خبر فوری

آغاز ساخت خط لوله‌های پایانه جاسک

سیدنورالدین شهنازی زاده در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه تولید از میادین نفتی غرب کارون به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه می‌رسد که  شامل نفت سبک و  نفت سنگین می‌شود، اظهار کرد: این نفت باید از غرب کارون به  مبادی صادرات و مصرف برسد. این انتقال به واسطه دو تلمبه‌خانه‌ای که اخیرا ساخته شده صورت می‌گیرد. در حال حاضر تلمبه‌خانه غرب کارون با ظرفیت ۷۵۰ هزار بشکه در روز و تلمبه‌خانه امیدیه در سرویس قرار گرفته‌اند.

وی از توسعه  تلمبه‌خانه غرب کارون خبر داد و افزود: ظرفیت این تلمبه خانه  تا سقف یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت. کارهای مطالعاتی و طراحی آن در دست اقدام است. در آینده با اجرای طرح‌های توسعه این تلمبه‌خانه‌ها و خطوط لوله انتقال امیدوارم بتوانیم در جزیره خارک نفت خام سبک و سنگین و در بهره‌گان نفت خام سنگین را صادر کنیم. این توسعه  به موازات توسعه میادین نفت صورت می‌گیرد.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: کار مهم دیگر در دست اقدام  فراهم کردن امکانات صادرات نفت از منطقه جاسک است. در این راستا  خط لوله‌ای را از گوره به طول حدود ۱۱۰۰ کیلومتر با پنج تلمبه‌خانه نفت خام به مبادی صادرات جاسک خواهد رسید و برنامه‌ریزی شده در جاسک ترمینال، مخازن، اسکله و غیره ساخته شود که بتواند نفت انتقالی را صادر کنند.

شهنازی زاده با بیان اینکه اقدامات مربوط به  طراحی پایانه جاسک تمام شده است، تصریح کرد: پیمانکار برای خرید و ساخت لوله‌های انتقال از منابع داخلی صورت گرفته و منابع فروش را پیدا کرده‌ایم. کار به آنها ابلاغ شده و در حال آغاز ساخت لوله‌ها هستند. همزمان پیمانکاران اجرای خطوط انتقال را انجام می‌دهیم البته قبل از آن مساله تحصیل اراضی ۱۱۰۰ کیلومتر در دست اقدام است و اجرای خط هم طوری برنامه‌ریزی شده که تا زمان رسیدن لوله، که شاید یک سال آینده اولین محموله لوله آماده شود، کار  سرعت بخشد. این خطوط لوله در چهار گستره ۲۵۰ کیلومتری تقسیم شده‌اند و چهار مناقصه جداگانه برگزار شده و چهار پیمانکار قوی شروع به کار می‌کنند.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید