خبر فوری

درآمد صادرات "گواوای" سیستان و بلوچستان به جیب هرمزگان می‌رود

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرگزاری تسنیم از سرباز در نواحی جنوبی سیستان و بلوچستان که شرایط آب و هوایی تقریباً استوایی و گرم و مرطوبی دارد، میوه‌ای گرمسیری و پرخاصیت به نام " گواوا " تولید و کشت می‌شود. این میوه که کروی و گلابی مانند است با طعمی خوش و خاصیتی فراوان در بخش بزرگی از جنوب و جنوب شرق سیستان و بلوچستان کشت می‌شود و در صنایع تبدیلی برای تهیه آب‌میوه، کمپوت، اسانس و پودر استفاده می‌شود.

میوه این درخت در زمستان که بازارها خالی از میوه‌های نوبر و تازه است، برداشت می‌شود تا کمبود میوه‌های تازه در این فصل را جبران کند. گواوا تا جایی از نظر غذایی اهمیت دارد که بنا به گزارش هرمزبان به نقل از ‌ها در جنگ جهانی دوم از پودر گواوا به جیره غذایی سربازان برای قوت گرفتن آن‌ها اضافه می‌کردند.

یک کارشناس کشاورزی می‌گوید: گواوا که در منطقه بلوچستان به زیتون محلی شهره است، علاوه‌ بر اهمیت غذایی، اهمیت‌های دیگری نیز دارد و به‌ عنوان ثبیت‌ کننده خاک جهت جلوگیری از فرسایش بادی و خاکی به کار می‌رود و به‌ صورت کمربند سبز در اطراف شهرهای کویری و گرمسیری و همچنین در کنار جاده‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

محمد چاکرزهی در گفت‌وگو با تسنیم می‌افزاید: هر چند بخش عمده باغات شهرهای جنوب و جنوب شرق سیستان و بلوچستان همچون شهرستان‌های سرباز، کنارک و چابهار به ‌دلیل داشتن آب‌ و هوای مناسب زیر کشت این محصول می‌رود، اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی یا واحدهای فرآوری در سیستان و بلوچستان این محصول پر ارزش به استان‌های هم‌جوار و عمدتاً هرمزگان ارسال می‌شود تا پس از فرآوری و تولید مربا و ترشی به کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس صادر شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرباز نیز در گفت‌وگو تسنیم می‌گوید: در مجموع 280 هکتار از اراضی شهرستان سرباز زیر کشت گواوا می‌رود و پیش‌بینی می‌شود امسال افزون بر 2 هزار تن گواوا در سرباز برداشت.

سعید نارویی با بیان اینکه برداشت گواوا تا فروردین‌ماه سال آینده ادامه می‌یابد، می‌افزاید: گواوا بعد از خرما و انبه سومین درخت اختصاصی سیستان و بلوچستان است و از نظر اقتصادی تأثیر مهمی در زندگی کشاورزان جنوب سیستان و بلوچستان دارد؛ این محصول علاوه بر تأمین بازار مصرف در سیستان و بلوچستان به استان‌های هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و رضوی نیز صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نبود صنایع تبدیلی در استان موجب شده بیشتر این محصول به صنایع تبدیلی استان هرمزگان ارسال شود، تصریح می‌کند: در صورتی‌ که سرمایه‌گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی و واحد‌های فراوری این میوه محلی اقدام کنند، صرفه‌ بسیار بالایی برای آنها دارد چرا که گواوا بسیار بازارپسند و مشتری‌پسند است و کشورهای حوزه خلیج‌فارس بسیار طالب این میوه هستند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید