خبر فوری

حوادثی که در نبود بزرگراه رخ می‌دهد/ کرمان ۱ هزار و ۷۵۰ کیلومتر بزرگراه دارد

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ اولین جاده‌ها راه‌هایی بودند که مردم و چهارپایان از آن‌ها استفاده می‌کردند واین جاده‌ها اغلب مسیر‌های ناهموار پرپیچ و خم و باریک و انسانی ویا مالرو بودند ،امروزه نیزجاده معمولاً بهترین مسیر برای رفتن از یک مکان به مکان دیگر است، ولی همیشه مستقیم‌ترین راه نیست.

حوادثی که در نبود بزرگراه رخ می دهد/ کرمان 1هزار و750کیلومتر بزرگراه دارد

گاهی موانع طبیعی نظیر رودخانه‌ها یا تپه‌ها وکوهها باعث مستقیم نبودن جاده  وپیچ وخم در طول راه می‌شوند، جاده‌های جدید غالباً مراکز شهر یا نواحی مسکونی را دور می‌زنند تا از ترافیک رفت و آمد یا ایجاد سر و صدا جلوگیری شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با اعلام اینکه این استان رتبه سوم کشور را از نظر طول بزرگراه‌ها به خود اختصاص داده است، گفت: اکنون در استان کرمان، نزدیک به هزار و ۷۵۰ کیلومتر بزرگراه وجود دارد .

محمد مهدی بلوردی با اشاره به اینکه تا قبل از انقلاب آزاد راه و بزرگراه در استان کرمان وجود نداشت، گفت: خوشبختانه از بعد از انقلاب تاکنون هزار و ۷۵۰ کیلومتر بزرگراه و ۵۶ کیلومتر آزاد راه در شمال استان کرمان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تا سال ۵۷ راه‌های اصلی آسفالته در شمال و جنوب کرمان هزار و ۱۸۳ کیلومتر بوده است، افزود: این میزان هم اکنون به ۱۴ هزار و ۸۳۴ کیلومتر فقط در شمال استان رسیده است.

بلوردی طول راه‌های اصلی استان کرمان را هزار و ۲۵۵ کیلومتر عنوان کرد و افزود: این در حالی است که راه‌های فرعی روستایی هزار و ۸۱۳ و نیم کیلومتر است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان تصریح کرد: امسال با احداث ۱۲۹ کیلومتر بزرگراه، حضور اورژانس در حوادث نیز کوتاه‌تر شده است، اما همچنان شاهد افزایش تعداد تصادفات منجر به فوت هستیم.

سرعت غیرمجاز عامل ۵۱ درصد تصادفات منجر به فوت در جاده‌های استان کرمان

وی با اشاره به اینکه امسال با افزایش چشمگیر تلفات جاده‌ای روبه‌رو هستیم، گفت: با تحلیل اینکه تصادفات منجر به فوت در چه نقاطی انجام گرفته، مشخص شد بیش از ۹۰ درصد از این تصادفات، در بزرگراه‌های استان رخ داده است، یعنی علی‌رغم اینکه این موضوع مطرح بود که دوطرفه بودن جاده‌ها موجب تصادفات منجر به فوت می‌شود، اما متأسفانه افزایش طول بزرگراه‌ها منجر به کاهش تلفات جاده‌ای نشده است.

بلوردی همچنین با بیان اینکه ۶ هزار و ۴۹۴ کیلومتر راه روستایی در استان کرمان وجود دارد، اظهار کرد: مجموع راه‌های آسفالته در استان کرمان از فرعی و اصلی ۱۲ هزار و ۴۵۲ کیلومتر است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان بیان داشت: اگرچه امسال نسبت به سال قبل، تعداد تردد و تعداد ورودی خودرو‌ها به جاده‌ها افزایش یافته، اما سرعت بالای خودرو‌ها در بزرگراه‌ها، دلیل اصلی تلفات جاده‌ای است.

وی با اشاره به اینکه تعداد پاسگاه‌های پلیس در جاده‌های استان بسیار کم است گفت: با افزایش خودرو‌ها در سطح جاده‌ها و همچنین وسعت جاده‌های استان باید تعداد پاسگاه‌های پلیس‌راه نیز افزایش یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه جاده کرمان ـ. بم رتبه اول تصادفات منجر به فوت را دارد، گفت: جاده کرمان، بافت نیز رتبه دوم را داراست.

وی هشدار داد: حدود ۵۱ درصد تصادفات منجر به فوت در جاده‌های استان، به دلیل سرعت غیرمجاز خودروهاست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان افزود: بیشترین دلیل تصادفات منجر به فوت در جاده‌های استان، واژگونی ناشی از سرعت غیرمجاز است؛ بنابراین، از رانندگان عزیز درخواست می‌شود در این جاده‌ها آرام‌تر رانندگی کنند.

۲۲گردنه برفگیر دربیش از ۹۰۰ کیلومتر از جاده‌های کرمان

خداداد مقبلی، مدیر کل حمل و نقل و پایانه‌های استان کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز کرمان با اشاره به اینکه ۲۲ گردنه برفگیر که بیش از ۹۰۰ کیلومتر از جاده‌های استان را تحت پوشش قرار می‌دهد، گفت: هر ساله با آغاز زمستان نیرو‌های امدادی در این گردنه‌ها آماده باش هستند.

وی تعداد پل‌های موجود در استان را ۱۵ هزار و ۴۳۹ پل عنوان کرد و افزود: مقاوم سازی پل‌ها و ابنیه فنی راه‌های استان ضروری است.

مقبلی تأکید کرد: عدم توجه به مقاوم سازی پانزده هزار و ۵۰۰ پل در راه‌های استان، خسارات زیادی به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: آسیب پذیرترین بخش محور‌ها پل‌ها هستند، لذا حفظ ایمنی پل‌ها اهمیت زیادی دارد که در همین زمینه سعی کردیم بازدید مستمر از پل‌ها داشته باشیم.

مقبلی شناسایی محور‌های جایگزین در مواقع بحرانی را امری ضروری عنوان کرد و یادآور شد: مهمترین اقدامی که در بحث راه‌های شریانی باید انجام شود این است که محور‌های جایگزین را نیز شناسایی کنیم تا همواره علاوه بر محور اصلی محور دومی نیز وجود داشته باشد.

به منظور دسترسی سریع به مخلوط ماسه و نمک برای یخ زدایی سطح جاده، به ویژه در محور‌های کوهستانی و هنگام یخ زدگی رویه آسفالت، بشکه‌های مورد نظر تهیه و نصب می‌شوند.

وی تعداد تونل‌های موجود در استان کرمان را ۸ عدد دانست و یادآورشد: ۵۰۰ نیرو در راهداری استان کرمان ارائه خدمت می‌دهند.

رشد ۱۳ درصدی تردد در جاده استان کرمان

مقبلی گفت: طی ۹ ماهه امسال ۸۲ میلیون تردد در جاده‌های استان به ثبت رسیده که نسبت به سال قبل ۱۳ درصد افزایش داشته است.

حوادثی که در نبود بزرگراه رخ می دهد/ کرمان 1هزار و750کیلومتر بزرگراه دارد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان اظهار داشت: استان کرمان با ۱۸۳ هزار کیلومتر وسعت، بزرگترین استان کشور است که در سال‌های گذشته نسبت به تجهیز آن به دوربین‌های پایش تصویری اقدامات لازم انجام شده است.

مقبلی با بیان اینکه دو هزار کیلومتر از محور‌های پرتردد استان کرمان زیر پوشش سامانه پایش تصویری قرار می‌گیرد، افزود: براساس ارزیابی‌های پلیس استان، محور‌های کرمان ـ. سیرجان، کرمان ـ. بم و سیرجان ـ. بندرعباس بیشترین حوادث رانندگی استان را دارند که بیشترین تعداد این حوادث مربوط به واژگونی ناشی از سرعت بالا است.

وی تصریح کرد: بیش از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مورد تخلف سرعت غیر مجازرانندگی در جاده‌های استان با استفاده از دوربین‌های کنترل سرعت طی ۹ ماهه سال جاری ثبت شده است.

مقبلی بیان داشت: با پیگیری‌های انجام شده، ۱۳۰ دوربین پایش تصویری جدید برای استان کرمان مصوب شده که در محور‌های پرتردد در حال نصب و راه اندازی است.

وی بابیان اقدامات انجام شده در حوزه نگهداری راه‌ها و شبکه راهی استان یادآور شد: بیش از نه هزار کیلومتر شبکه راهی در استان کرمان وجود دارد که نگهداری و ایمن‌سازی آن برعهده راهداری است.

مقبلی با اشاره به اینکه علاوه بر مجتمع‌های خدماتی، شش استراحتگاه موقت در سطح جاده‌های شمال استان احداث شده است، از نصب ۱۳۰ دستگاه دوربین علاوه بر ۲۳ دستگاه قبلی در محور‌های ارتباطی این استان در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

وی گفت: کمیسیون حریم راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان در ۱۰ ماهه امسال، هزار و ۳۰۰ مجوز در حریم راه‌ها صادر کرده است.

تخلفات رانندگان کرمانی در جاده‌های این استان به طور مستمر ثبت می‌شود

مدیر کل راهداری و حمل ونقل استان کرمان گفت: مدیریت ترافیک و دریافت اطلاعات برخط تردد در محور‌های مواصلاتی استان با استفاده از دوربین‌های نظارت ترافیکی، سیستم‌های تردد شمار و دیگر سامانه‌های هوشمند انجام می‌گیرد، بطوریکه در ۹ ماه نخست امسال علاوه بر ثبت تعداد تردد‌ها و سایر شاخص‌های ترافیکی، با استفاده از سامانه‌های ثبت تخلف، تخلفات رانندگان نیز در جاده‌های استان به طور مستمر ثبت می‌شود.

حوادثی که در نبود بزرگراه رخ می دهد/ کرمان 1هزار و750کیلومتر بزرگراه دارد

مقبلی افزود: به کارگیری سامانه‌های ثبت تخلف در محور‌های مواصلاتی موجب شناسایی هوشمند تخلف، کاهش استفاده از نیروی انسانی و همچنین سبب کاهش تخلفات و تلفات رانندگی در سطح جاده‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه سامانه‌های ثبت تخلفات عبور و مرور برای اعمال قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و کاهش تخلفات در طول محور‌های بزرگراهی استان تجهیز شده اند، تصریح کرد: با بکارگیری این تجهیزات، علاوه بر ثبت سرعت لحظه‌ای وسایل نقلیه در پای هر دوربین ثبت تخلف، میانگین سرعت آن‌ها در بین دوربین‌ها نیز محاسبه شده و در صورت داشتن سرعت غیرمجاز در طول مسیر، پلاک خودرو‌های متخلف توسط سامانه‌های مذکور ثبت می‌شود

اضافه می‌شود: حدود ۱۰۰۰ کیلومتر از راه‌های استان کرمان مشمول محور‌های کوهستانی و شرایط خاص در زمستان هستند که عمدتا توسط راهداران سخت کوش بصورت دستی و یا بوسیله کامیون‌های مخصوص نمک و شن پاش یخ زدایی می‌شوند .

درحالی که در جنوب استان نیز شرایط به گونه ای است که بدلیل مشکلات در جاده ها شاهد تصادفات صعودی بودیم ودراین محورها پایش تصویری ضعیف ونیز عدم کنترل رانندگان برخودرو ونیز برخی موانع جاده ای، عامل اصلی تصادفات بوده است که باید فکر جدی برای این مسئله کرد.

حتی اگرپایش تصویری که اخیرا در جنوب استان بیشتر شده را نادیده بگیریم نمی توان از فرهنگ ضعیف رانندگی ونبود بزرگراه های مناسب در جنوب استان در ایجاد تصادفات غافل بود.

در مجموع باید گفت هر ساله شمار زیادی در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند که بیشترین علت این سوانح مربوط به تصادفات مرتبط با عامل انسانی و راننده است، اگرچه عواملی نظیر طراحی نامناسب جاده ها، راه‌های نامناسب، شرایط آب و هوایی و نبود استاندارد در وسائل نقلیه را نمی‌توان نادیده گرفت، به امید آنکه همواره شاهد کاهش تصادفات در جاده‌های کشور و استان پهناور کرمان که در حکم شاهرگ حیاتی تردد در کشور به ویژه به عنوان کریدور ارتباطی بین جنوب وشمال کشور است باشیم.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید