تولیدات پالایشگاه ستاره خلیج فارس کشور را از وابستگی فرآورده‌های نفتی بی‌نیاز می‌کند

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرگزاری برنا در  هرمزگان، دکتر فریدون همتی در مراسم راه اندازی فاز دوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در بندرعباس، عنوان کرد: با یک تصمیم استراتژیک ‌ و درست شاهد راه اندازی مرحله به مرحله پالایشگاه ستاره خلیج فارس با همت متخصصان داخلی هستیم که همه این اقدامات در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: تولیدات پالایشگاه ستاره خلیج فارس، کشور را از وابستگی به واردات فرآورده‌های نفتی بی‌نیاز می‌کند.

استاندار هرمزگان افزود: خوشبختانه این پالایشگاه دارای فناوری پاک و کمک کننده به رفع آلودگی محیط زیست است و برای اقتصاد ملی ارزش حیاتی و اهمیت فراوانی دارد.

همتی تصریح کرد: با گزارش وزیر نفت و‌ تاکید رئیس جمهور مشکلات مالی این پالایشگاه حل شده است.

علیرضا صادق آبادی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در این مراسم، اظهار داشت: با ورود خوراک میعانات گازی از پالایشگاه گاز پارس جنوبی به واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس مرحله دوم این پالایشگاه راه اندازی شد.

وی ادامه داد: با راه اندازی این واحد زمینه برای بهره برداری از مرحله دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و پالایش روزانه ۲۴۰ هزار بشکه میعانات گازی تا پایان سال فراهم می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: با بهره برداری از مرحله دوم این پالایشگاه تا پایان سال، ایران در تولید بنزین خودکفا می‌شود و دیگر نیاز به واردات بنزین نیست.

صادق آبادی بیان داشت: با بهره برداری از مرحله دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید بنزین در این پالایشگاه از ۱۲ میلیون لیتر در روز به ۲۴ میلیون لیتر بنزین یورو ۵، گاز مایع از ۷۰۰ هزار لیتر در روز به یک میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر و نفت گاز از سه و نیم میلیون لیتر به ۸هشت میلیون لیتر افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: با بهره برداری این مرحله زمینه اشتغال 300 نفر فراهم می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس نیز در این مراسم گفت: تمام مراحل این پالایشگاه به دست متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شده است.

محمد علی دادور افزود: برای رعایت استاندارد‌های زیست محیطی اوایل اسفند امسال نفتای شیرین به سبد سوخت تزریق می‌شود.

وی گفت: خوراک مصرفی پالایشگاه اکنون روزانه 120 هزار بشکه میعانات گازی است که از عسلویه با یک خط انتقال تامین می‌شود و در ظرفیت نهایی این خط انتقال ظرفیت انتقال تا ۸۰۰ هزار بشکه نیز دارد.

مدیرعامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس تصریح کرد: آب مصرفی پالایشگاه نیز از سایت 10 هکتاری پالایشگاه در ساحل خلیج فارس تامین می‌شود که روزانه بیش از ۱۲ هزار متر مکعب آب شیرین شده مصرف می‌شود و پس آب ایجاد شده نیز با رعایت استاندارد‌های محیط زیست به دریا باز می‌گردد.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از ابتدای راه اندازی تاکنون بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر بنزین تولیدی را به شبکه توزیع تحویل داده است.

استاندارد محصولات تولیدی این پالایشگاه در مرکز نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت تایید شده است و در برخی شاخص‌ها بنزین تولیدی ستاره خلیج فارس، استاندارد بالاتر از یورو پنج نیز کسب کرده است.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحد‌های تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در غرب بندرعباس واقع شده است.

 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید