خبر فوری

دهمین ایده شو ا ستانی وسومین ایده شو محیط زیست هرمزگان

 با موضوع بهره برداری پایدار از منابع آبی برگزار شد این برنامه در سالن اجتماعات این اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان برگزار شد .

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرگزاری برنا در هرمزگان

در ابتدای این برنامه مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان ضمن خوشامدگویی به مدعوین وتبریک ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی  ، موضوع بهره برداری پایدار از  منابع آبی را از دو دیدگاه از جمله دیدگاه مدیریت در  آب کشور توسط مسئولان و الگوی اصلاح مصرف آب  را  مورد بررسی قرار داد . وی افزود :  در استان هرمزگان با توجه به خشکسالی و تاثیرات آلایندگی در تداوم  کاهش نزولات جوی  ( بطور غیرمستقیم آلایندگی هوا  )، بهره برداری بیش از حد از ذخایرآب از مهمترین معضلات می باشد که می توان به دشت های شهرستان میناب بر اثر بی آبی و خالی شدن سفره های آب زیرزمینی با هجوم فروچاله های خطرناک ویا حتی در برخی از نقاط کشور به  دریاچه اورمیه اشاره کرد . 

وفادار ادامه داد:

با افزایش جمعیت و افزایش تقاضای آب ، موضوع پایداری مصرف آب در نهایت در گرو تطبیق رفتار انسان با چرخه آب است ، جوامع انسانی نیازمند آنند که قابلیت خود را در مدیریت استفاده از آب ، چنان فراگیر و منسجم توسعه دهند که کیفیت و کمیت آب مصرفی انسان اکوسیستم های تامین کننده اش حفظ شود .

آب به عنوان منشاء حیات و زیر بنای رشد توسعه به رغم ارزش و اهمیتش در بسیار موارد به طور بیهوده و ندانسته تلف می شود و این درحالی است که رشد روز افزون جمعیت ، استفاده ی صحیح از منابع آب موجود را طلب می کند ، چرا که کمبود آب بزرگترین مانع توسعه است .

با توجه به اینکه کشور ما در کمر بند خشک جهان قرارگرفته و میزان بارندگی آن یک سوم متوسط جهانی است ودوره های خشکسالی بر اساس سوابق به کرات اتفاق می افتد، لذا بر اساس این ویژگی ها طلب می کند که با قبول این وضعیت در جهت استفاده ی بهینه از آب گام های موثری را برداریم و طبیعی است که اقدام های مناسب ، مانع بروز خسارت های گسترده و قابل توجه شود.

برنامه ریزی در جهت کاهش و وابستگی کشور به آب و بهینه کردن مصرف آب امکان پذیر خواهد بود، در بخش شهری با الگوی مصرف و استفاده از تجهیزات مناسب  و تغییر در سیستم قدیمی و جایگزین کردن سیستم های  نوین ، در بخش صنعت با بازیافت و استفاده مجدد از آب و در بخش کشاورزی با بالابردن بازده ی آبیاری  وتوجه به سیستم های  نوین میزان وابستگی به آب را می توان کاهش داد.

در ادامه معاون  فناوری  و پشتیبانی ضمن تبریک ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی  ایده محوری را از دودید گاه تقاضا محور وعرضه محور مورد بررسی قرارداد. وی افزود : امروز ه تمام دنیا به سوی داوری باز پیش می رود . تمامی شرکت ها وکمپانی های بزرگ با عنوان کردن مشکلات فنی حتی در قالب ارسال  یک فیلم کوتاه  در حال گرفتن ایده  و روشی نوین برای رفع آن مشکل  می باشند . آنچه که مهم است  با توجه به رشد فناوری می بایست ایده ها هم به همان سرعت افزایش پیدا کند که اگر جزاین باشد با شکست در راه حتمی می باشد . وی در سخنان پایانی خود از زحمات مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در برگزاری سومین ایده شو محیط زیست تقدیر کرد .

 

 

درادامه دهمین  ایده شو استانی  توسط دانش آموزان به ارائه ایده های خود پرداختند.

 ( عنوان ایده ها عبارتند از  : تصفیه آب ، تصفیه آب همزمان با تولید برق ، دستگاه جمع آوری ضایعات جامد ، کشاورزی پایدار ، قطرات تابستانی ، تولید برق آبی فاضلاب ، اگزوزکاهنده آلودگی ، شکارچی نفت ، جلوگیری از هدررفت آب کشاورزی ، انتقال آب فاضلاب پس از تصفیه ) .

که ازمیان  ده ایده مطرح شده پنج ایده به مرحله بعد را ه یافت که عبارتند از : تصفیه آب ، جلوگیری از هدررفت آب کشاورزی ، تولید برق آبی از آب فاضلاب ، دستگاه جمع آوری ضایعات جامد ، شکارچی نفت

 

در مرحله سوم که اخرین مرحله از دهمین ایده شواستانی و سومین ایده شو محیط زیست هرمزگان می باشد با رای هیات داوران  سه ایده به عنوان ایده برتر شناخته شدند که به ترتیب نفرات  اول زهرا شهبازی و زینب عسکری (ایده جلوگیری از هدررفتن آب کشاورزی ) ، نفردوم نوید پورکارجدید (تصفیه آب) ونفرات  سوم  مهدیه دهقانی وحدیثه حامدی (تولید برق آبی از آب فاضلاب ) می باشند . و در پایان به نفرات برترجوایزی اهدا شد .

گفتنی است :

ایده شو یک رویداد جالب کارآفرینی است در این رویداد به افراد این امکان داده می‌شود تا در محیطی دوستانه به بیان ایده‌های نوآورانه خود بپردازند و ضمن کسب مهارت‌های ایده پردازی و ارائه ایده، ایده‌های خود را در بوته نقد برای بهبود آن‌ها و مبنا قرار گرفتن برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپای موفق قرار دهند.

به این صورت که شرکت کنندگان پس از ثبت نام، ایده‌های خود را برای داوران و شرکت کنندگان در مدت زمان محدود و کوتاهی بیان می‌کنند، پس از رآی‌گیری ایده‌های برتر انتخاب شده و به آنان جوایزی اهدا می‌شود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید