دومین نشست شورای حفاظت از منابع آب برگزار شد

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرگزاری برنا در هرمزگان، دومین نشست شورای حفاظت از منابع آب استان در سال ۹۷ به ریاست دکتر همتی استاندار هرمزگان، و حضور پویا فر فرماندار بندرعباس و نخعی فرماندار میناب و سایر اعضا

با دستور  کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در استانداری هرمزگان برگزار شد.

 

دکتر هوشنگ ملایی مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان گفت: با توجه به اینکه ریزش های  جوی بسیار بسیار کم بوده است در حال تدوین طرح هایی برای ارائه در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی هستیم که بعد از  تدوین و تصویب نهایی در شورای حفاظت از منابع آب استان برای وزیر نیرو که دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی است ارسال خواهد شد.

وی ادامه داد: ۸۵ درصد از کشور به صورت خشک است و استان هرمزگان از نظر موقعیت اقلیمی فراخشک و بیابانی است که دارای سه حوزه ی آبریز ، مهران ، بندرعباس-سدیج و بلوچستان جنوبی که مشترک با استان سیستان و بلوچستان است می باشد .

دکتر ملایی تصریح کرد: در استان هرمزگان در مجموع ۷۲ دشت وجود دارد که از این بین ۲۲ دشت آزاد است و ۴۴ دشت به دشت ممنوعه تبدیل شده است .

وی اظهار داشت: در استان هرمزگان نسبت به بلند مدت ۸۰ درصد کاهش بارندگی داشته ایم و همچنین نسبت به سال گذشته ۸۶درصد با کاهش نزولات جوی روبرو بوده ایم .

 

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان تصریح کرد: کلیه ی طرح های سازگاری با کم آبی استان هرمزگان را  در ۷ عنوان می شود مطرح کرد که مهار آب های سطحی مهار نشده ، توسعه ی آب شیرین کن ها ، تکمیل سامانه انتقال آب از شرق به غرب ، مدیریت پساب تصفیه خانه ی فاضلاب ، مدیریت مصرف در شرب و کشاورزی ، کاهش تلفات در سیستم های انتقال و توزیع ، و تغییر الگوی کشت مناسب با جایگزینی گیاهان سازگار با کم آبی  از آن جمله اند.

 

در ادامه دکتر همتی استاندار هرمزگان با اشاره به وضعیت بد آب در استان هرمزگان گفت: صنایع موجود در استان باید به کمک مسئله ی  آب بشتابند و تعداد آب شیرین کن هایی را که در حال استفاده از آن هستند کاهش دهند.

وی تصریح کرد: زین‌پس هیچ گونه مجوزی  به صنایع در استان هرمزگان برای احداث آب شیرین کن داده نمی شود و صنایع باید آب مورد نیاز خود را از طریق خرید پساب تصفیه شده ی فاضلاب برطرف کنند.

وی در بخش دیگر سخنان ابراز داشت: مسئولین آب ، جهاد و فرمانداران این مسئله را مکرر اعلام کنند که دولت هیچ مسئولیتی برای تامین آب محصولات با نیاز آبی بالا ندارد و جهاد کشاورزی موظف است محصولات مجاز و غیر مجاز کشت در استان هرمزگان  را با توجه به نیاز آبی شان را مشخص و اعلام کند.

 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید