خبر فوری

“جاروی جادوگر” لیموترش جنوب را جارو کرد

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، در سال‌های اخیر بیماری «جاروی جادوگر» یا همان «جاروک لیموترش» آسیب زیادی به باغات مرکبات جنوب کشور وارد کرده و به گفته رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از 17 هزار هکتار باغ لیموترش در جنوب کشور 14 هزار هکتار به علت این بیماری از بین رفته است.

آفت جاروک لیموترش جزء 20 نوع آفت کلیدی است و از راه‌های غیررسمی و غیر قرنطینه‌ای وارد کشور شده و تاکنون خسارت سنگینی به مرکبات جنوب کشور به ویژه استان هرمزگان وارد کرده است و به گفته رئیس سازمان حفظ نباتات کشور این بیماری پرونده تولید لیموترش در استان هرمزگان و جنوب کرمان را بسته و متاسفانه به باغات استان فارس نیز سرایت کرده است.

استان فارس به دلیل تنوع محصول، شرایط آب و هوایی مساعد و همجواری با استان‌های مانند هرمزگان و کرمان که از مناطق آلوده به آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای هستند همواره در خطر عوامل خسارت‌زای قرنطینه‌ای است و به گفته محمد صالحی ابرقوئی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان فارس، بیماری «جاروک لیموترش» و «میوه سبز یا گرینیک مرکبات» از سال 86 در شهرستان‌های داراب، لارستان، قیر و کارزین و جهرم گزارش شده است.

محمد صادقی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: بیماری جاروک لیموترش از استان هرمزگان به استان فارس منتقل شده و آلودگی درختان لیموی استان به این بیماری به صورت تک درخت بوده که بیشتر در لار و قیر و کارزین دیده شده است.

وی با بیان اینکه با مشاهده ورود این بیماری به درختان لیموترش استان فارس ستاد تحقیقات و اجرا برای شناسایی عامل بیماری و راه‌های مبارزه آن تشکیل شد، می‌افزاید: مهم‌ترین کار برای جلوگیری از انتقال آلودگی امحا درختان آلوده و سم‌پاشی بقیه درختان باغ است که این امر هم با همکاری باغداران محقق می‌شود.

نبود اعتبار برای مبارزه با آفت جاروک لیموترش

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس می‌گوید: با وجود اینکه اعتباری برای مبارزه با این آفت نداشتیم اما تاکنون بین 500 تا 600 درخت آلوده‌ با همکاری باغداران امحا شده و همین امر سبب جلوگیری از پیشرفت این بیماری در باغات لیموترش استان شده است.

وی با بیان اینکه برای پایش، حذف و سم‌پاشی درختان لیموترش آلوده سالانه به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و برای تامین این اعتبار نیز به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس درخواست تامین بودجه ارائه شده است، می‌افزاید: ستاد اجرایی و تحقیقات استان فارس با تولید علم داخلی نحوه مبارزه با آفت جاروک لیموترش را کشف کرده و کشت جایگزین برای لیموی بومی در نظر گرفته است.

«پرشین لایم» جایگزین مناسب برای لیمو بومی فارس

صادقی با بیان اینکه رقم لیموی «پرشین لایم» در برابر آفت جاروک لیموترش مقاوم است بنابراین کشت این محصول را در فارس توسعه داده‌ایم، می‌گوید: البته پرشین لایم لیموی تازه‌خوری است و برای آبگیری مناسب نیست.

شهرستان قیر و کارزین یکی از شهرستان‌هایی که درختان لیموترش آن با این بیماری روبه‌روشده‌اند، ناصر انصاری، مدیر جهادکشاورزی این شهرستان، در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: 3 هزار هکتار از باغات قیر و کارزین زیر کشت لیموترش است که بیشتر آلودگی درختان لیموترش در بخش «افزر» این شهرستان گزارش شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع 161 درخت لیموترش آلوده در شهرستان قیروکارزین امحا شد که 131 درخت مربوط به باغات «افزر» و 30 درخت نیز مربوط به «مبارک‌آباد» بوده است، می‌افزاید: با اقداماتی که انجام شده خوشبختانه این آفت در باغات این دو منطقه زمین‌گیر شدند و به دیگر درختان سرایت نکرده‌اند.

استان فارس در تولید انواع محصولات باغی رتبه اول کشور را دارد و 15 درصد محصولات باغی کشور در این استان تولید می‌شود بنابراین این بخش در ایجاد اشتغال و معاش مردم اهمیت زیادی دارد، از نظر تولید مرکبات نیز استان فارس رتبه دوم کشور را دارد و به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی استان فارس میزان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در باغات مرکبات استان فارس 300 هزار نفر است.

آمار و ارقام بالا نشان‌دهنده اهمیت بسیار این بخش از کشاورزی استان فارس در تامین معاش مردم است بنابراین حساسیت مبارزه با آفات و بیماری‌های مرکبات از همین چند خط مشخص می‌شود تا با تامین اعتبار مبارزه با این آفات، باغات مرکبات فارس به سرنوشت باغات جنوب کرمان و هرمزگان دچار نشود.

گزارش از ثریا ستاری

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید