تلگرام؛ خوب یا بد؟

به گزارش هرمزبان به نقل از ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، به جرأت می‌توان گفت اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام پرحاشیه‌ترین شبکه اجتماعی است که در سرتاسر دنیا و به‌ویژه در کشورمان، مخالفان و موافقان زیادی دارد.
این پیام‌رسان به دلیل برخی امکانات خاص از جمله امکان ایجاد کانال، عدم نمایش شماره تماس اعضای گروه، ارسال استیکر و ربات‌ها خیلی زود جای خود را در میان کاربران پیدا کرد، به‌طوری که امروزه طرفداران پر و پا قرص بسیاری در ایران دارد که تلگرام را با هیچ شبکه اجتماعی دیگری عوض نمی‌کنند.
با وجود همه مزایای تلگرام، این پیام‌رسان متأسفانه تبدیل به بستری برای فعالیت‌های مجرمانه و تروریستی شده است و طبق اعلام رئیس پلیس فتای ناجا 46 درصد کل جرایم فضای مجازی کشور در تلگرام رخ می‌دهد.

آگاهی، پیش‌نیاز ورود به شبکه‌های اجتماعی است

فاطمه رشیدریگی، مدرس دانشکده علوم قرآنی زابل در این خصوص به خبرنگار ایکنا گفت: تلگرام و همه شبکه‌های اجتماعی هم می‌توانند یک فرصت قلمداد شوند و هم به‌عنوان یک تهدید، آثار زیانباری به‌همراه داشته باشند؛ این‌که چه اثری داشته باشد، بستگی به میزان آگاهی کاربران دارد.
وی افزود: کسی که وارد یک شبکه اجتماعی می‌شود، باید بداند که هیچ چیز قابل اعتماد نیست و مراقب باشد که بازیچه دست دیگران نشود، انتشار دهنده و ترویج‌دهنده رایگان تولیدات فکری دشمن نشود و خود را طعمه تبه‌کاران مجازی نسازد.
این مدرس علوم قرآنی با اشاره به کلام رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: ایشان می‌فرمایند «رایانه‌ها و فضای مجازی که در اختیار شماست، اگر بتوانید آن‌ها را یاد بگیرید، می‌توانید یک کلمه درست خودتان را به هزاران مستمع برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است و مبادا ضایع شود».

حمایت از کالای ایرانی شامل پیام‌رسان‌های داخلی هم می‌شود

عماد حسین‌زاده، فارغ التحصیل علوم ارتباطات و کارشناس فضای مجازی نیز با اشاره به این‌که باید پیام‌رسان‌های داخلی را جایگزین اپلیکیشن‌های خارجی کرد، گفت: حمایت از کالای ایرانی که شعار امسال انتخاب شده، شامل پیام‌رسان‌های داخلی هم می‌شود.
وی ادامه داد: وقتی سرورهای یک شبکه پیام‌رسان داخل کشور نباشد، مسئولین حق دارند نگران بحث امنیت آن باشند، همان‌طور که امروز می‌بینیم حکومت‌های دیگر کشورها از جمله چین و روسیه نیز تلگرام را فیلتر کرده‌اند.
این کارشناس فضای مجازی بیان کرد: مسئولان بلندپایه اروپایی نیز نگران این مسأله هستند، به گونه‌ای که نخست‌وزیر انگلیس نیز در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد که ماه ژانویه برگزار شد، تلگرام را مورد انتقاد قرار داد و از مسئولان آن خواست تا اجازه ندهند به محفلی برای تجمع تروریست‌ها تبدیل شود.
حسین‌زاده اظهار کرد: هر برنامه‌ای در ابتدای کار ممکن است مشکلاتی داشته باشد که به‌مرور رفع می‌شود، بنابراین پیام‌رسان‌های داخلی هم از این قاعده مستثنی نیستند، اما نباید تحت تأثیر تبلیغات منفی قرار بگیریم.

تلگرام؛ خوب یا بد؟

برخی معایب تلگرام مشترک است

دکتر محمدمهدی محمدی، استاد جامعه شناسی دانشگاه سیستان‌وبلوچستان نیز در خصوص مزایا و معایب تلگرام به خبرنگار ایکنا گفت: طراح این شبکه مجازی یک فرد روسی است و به‌نظر می‌آید هدفش از نوشتن و طراحی این برنامه، دسترسی به یک سری اطلاعات از کشورهای مختلف باشد.
وی افزود: با توجه به ویژگی‌هایی که این برنامه دارد، امکان سوء استفاده از آن زیاد است اما به هرحال برخی معایب کلاً در شبکه‌های اجتماعی بصورت مشترک وجود دارد و خاص تلگرام نیست.
استاد جامعه شناسی دانشگاه سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: اشتراک‌گذاری در تلگرام خیلی سریع انجام می‌شود و از نظر انتقال پیام‌های متنی، تصویری و صوتی هم سرعت خوبی دارد، اما آسیب‌های خود را هم دارد و از نظر امنیت کشور نیز می‌تواند مشکل‌ساز شود.
محمدی افزود: باید مزیت‌ها و عیب‌های آن را روی ترازو بگذاریم و ببینیم کفه کدام سنگین‌تر است و بعد در مورد آن تصمیم بگیریم.

آیا تلگرام فیلتر می‌شود؟

علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا تلگرام فیلتر خواهد شد یا خیر، گفت: این مسأله همچنان در حال بررسی است و هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.

گزارش از هادی محمدی

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید