خبر فوری

تجارب خواندنی یک بازپرس در پرونده‌های قتل و خودکشی

قهرمان مرادی در گفت‎و‌گو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، در ارتباط با تجارب خود در پرونده‌های قتل و خودکشی و چگونگی کشف جرم در این پرونده‌‏ها اظهار کرد: زمانی‌که قتل یا خودکشی رخ می‌دهد اقدامات قاضی به سه بخش شامل؛ قبل از حضور در محل، حین رسیدن به محل و هنگام حضور در محل وقوع جرم تقسیم می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات قاضی قبل از حضور در صحنه قتل یا خودکشی گفت: بازپرس با توجه به گزارش هرمزبان به نقل از واقعه باید دستور حفظ صحنه جرم و جلوگیری از بین رفتن آثار، علایم و ادله را با محصور کردن محل و گماردن مأمور محافظ و ممانعت از تردد اشخاص غیرمجاز یا حیوانات را صادر کند.

وی افزود: اطلاع فوری به خانواده متوفی یا مقتول گام بعدی است، چون تأخیر در اعلام واقعه، برای اولیای دم شائبه ایجاد می‌کند.

بازپرس دادسرای نظامی هم‌چنین اضافه کرد: تاریخ و ساعت اطلاع و ساعت حرکت و رسیدن به محل وقوع جرم، نوع وسیله نقلیه و آدرس دقیق محل مشخص شود و قاضی پرونده دستور دعوت از کارشناسان مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی، تیم بررسی صحنه جرم و پزشکی قانونی جهت حضور در محل وقوع حادثه، به‌منظور حفظ آثار، نمونه‌برداری، معاینه جسد و … را صادر و در صورت لزوم دیگر کارشناسان ذی‌ربط را نیز دعوت کند.

وی گفت: در مکان‌هایی که با نشت گاز و کمبود اکسیژن مواجهیم، باید کارشناسان آتش‌نشانی را همان‌موقع دعوت کنیم و به‌روز‌های دیگر موکول نشود، زیرا شرایط موجود ممکن است دستخوش تغییر شود.

مرادی، نکاتی را برای حضور در محل قتل گفت: باید از جسد و محل جرم معایناتی به‌عمل آید و یادداشت شود، همه زوایای موضوع و محل جسد مورد بررسی قرار گیرد و اگر فوت و قتل احراز شد، جسد به‌هیچ‌وجه جا به جا نشود؛ ترسیم کروکی و گرفتن عکس و فیلم لازم است.

وی افزود: توصیف جنازه شامل جنسیت، ظاهر و صورت، سن، رنگ مو و پوست، لباس، آثار جراحت، پارگی لباس، آثار گلوله یا چاقو و وضع و حالت دست‌ها، نحوه قرار گرفتن جنازه نسبت به اثاثیه و اشیاء و آلت قتاله مشخص و حتی بهتر است راست‌دست یا چپ‌دست بودن مقتول یا متوفی محرز شود برای اینکه اگر مثلاً گلوله به شقیقه راست اصابت کرده و مقتول یا متوفی چپ‌دست باشد، ایجاد شبهه می‌کند و بالعکس.

وی با بیان اینکه باید به شرایط محیطی، نور، بو و روشنایی صحنه جرم نیز توجه کنیم، افزود: اگر روز وارد محلی شدیم، اما چراغ‌ها روشن بود، حکایت از وقوع اتفاق در شب دارد؛ از شهود و مطلعان، از نگهبانان پست‌های هم‌جوار، هم‌دوره‌ها و دوستان صمیمی مقتول یا متوفی در خصوص علل و انگیزه خودزنی و خودکشی تحقیق و هرگونه آثار جراحت و علایمی از ضرب‌وجرح، سیاه‌شدگی، کبودی، سرخی و شکستگی ظاهری در جسد را صورت‌جلسه کنیم.

وی با بیان اینکه سرفصل هر پرونده‌ای با تعیین علت قطعی مرگ شروع می‌شود، افزود: باید از پزشکی قانونی بخواهیم کالبدشکافی و آزمایش‌های الکل، اعتیاد، سم‌شناسی و تعیین گروه خونی را انجام دهد.

قاضی دادسرای نظامی در خصوص تیراندازی‌های منجر به فوت گفت: در این وقایع، نوع اسلحه مشخص و پوکه اسلحه حتماً کشف شود تا اداره تشخیص هویت بتواند درباره اینکه این پوکه جنایی از همین اسلحه شلیک شده یا خیر، نظر دهد؟

وی گفت: در خودکشی‌ها مهم‌ترین مسئله‌ای که توسط اداره تشخیص هویت باید مشخص شود این است که گاز باروت ناشی از شلیک، آیا روی دست متوفی به‌جا مانده است یا خیر؟ زیرا کسی که شلیک می‌کند، گاز باروت روی دست‌هایش می‌نشیند و زمانی که نتیجه تشخیص مثبت باشد، قناعت وجدانی برای قاضی حاصل می‌شود که مرگ به شکل خودکشی و با اسلحه بوده است.

وی افزود: هم‌چنین می‌توان به ایجاد سوختگی در محل اصابت گلوله و برخورد گلوله از فاصله نزدیک نیز به خودکشی پی برد.

بازپرس دادسرای نظامی تهران به نکاتی دیگری اشاره کرد و گفت: دوربین‌های مداربسته چک و اصل لوح نگهبانی گرفته شود؛ زیرا باید ببینیم که مقتول یا متوفی آیا نگهبان بوده یا خیر؟

وی افزود: معاف از رزم و نگهبانی بودن یا نبودن متوفی بررسی و لباس گلوله خورده برای تطبیق ورودی و محل گلوله به پزشکی قانونی فرستاده شود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید