خبر فوری

صیادان چینی و هندی مجوزی برای صید ماهی در خلیج فارس ندارند

صیادان چینی و هندی مجوزی برای صید ماهی در خلیج فارس ندارندفریدون همتى استاندار هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به اینکه گفته می‌شود صدور مجوز براى صیادان چینى و هندى در دریاى خلیج فارس و دریای عمان باعث ایجاد مشکل براى صیادان ایرانى شده است، اظهار کرد: مجوز صید به چینى‌ها و هندى‌ها داده نشده است.

وى افزود: مجوزهایى که براى صید در جاسک، قشم و خلیج فارس صادر شده براى ایرانى هاست، اما برخى از هموطنان ما به منظور صید نوعى آبزى به نام فانوس ماهى از دانش، تکنولوژى، کشتى و نیروهاى چینى بهره می‌گیرند.

همتى گفت: صید فانوس ماهى در منطقه جاسک جزء برنامه صیادان ایرانى نیست زیرا اینگونه ماهى به لحاظ شرعى مصرف غذایى ندارد.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه صیادان خارجى نمی‌توانند به سواحل اصلى ما نزدیک شوند، اضافه کرد: در جلسه شوراى تامین استان به نیروى دریایى ارتش، سپاه و دریابانى ابلاغ کردیم کشتى هاى هندى و چینى ماموریتشان در محدوده خارج از ١٠ مایلى و عمق دریاست، اما اگر آنها خلاف قوانین عمل کنند و به منطقه ما وارد شوند، نیروهاى نظامى ما در دریا آنها را متوقف و به ساحل هدایت می‌کنند.

وى با تاکید بر اینکه اگر صیادان خارجى خلاف قوانین بین المللى عمل کنند و وارد محدوده ما شوند، سه ماه توقیف خواهند شد، ادامه داد: مجوز صید در آب‌هاى جنوبى کشور براى صیادان ایرانى و افراد مجرب در این حوزه صادر می‌شود، همچنین آنها به صورت تلفیقى و ترکیبى از دانش خارجى‌ها هم استفاده می‌کنند.

همتى تصریح کرد: منطقه مجاز صید صیادان خارجى، بیرون از محدوده ١٠ مایل و ساحل اصلى سرزمین ماست که خوشبختانه این قاعده رعایت می‌شود.

استاندار هرمزگان بیان کرد: متاسفانه برخى فیلم‌ها و کلیپ‌ها در فضاى مجازى دست به دست می‌شود که هیچ یک از آنها واقعیت ندارد، به‌عنوان مثال در ایام تعطیلات نوروز این شایعه منعکس شد که در قشم درگیرى صورت گرفته و یک نفر هم کشته شده است در حالى که چنین اتفاقى اصلا صحت نداشت.

وى اظهار کرد: با هماهنگى سازمان شیلات استان، محدوده ١٠ مایلى در اختیار صیادان محلى قرار دارد، همچنین براى صید و ورود به عمق دریا هیچ منعى براى آنها وجود ندارد، اما باید دانست که لنج‌ها، شناور و دانش این صیادان مناسب فعالیت در عمق دریا نیست.

همتى خاطرنشان کرد: طبق برنامه میان مدت استان و سازمان شیلات، قصد داریم به تدریج توانمندى صیادان محلى را از نظر دانش، تکنولوژى و فناورى ارتقا دهیم تا آنها بتوانند در عمق دریا صیادى کنند.

استاندار هرمزگان یادآور شد: اکنون صید فانوس ماهى‌ها و فعالیت صیادان خارجى، بیرون از محدوده ما انجام می‌شود.

وى گفت: کشتى‌هاى خارجى که در اجاره صیادان ایرانى هستند و بیرون از محدوده ١٠ مایلى صیادى می‌کنند، باید بارهاى خود را براى تخلیه به جاسک، بندر عباس و نواحى ساحلى ما منتقل کنند تا نظارت و کنترل لازم براین کشتى‌ها صورت بگیرد.

همتى با بیان اینکه اگر هرگونه تخلفى از سوى صیادان خارجى صورت بگیرد، طبق قانون با آنها برخورد می‌شود، متذکر شد: تاکنون مورد حاد تخلف در استان گزارش نشده است و سازمان شیلات هم نظارت دارد و اگر مسئله اى رخ دهد، با جدیت برخورد می‌کند.

انتهاى پیام/

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید