خبر فوری

طلا، پشت سد مالیات بر ارزش‌ افزوده

به گزارش هرمزبان به نقل از ایسنا، قیمت فلز زرد تابعی از بهای اونس طلای جهانی و ارز است. قیمت هر اونس طلا در شش ماه گذشته به علت نوسانات شاخص اقتصاد جهانی و سیاست پولی بانک مرکزی دچار افت و خیزهای بسیاری بوده است. از سوی دیگر نرخ دلار نیز از شهریور سال گذشته روندی صعودی به خود گرفت. البته فعالان بازار طلا می گویند “دولت، سیاست مناسب بازارسازی را برای تعدیل قیمت در نظر گرفت” و معتقدند اگر بهای ارز کمتر از این سطح بود، در افزایش تغییرات با تقاضای بیشتر و ریسک معامله گران مواجه بودیم و نوسانات بازار طلا وخیم‌تر می‌شد. با این حال در شرایط افت و خیزها بهای طلا،  فروشندگان این صنف، از پرداخت ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده عاجز هستند.

مردم مانند گذشته از خرید طلا استقبال نمی کنند

ناصحی، یکی از فروشندگان طلا و سکه بازار هنر اصفهان در خصوص وضعیت بازار طلا به خبرنگار ایسنا، گفت: وضعیت خرید و فروش طلا مناسب نیست و مردم همانند گذشته از طلا استقبال نمی‌کنند. مردم به علت نوسان قیمت و شرایط نامناسب اقتصادی و دیگر اولویت‌های اصلی زندگی خود، دیگر به فکر پس انداز و خرید سکه نیستند. هم چنین نوسانات نرخ طلا طی یک ماه گذشته موجب کاهش اعتماد و تقاضا برای خرید و فروش شده است.

وی افزود: افزایش نرخ ارز و طلای جهانی و دیگر فلزات و هم چنین کاهش سود بانکی و سرمایه گذاری در بورس و البته خرید سهام، سکه و طلای خام بدون اجرت ساخت از دلایل افزایش قیمت طلا بوده است.

این فروشنده سکه با تاکید بر این‌که در حال حاضر نمی توان دلار را از اقتصاد کشور حذف کرد، افزود: اقتصاد جهانی بر پایه دلار است، اما اروپا و برخی کشورها همچون چین و کانادا می‌توانند بر اقتصاد مبتنی بر دلار غلبه کنند.

وی با بیان این‌که در صورت رونق بازار، سکه طلا را با پنج هزار تومان کمتر از قیمت روز طلا خریداری می‌کنیم، اظهار کرد: به علت نوسانات بسیار نرخ طلا، در زمان کاهش قیمت با هجوم مردم برای فروش طلا و با افزایش نرخ آن، با خرید بیشتر مردم روبرو می شویم.

ناصحی با بیان اینکه قیمت طلا تحت تاثیر قیمت جهانی است و با توجه به بودجه سال 97 امکان افزایش بهای آن وجود دارد و به طور قطع بر مقدار سود بازاریان طلا نیز اثرگذار است، گفت: 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده در شرایط رکود اقتصادی و کاهش توان خرید مردم ناعادلانه است زیرا مردم کمتر از 7 درصد سود اصلی اجرت را پرداخت می‌کنند و مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نمی‌کنند.

این فروشنده طلا با گلایه از قانون مالیات بر ارزش افزوده، اظهار کرد: متاسفانه دولت نرم افزار تعیین درآمد و مالیات بر ارزش افزوده را به طور رایگان در اختیار مغازه داران قرار نداده و فروشندگان با هزینه خود باید آن را تهیه کنند. البته منتظر تصویب قانون ماده 169 مالیاتی در راستای شفاف سازی اطلاعات اقتصادی و توسعه عدالت مالیاتی هستیم.

وی با بیان این‌که در حال حاضر ارزش افزوده‌ای که باید از مصرف کننده گرفته شود در کسب و کار اختلال ایجاد کرده است، اظهار کرد: در برخی کشورها مانند کانادا فرد در مدت بیکاری تا زمان پیدا کردن کار، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای تهیه اجناس معاف می‌شود و در صورت پرداخت مالیات کالا، هزینه به وی بازگردانده می‌شود.

مردم به جای خرید طلا بیشتر به فروش آن علاقه دارند

یکی دیگر از فروشندگان طلا در بازار هنر با ابراز نارضایتی از وضعیت بازار طلا، گفت: فروش طلا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت کرده است و مردم به جای خرید، بیشتر تمایل به  فروش آن دارند.

سهرابی اظهار کرد: افزایش ازدواج‌ها و رونق صدای ساز و دهل و آذین بندی کوچه ها و مناسبت های تقویم، بهانه‌ای برای خرید در بازار طلاست اما در دیگر ایام سال از میزان خرید طلا و جواهر به صورت سرویسی کاسته و مردم به صورت خرده طلا خریداری می‌کنند.

وی با بیان این‌که قیمت هر گرم طلای 18 عیار از شهریور ماه تاکنون، روندی صعودی به خود گرفته و هم‌چنین از آبان امسال از 124 هزار به 141 هزار تومان افزایش یافته است، تاکید کرد: باید توجه داشت که قیمت دستمزد ساخت متناسب با هر سبک طلا، متفاوت است و نرخ اجرت آن از گرمی 10 هزار تا 36 هزار تومان در نوسان است و در زمان خرید طلا از مردم، 3 هزار تومان کمتر از قیمت اصلی خریداری می شود و با 1000 تومان اختلاف قیمت، طلا را تعویض می‌کنیم.

وی تحولات جهانی افزایش نرخ دلار، اونس جهانی طلا و تعیین قیمت دلار توسط دولت را از جمله دلایل افزایش قیمت طلا عنوان کرد و گفت: افزایش قیمت دلار تحت تاثیر بازار داخلی و نرخ دولتی است. دولت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر کل تعیین کرده است به این معنا که بر روی قیمت طلا، مزد ساخت و سود فروشنده اضافه می‌شود، اما اضافه شدن آن بر روی مزد ساخت اشتباه است و اگر بخواهیم ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را از روی هزینه طلا از مردم دریافت کنیم قیمت طلا بالا می‌رود و خریدار منصرف می‌شود.

این فروشنده طلا ادامه داد: در حال حاضر فروشندگان طلا اعتراض خود را در خصوص میزان مالیات بر ارزش افزوده به اتحادیه و اداره کل مالیات انتقال داده‌اند، اما با بی توجهی مواجه شده‌اند.

یکی دیگر از فروشندگان طلا در بازار هنر در خصوص تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر صنف طلا، گفت: نرخ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده طی سه سال گذشته در حال اجراست، اما در سال جاری با توجه به شرایط اقتصادی کشور و کاهش میزان فروش و رکود بازار، این میزان مالیات زیاد است و سبب ایجاد مشکل برای فروشندگان طلا شده است به صورتی که برخی طلافروشان تصمیم به خروج از این شغل را دارند.

امید به کاهش قیمت ارز در آینده داریم

نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و نقره اصفهان گفت: قیمت طلا با توجه به صعود دلار و انس جهانی، افزایش یافته است.

محسن ضرابی افزود: مشتریان به علت اوج گیری قیمت دلار، با ذخیره سازی این ارز، به گرانی آن دامن زده اند. البته با توجه به وعده دولت، امید به کاهش نرخ ارز طی چند ماه آینده داریم.

وی با بیان اینکه فروشندگان طلا با توجه به ارتقاء قیمت طلا و کاهش قدرت خرید مردم در پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده دچار مشکل هستند، اظهار کرد: فروشندگان و مسئولان صنف طلا خواستار اصلاح قانون اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از سوی سازمان امور مالیاتی و مجلس هستند، البته این میزان مالیات باید از مصرف کننده گرفته شود که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، در حال حاضر امکان پذیر نیست.

ضرابی با بیان این‌که برخی مغازه‌ها فرار مالیاتی دارند، افزود: در حال حاضر مغازه داران در تلاشند با شفاف سازی فاکتورها، مالیات‌های خود را شفاف کنند.

وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر مردم با خرید سکه و طلای خام از پرداخت مالیات فرار می‌کنند، اظهار کرد: این مسئله موجب کاهش تولید طلا و جواهر و تعطیلی ده ها کارگاه و بیکاری تعداد زیادی کارگر در بخش طلاسازی شده است.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید