خبر فوری

بازار بدلیجات در گرانی طلا رونق گرفت

هوشنگ شیشه بران در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه قیمت طلا و ارز وابسته به مسائل و تحولات سیاسی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی سراسر دنیا بوده که در ایران نیز تاثیرگذار است، اظهار کرد: در مجموع قیمت طلا بر مبنای اونس جهانی که آن هم متاثر از نرخ دلار است، تعیین می شود.

وی با بیان اینکه قیمت طلا بر سه اصل عرضه و تقاضا، بهای ارز در بازار آزاد و اونس جهانی تغییر می کند، گفت: بعد از نوروز 97 موارد مختلف سیاسی در سراسر دنیا و هم چنین تنش با آمریکا و …. بر نرخ دلار تاثیرگذار بود و با توجه به اینکه قیمت یک اونس طلا بر پایه دلار محاسبه می شود، بهای این فلز گران بها نیز از ابتدای امسال تاکنون رو به افزایش رفته است.

مردم دیگر توان خرید طلا ندارند

رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان افزود: از سوی دیگر در این شرایط برخی از افراد غیرحرفه ای به دلیل اینکه سرمایه گذاری در دیگر بازارها مسکوت بود، روی به خرید طلای خام و سکه کردند و با توجه به اینکه طلا در ایران به عنوان یک سرمایه محسوب می شود، با خرید آن به صورت تیراژ بالا، بازار را در دست گرفتند.

وی با بیان اینکه خرید بالای دو تا سه هزار سکه در کشور به نوعی پولشویی محسوب می شود، گفت: این در حالی است که ورودی و خروجی این پول در خرید باید مشخص باشد.

شیشه بران با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرایط بازار طلا و فروش آن در کشور و به خصوص در اصفهان نامناسب است، اظهار کرد: هم اکنون تمام کارگاه های طلا به صورت نیمه تعطیل هستند و واحدهای طلافروشی به دلیل اینکه مصرف کننده توان خرید ندارد، هیچ فروشی ندارند.

مالیات بر ارزش افزوده بلای جان صنعت طلا

وی هم چنین به موضوع مالیات بر ارزش افزوده در صنعت طلا اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه طلا اصل سرمایه است، نباید مالیات بر ارزش افزوده از آن گرفته شود، چرا که بهای طلا در فرمول هر گرم طلا به همراه اجرت ساخت و ارزش افزوده بالاتر می رود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان تصریح کرد: متاسفانه به دلیل افزایش بی رویه قیمت طلا مردم تمایل بسیاری به خرید و استفاده زیورآلات مصنوعی که بیشتر وارداتی هستند، دارند. 

وی با بیان اینکه فروش بدلیجات مخاطراتی برای مصرف کننده و فروشنده به خصوص در بازار تولید طلای اصفهان ایجاد کرده است، افزود: با نگاهی به مغازه های زیورآلات مصنوعی متوجه طرح های طلا بر روی فلزات کم ارزش همچون تیتانیوم می شویم، در حالی که این فلزات در آینده هیچ ارزشی برای آنها ندارند.

دولت با پیش فروش سکه قصد شکستن قیمت طلا را دارد

شیشه بران در خصوص پیش فروش سکه از سوی دولت که به عقیده برخی کارشناسان خود عامل افزایش قیمت این فلز ارزشمند در کشور شده است، اظهار کرد: دولت مجبور است تا زمانی که متقاضی وجود دارد، سکه را در اختیار مردم قرار دهد و در حال حاضر نیز دولت و بانک مرکزی مصحلت را در عرضه سکه به صورت پیش فروش می داند، تا قیمت طلا بشکند.

وی با تاکید براینکه پول باید در جهت صحیح مصرف شود، گفت: مردم به دنبال سرمایه گذاری در بازاری درآمدزا هستند که این عامل، آنها را به خرید سکه به صورت پیش فروش تشویق کرده است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان در پاسخ به میزان خرید و فروش سکه در کشور، تاکید کرد: هیچ آماری از خرید سکه در بازار همانند دیگر معاملات وجود ندارد و نمی توان به طور دقیق آن را رصد کنیم، اما به جرات افرادی که این گونه در کشور سکه معامله می کنند، صنفی نیستند. 

نمی توان پیش بینی دقیقی از آینده بازار طلا  کرد

وی با بیان اینکه سکه همانند پول رایج کشور است، خاطرنشان کرد: براین اساس هر کسی می تواند سکه را خرید و فروش کند و نیازی به فاکتور ندارد.

شیشه بران در پاسخ به این سوال که بازار طلا در کشور به چه سمت خواهد رفت، تاکید کرد: با توجه به تحولات جهانی و تاثیرپذیری از مسائل مختلف و هم چنین تاثیر افزایش 10 یا 20 سنت و یا یک دلار اونس جهانی، نمی توان پیش بینی دقیق و درستی از بازار طلا در آینده داشت، اما احتمال بالا رفتن بهای طلا وجود دارد.

وی یادآور شد: تاثیر نوسانات نرخ ارز طی سال گذشته موجب افزایش 1.5 تا 2 برابری نرخ طلا در کشور شده است.

صادرات بازار طلا به صفر رسیده است

رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان در خصوص وضعیت صادرات طلا، اظهار کرد: رقم صادرات طلا طی سال های 90 و 91 حدود 750 میلیون دلار بود اما این رقم، اکنون تقریبا به صفر رسیده و به غیر از دو صادرکننده امروز صادراتی انجام نمی شود. 

وی در پاسخ به این سوال که با بالا رفتن نرخ ارز، چرا دولت بر سیاست افزایش صادرات طلا برای رونق اقتصادی کشور تمرکز نمی کند، توضیح داد: متاسفانه موضوع اخذ 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا بر شرایط بازار صادراتی و هم چنین بازار داخلی تاثیر منفی دارد.

شیشه بران با بیان اینکه صنعت طلا کشور امروز در رکود کامل به سر می برد، افزود: در این شرایط واحدهای تولید طلا یکی پس از دیگری به دلیل ناتوانی در اداره امور خود تعطیل می شوند به نحوی که طی سال گذشته حدود 800 واحد در تهران و بیش از 100 واحد در اصفهان تعطیل شده اند.

معاملات بازار نقره به حداقل رسید

وی با تاکید بر اینکه امروز شاهد موج بیکاری در صنعت طلا کشور و به خصوص اصفهان هستیم، گفت: در حال حاضر حدود 3500 نفر شاغل در واحدهای تولید طلا، کیفی، بنکدار، نقره فروش و … اصفهان هستند که این رکود بر اشتغال آنها تاثیر منفی دارد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر نوسانات نرخ ارز بر بازار نقره، اظهار کرد: به دلیل افزایش نرخ ارز، بازار دیگر فلزات گرانبها همچون نقره در رکود است، البته با توجه به قیمت پایین نقره نسبت به طلا، خرید و فروش این فلز انجام می شود ،اما معاملات آن چشمگیر نیست. 

وی با اعتقاد بر اینکه دولت باید معاملات ارز را در پستوها کنترل کند، گفت: متاسفانه بنا بر اعلام دولت هنوز ارز از سوی افراد متفرقه معامله می شود، در حالیکه ارز باید به سیستم بانکی و یا صرافی ها بازگردد.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید