خبر فوری

ظرفیت هایی برای خلق جلوه‌های هنری دفاع مقدس در استان هرمزگان

هرمزبان:مدیرکل حفظ آثار و نشرارزش‌های دفاع مقدس استان هرمزگان گفت: در حال حاضر ۱۰۰ هزارسند از شهدا و رزمندگان در این اداره کل وجود دارد که تبدیل این سندها به جلوه های هنری نیازمند جدیت جامعه هنری است.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،سردار حمید سرخیلی در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم در بندرعباس، با بیان اینکه صحنه های دفاع مقدس در خودباوری صنعت دفاعی و اقتصادی ما اثرگذار بوده است، اظهار داشت: خوشبختانه این مهم از سوی امام خمینی(ره) به عنوان دانشگاهی برای سازندگی معرفی شده است.
وی با بیان اینکه، رشادت های شهدا و رزمندگان دفاع مقدس عامل خودباوری و شکوفایی حوزه صنعت دفاعی کشور شده است، افزود: همچنان تاثیر این رشادت ها سبب قوت قلب سیاست گذاران ما در مجامع بین المللی می شود.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هرمزگان تصریح کرد: ما در دوران دفاع مقدس توانستیم صنعت راکد شده‌مان را احیا و پویا کنیم که نمونه‌های آن را می‌توان به احداث پل‌های خیبری، ساخت انواع مهمات و سلاح‌سازی اشاره داشت.
سرخیلی گفت: به عنوان مثال، شگفتی‌هایی از جنس پل خیبر که سازه‌ای مهندسی به طول 14 کیلومتر بود، تمام مراحل ساخت این پل زیر آتش و هجمۀ دشمن صورت گرفت و حتی رسانه‌های بیگانه آن را «بزرگترین پل تاکتیکی تاریخ جنگ‌های دنیا» لقب دادند بنابراین جلوه‌های زیادی در دوران جنگ توسط رزمندگان و مهندسین ما ایجاد شده که امروز هم کارایی دارد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از کارهای نشدنی در حوزه های اقتصاد و صنعت دفاعی را توانستیم استخراج کنیم، بیان داشت: امروزه با وجود بسیاری از امکانات در بحث توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای اما متاسفانه در همین استان از این امکانات درست استفاده نمی شود و در بحث جاده سازی ما با مشکل مواجه هستیم این درحالی است که در دوران جنگ  رزمندگان مهندسین ما با کمترین و بیشترین فشارها، حماسه های بزرگ خلق می کردند.
اهتمام فرزندان شهدا به استخراج صحنه های خودباوری شهدا و ایثارگران
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌ های دفاع مقدس استان هرمزگان با بیان اینکه صحنه های دفاع مقدس در خودباوری صنعت ما اثرگذار بوده است،گفت: فرزندان شهدا و هنرمندان صادقانه به استخراج صحنه‌های خودباوری شهدا، جانبازان و رزمندگان در دوران دفاع مقدس بپردازند.
سرخیلی در ادامه به اهمیت پرداختن جدی به ادبیات داستانی اشاره کرد و افزود: در حوزه ادبیات داستانی و چاپ کتاب و خاطرات رزمندگان می بایست بیش از 200 کتاب از رشادت های شهدا و رزمندگان هرمزگانی داشته باشیم.
وی در این رابطه به رسالت هنرمندان اشاره کرد و یادآور شد: فرزندان شهدا در پرداختن به این مهم اولی‌تر هستند و این انتظار از هنرمندان اعم از نویسندگان، عکاسان و فیلم سازان استان می‌رود که صادقانه به استخراج این کار فرهنگی ارزشمند بپردازند.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در حال حاضر 100 هزار سند از شهدا و رزمندگان در اداره کل حفظ آثار استان وجود دارد لذا تبدیل این سندها به جلوه‌های هنری نیاز به کار دارد.
سرخیلی با اشاره به اینکه این سندها حاوی مطالب بسیار ارزشمند برای تبدیل شدن به اثرهای ماندگار هنری در حوزه‌های مختلف جامعه است، ادامه داد: بخش عظیمی از غواصان کربلای پنچ مربوط به شهدای غواص از استان هرمزگان هستند.
این مقام مسئول با اشاره به اهمیت پرداختن به رشادت های غواصان به عنوان رزمندگان شجاع که در خط ولایت بهترین ایثار را در دوران دفاع مقدس از خود به یادگار گذاشتند، بیان کرد: در این عملیات از رئیس حوزه علمیه گرفته تا طلبه‌ها به عنوان غواص، رشادت آفریدند و به درجه شهادت نائل شدند.
26 نقطه هرمزگان به وجود 102 شهید گمنام متبرک هستند
وی در ادامه تصریح کرد: ما اعتقاد داریم نسبت به این قضیه دین و رسالت مهمی داریم لذا افسران حوزه فرهنگی و جنگ نرم وارد کار شوند، این کار یک نهضت می‌خواهد لذا فقط به دنبال سود مادی نباشیم.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌ های دفاع مقدس هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر، 26 نقطه هرمزگان به وجود 102 شهید گمنام متبرک هستند، اظهارداشت: تاکنون 9 یادمان شهدای گمنام در استان هرمزگان درحال ساخت است که توجه مردم و مسئولان را می طلبد.
سرخیلی ادامه داد: علاوه براینکه در هشت نقطه دیگر این استان نیز یادمان های شهدا درحال ساخت است، تقاضا برای شهید گمنام در روستاها و مراکز دانشگاهی و اقتصادی ما به وفور وجود دارد.
وی گفت: تقاضا برای تدفین شهید گمنام در استان هرمزگان بسیار بالاست اما متاسفانه از این 26 نقطه، فقط 9 مرکز ساخته شده که  البته تکمیل نهایی نشده است، انتظار می رود مسئولان و خیرین  برای احداث مقبره شهدای گمنام  اهتمام لازم را داشته باشند.
به گفته وی، تقاضا و استقبال از پیکرهای مطهر شهدای گمنام، نشان‌دهنده پایبندی آنان به اصول و ارزش‌های انقلاب است.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس هرمزگان تاکید کرد: مزار شهدای گمنام باید به قطب مذهبی و فرهنگی شهرستان تبدیل شود تا مردم با بهره‌گیری از فضای معنوی این مکان مقدس، بتوانند به رشد و کمال برسند.
انتهای پیام/تسنیم

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید