می‌گیرد. سال گذشته آزمونی برگزار کردیم و از بین نجاتگران داوطلب جمعیت هلال احمر عده‌ای را استخدام کردیم.

تسنیم:فرهنگ‌سازی برای آگاهی بیشتر مردم در مورد اقدامات هلال احمر توسط چه کسانی و یا چه نهادهایی انجام می‌شود؟

مومنی: آگاهی مردم نسبت به چند سال پیش بهتر شده است اما یکی از ضعف‌های ما همین است که در زمینه آگاه سازی مردم قوی عمل نکرده‌ایم. معرفی هلال احمر نیاز به هزینه دارد و ما این هزینه را نداریم برای همین از رسانه‌ها می‌خواهیم تا در این زمینه ما را یاری کنند. تخصص رسانه اطلاع رسانی صحیح است، آنها داوطلبانه به ما کمک کنند تا بتوانیم فرهنگ نوع دوستی را در جامعه ارتقا دهیم؛ فعالیت‌های خود را در بدنه جامعه گسترش و آگاهی مردم را نیز افزایش دهیم. این امر با کمک رسانه‌ها میسر خواهد شد ما از کمک رسانه‌ها استقبال می‌کنیم.

تسنیم:نقش مردم در جمعیت هلال احمر چیست؟ آیا مردم در این نهاد بیشتر از نهادهای دیگر فعالیت دارند؟

مومنی:می‌توانم بگویم که هلال احمر بدون مردم هویتی ندارد، اگر نیروی داوطلب ما حذف شود هلال‌احمر دیگر قدرتی نخواهد داشت. در امداد و نجات و فعالیت‌های فرهنگی این مردم و نیروی داوطلب هستند در که صف اول خدمت‌رسانی به نیازمندان حضور دارند. کمک خواهان و یاری‌گران همه مردم هستند. تعداد کارکنان هلال‌احمر در استان کمی بیشتر از 400 نفر است درحالی‌که تنها امدادرسانان در جاده‌ها 1200 نفر هستند.

ما در حوادث گوناگون شاهد حضور مردم بوده‌ایم. مثلا در زلزله کرمانشاه کمک‌های مردمی خود را به وسیله ماشین‌های مردمی به منطقه اعزام کردیم و یا در حوادث جاده‌ای این داوطلبان هستند که به کمک مردم می‌شتابند. مردم ماهیت اصلی هلال احمر را تشکیل می‌دهند و ما همیشه همراه مردم هستیم.

تسنیم:نیازمند از دید هلال احمر چه کسی است. آیا اگر شخصی به عنوان مثال در زمینه آموزشی نیاز به کمک داشته باشد هلال احمر می‌تواند به او کمک کند؟

مومنی: نیازمند از نظر ما کسی نیست که نیاز مالی داشته باشد، از نظر ما هرکس که در جاده مانده و یا حادثه‌ای برایش پیش آمده باشد و یا مردمی که گرفتار سیل و بلایای طبیعی و غیر طبیعی شده‌اند نیازمند هستند.

ما داوطلبان بسیاری داریم که در زمینه‌های مختلف اعلام آمادگی کرده‌اند تا به نیازمندان کمک کنند. در زمینه آموزشی نیز افرادی هستند که اعلام کرده‌اند که حاضر هستند برای درس دادن و آموزش به شخصی که نیاز دارد اعزام شوند. در این مورد شرایط اشخاص نیازمند باید بررسی شود و بر اساس نیازشان فرد داوطلب برای کمک اعزام شود.

تسنیم:اعتماد مردم به جمعیت هلال احمر را چگونه می‌بینید؟

مومنی:همان‌طور که گفته شد جمعیت هلال احمر ماهیتی بدون مردم ندارد، در واقع این نهاد مال مردم و با همکاری مردم اداره می‌شود به همین دلیل مردم نیز اعتماد بسیاری به این نهاد دارند و این موضوع از تعداد داوطلبان ما و کمک‌های مردمی که در مواقع ضروری روانه می‌شود می‌توان فهمید.

اعتماد مردم به جمعیت هلال احمر بسیار است و تجربه نشان می‌دهد مردم به ما اعتماد دارند و ما نیز قدر مردم را می‌دانیم.

تنها موضوعی که باید روی آن کار کرد فرهنگ سازی است که ما در این زمینه رسانه‌ها را به یاری می‌طلبیم تا کمک ما باشند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید