خبر فوری
هرمزبان:ریاست سازمان اوقاف به وقف مشارکتی و قسمت واقفین در آن، تاکید رهبری بر بالا بردن وقف تولید علم و فناوری، همکاری خیرین در بازسازی امامزادگان، مساعدت رسانه ها به ترویج وقف در جامعه، ثبت وقف های خاص، برنامه های اوقاف در سال آینده اشاره نمود.

بدهی ۵ هزار میلیارد تومانی دولتی ها به اوقاف/ ثبت یک وقف با نیت استکبارستیزی/ ثواب وقف علم و فناوری کمتر از وقف مسجد و عزاداری نیست

حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی، از سال 1388 ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه است و در طی این 8 ساله سپری شده، فعالیتهای گوناگونی را با محوریت ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف در جامعه ایجاد و توانسته با مدیریت خود در راستای های فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، فعالیتهای قرآنی و … به سطح بالا بردن این سازمان مساعدت کند. 

 اوقاف و امور خیریه، تنها سازمانی هست که در کنار رسیدگی به موقوفات جامعه، گسترش، محافظت و حفظ امامزادگان و بقاع متبرکه را نیز در دستور کار خود قرار داده هست و در حال حاضر با چشم اندازی به سوی توسعه، عمران و آبادانی این اماکن گام برمی دارد. 

حجت الاسلام علی محمدی چند دیروز دیداری از خبرگزاری فارس داشته و در حاشیه این دیدار ضمن بازدید از تحریریه و اظهار کرد وگو   با پیام تیرانداز مدیرعامل با خبرنگاران گروه اجتماعی اظهار کرد وگویی داشت.

 

وی در اظهار کرد وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس در جواب به سؤالی در مورد این که بعضی اشخاص در جامعه می اندیشند حوزه وقف مربوط به متولین، ثروتمندان یا ملاکین هست و منحصرا آنان توان دارند باقیات و صالحات برای خود دارا باشند و فقرا و مستضعفان در حوزه وقف کاری توان ندارند انجام دهند، اظهار کرد: چندین سال هست شعاری را در دهه وقف با عنوان همه واقف باشیم را اعلام نموده ایم.

وی اضافه کرد: احکام الهی طوری از سوی خداوند متعال طراحی شده که همه توان دارند از آن استفاده نمایند البته وقف هم یکی از احکام الهی هست که حتی پیش از اسلام هم وجود داشته و پیغمبر اکرم هم این حکم الهی را امضا و تکمیل کرده هست.

حد و حدودی مالی برای وقف تعیین نشده

ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه دنبال کرد: برای واقف حد و حدودی تشریح نشده که چه قدر و تا چه اندازه ای توان دارد وقف کند اما شرایطی برای صحت انجام وقف موردنظر داشته شده که محافظت عین موقوفه و استفاده دیگران از منفعت های آن این شرایط هست بنابراین هر کس با توجه بتوان مالی خود توان دارد از ابزارها مالیش که شاید جزیی هم باشد وقف کند.

 

وی اظهار داشت: وقف یک جلد قرآن کریم، وقف یک کتاب خوب و مفید برای جوانان جهت استفاده در دانشگاه یا مدرسه ها علوم دینی هم توان دارد گام برداشتن در مسیر وقف باشد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: چندین سال پیش این سازمان پیشنهاد وقف جمعی و مشارکتی را به مجلس شورای اسلامی عرضه کرد که به لحاظ قانونی مورد تصویب قرار گرفته و شورای نگهبان هم به لحاظ شرعی و فقهی آنرا تأیید کرده هست.

وی در توضیح زیادتر این مبحث اظهار کرد: طبق وقف جمعی و مشارکتی اشخاص توان دارند با یک نیت واحد وقفی را انجام دهند البته شاید اعضای یک خانواده، شاید تعداد ای از اشخاص در فامیل و یا گروهی از اقشار و اصناف در جامعه یا عده ای از همسایه ها و یا اشخاص حاضر در یک محله بتوانند وقفی را بصورت جمعی و مشارکتی طبق توان و سرمایه خود انجام دهند که در این مسیر این اشخاص توان دارند سرمایه تجمیع شده خود را جهت خرید یک مغازه یا مجتمع تجاری و یا کارخانه اقتصادی و صنعتی به کار گیرند.

قسمت هر واقف در وقف جمعی و مشارکتی مشخص هست

حجت الاسلام محمدی اضافه کرد: این فکر که وقف برای سرمایه داران و ثروتمندان هست صحیح نیست. چرا که همه اشخاص توان دارند طبق سرمایه کم یا زیاد خود در وقف جمعی و مشارکتی اقدام کنند البته در وقف های جمعی سندی نوشته شده و نیت آن در سند درج و قسمت هر واقف مشخص می گردد.

ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه اهتمام کرد: اخیراً در شیراز بیمارستانی از مسیر وقف مشارکتی و جمعی در حال احداث هست ضمن این که در تهران و استان مرکزی هم کارهای خوبی در این راستا انجام شده هست اما توقع داریم که رسانه های متفاوت کشور به این امر عالمانه و هنرمندانه پرداخت کنند و آنرا تصریح کرده و اطلاع رسانی کنند.

 

وی اظهار کرد: وقف مشارکتی ایده و طرح خوبی برای بالا بردن فرهنگ وقف در جامعه هست.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه در جواب به سؤالی در مورد مطالبه مقام معظم رهبری برای انجام وقف در حوزه تولید علم و فناوری با توجه به احتیاج جامعه اهتمام کرد: مطالبه وی طبق نیازهای جامعه بوده هست. ضمن این که میتوان در حوزه پزشکی و معالجه و تعلیم و پژوهش و علاوه بر این تبلیغ دین به نحو پیشرفته از مسیر رسانه ها وقفی را انجام داد که این مبحث هم مورد اهتمام رهبر معظم انقلاب بوده و هست.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر بالا بردن قسمت وقف در تولید علم و فناوری

وی اظهار داشت: میتوان موقوفه ای را ایجاد نمود و از درآمد آن برای فعالیت و پشتیبانی از رسانه ای که معارف اسلام، قرآن، اهل بیت و انقلاب را تصریح می کند هزینه کرد.

حجت الاسلام محمدی افزود: یکی از مباحث مهمی که از شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمان اوقاف و امور خیریه ابلاغ شده بحث بالا بردن قسمت وقف در تولید علم و فناوری هست که این مبحث یکی از سیاست های ارزشمند، نو، ابتکاری و مورد احتیاج امروز جامعه هست.

ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: مقام معظم رهبری از سایر مسئولین نسبت به وقف حساسیت بیشتری دارد و در دهه موخر به مدیران تذکراتی را در مورد نقش و قسمت وقف در تولید علم و فناوری بصورت جدی داشته اند.

وی اضافه کرد: یکی از سیاست های ارزشمند و کلیدی نظام جمهوری اسلامی ایران در سالهای موخر بالا بردن قسمت وقف در تولید علم و فناوری هست. به همین جهت کارگروهی برای این مبحث در شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور سازمان اوقاف و امور خیریه متشکل و حتی جلساتی هم با عده ای از رؤسای دانشگاه ها و اظهار طرح مساله و دیدارهایی با نخبگان و نخبگان علم و فناوری برگزار شده هست.

ثواب وقف علم و فناوری کمتر از وقف مسجد و عزاداری نیست

حجت الاسلام محمدی اهتمام کرد: از رسانه ها می خواهم بصورت عالمانه، کارشناسانه و تخصصی به بالا بردن قسمت وقف در تولید علم و فناوری پرداخت کنند تا عرصه تازه وقف نوین و امروزی پژوهشگر گردد. ضمن این که ثواب ایجاد موقوفاتی که برای علم و فناوری به وجود می آید کمتر از موقوفات مسجد و عزاداری علاوه بر این مساعدت به محرومان، نیازمند و بی سرپرستان نیست.

 

وی اضافه کرد: اخیراً دیدارها و گفتگوها و نشست هایی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد نخبگان کشور و شهرک فناوری پردیس داشته ایم که امید داریم نتیجه بخش باشد.

ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه در جواب به این سوال که با تأسف بعضی دستگاه ها و نهادها که مستأجر اوقاف می باشند مال الاجاره خود را پرداخت نمی کنند در حالیکه رقم بدهی آنان به 5 هزار میلیارد تومان دست یافته هست، اظهار کرد: پرداخت مال الاجاره

خیرین توان دارند در ترمیم و بازسازی امامزادگان همکاری کنند

وی اضافه کرد: استیفای حقوق موقوفات از اشخاص واقعی و حقوقی که زیادتر مربوط به دستگاه های حاکمیتی هست از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه در حال پیگیری هست و برهمین اساس برای دریافت مال الاجاره موقوفات تفاهم نامه هایی با آنان امضا کرده ایم و بدهی گذشته این دستگاه ها مشخص و آشکار شده و امید داریم با معیت مدیران و مدیران مستأجر سازمان اوقاف حقوق موقوفات را بتوانیم استیفا کنیم.

حجت الاسلام محمدی اضافه کرد: با ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان جنگل ها، مراتع و مراجع طبیعی و کمیته امام حضرت امام خمینی (ره) تفاهم نامه هایی امضا شده هست ضمن این که با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و سازمان میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری تفاهم نامه هایی در حال پایانی شدن هست.

وی در جواب به این سوال که بعضی امامزادگان که نذورات مردمی بسیاری ندارند و لازم هست ترمیم و نوسازی آستان آنان اجرایی گردد، اظهار کرد: عده ای از بقاع  متبرکه و امامزادگان در کشور حجم زائرپذیری ندارند به همین سبب از مساعدت های مردمی در قالب طرح مودت جهت ترمیم و نوسازی آستان آن امامزادگان مساعدت گرفته می گردد ضمن این که از بودجه سازمان اوقاف و امور خیریه و یا مساعدت های دولت  در این زمینه هم استفاده نمود و خواهیم کرد.

ضرورت مساعدت رسانه ها به ترویج وقف در جامعه

ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: طرح جامع امامزادگان برنامه ای هست که در آن نقشه و اصول خاصی رعایت می گردد ضمن این که علاقه مندان، ، خیرین و ارادتمندان به اهل بیت هم توان دارند در راستای ترمیم و بازسازی آستان امامزادگان و اوقاف مساعدت کنند.

 

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: اصحاب رسانه توان دارند از مسیر اطلاع رسانی صورت گرفته موجب افزایش مساعدت های مردمی برای ترمیم و بازسازی امامزادگان گردد البته این مساعدت ها مادی و غیرمادی هست و حتی بعضی اشخاص که در راستای ساخت وساز تبحر دارند توان دارند چند روزی از وقت خود را وقف امامزاده کنند.

وی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه بندی با عنوان تنظیم آیین نامه توسعه امامزادگان در قالب طرح توسعه جامع آنان با همکاری وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وجود دارد که طبق این بند کوشش شده تا فضا برای زیارت فرزندان اهل بیت مهیا و آبادانی بیشتری در امامزادگان وجود داشته باشد تا مردم عزیز کشورمان از فیض معنوی آن آستان ها بهره بیشتری ببرند.

ثبت 2 وقف به ارزش 220 میلیارد تومان 

حجت الاسلامی محمدی در مورد وقف های خاص در دوره تصدی 8 ساله اش در سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: چندین سال پیش وقفی در استان فارس انجام شد که واقف چندین ملک خود را برای توسعه دانش اتمی وقف کرده و مورد تشویق مسئولین آن زمان قرار  گرفت ضمن این که چندین سال پیش هم وقفی با نیت استکبارستیزی و مبارزه با آمریکا و رژیم اسرائیلی ثبت گردید.

وی در توضیح بیشتری این مبحث اضافه کرد: سال گذشته در شیراز وقفی به ثبت رسید که ارزش سرمایه ای آن بین 100 تا 120 میلیارد تومان بود که واقف آنرا نیت ارزیابی علل و عوامل جریم و لطمه ها و وجود ناهنجاری های اجتماعی و شناسایی آن و مبارزه با این مبحث وقف کرد.

ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه اعلام وقف های خاص در دوران تصدی اش در این سازمان افزود: در سال جاری واقفی تهرانی 84 باب مغازه را برای محافظت و حفظ مدارسی که خود ساخته بود به ارزش اکثر از 100 میلیارد تومان وقف کرد. این در حالی هست که این واقف بی سواد بود و از خیرین مدرسه ساز بزرگ کشور به شمار می رود. این واقف بخش عمده ای از سرمایه ای که در سالیان متمادی جمع کرده بود را برای افزایش علم و دانش فرزندان این مرز و بوم وقف کرده هست.

پایانی شدن اطلس موقوفات و رقبات در سال آینده

حجت الاسلام محمدی در مورد برنامه ها و اولویت های سازمان اوقاف و امور خیریه در سال آینده اظهار کرد: بالا بردن قسمت وقف در تولید علم و فناوری نیازمند تبلیغ، ترویج و اطلاع رسانی بسیاری دارد به همین سبب اولویت مخصوصی به این مبحث داده ایم ضمن این که واضح سازی کامل و جامع کارهای سازمان اوقاف و اجرای دقیق نیت ها در سطوح متفاوت شهرستانی و استانی جهت اطلاع مردم در مورد آنان و هزینه کرد و درآمدشان بخش دیگری از برنامه ها و اولویت های این سازمان هست.

 

وی در توضیح زیادتر برنامه ها و اولویت های سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: تامین اطلس موقوفات و اطلس رقبات موقوفات در سال آینده کامل و پایانی خواهد گردید ضمن این که حجم سازی در بقاع متبرکه برای تعلیم و ترویج قرآن و فرهنگ زیارت که یکی از مؤلفه های سبک زندگی اسلامی هست هم در دستور کارمان قرار داده ایم.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه به بخش دیگری از برنامه ها و اولویت های این سازمان اشاره نمود و اظهار کرد: احیا، عمران و آبادانی موقوفات و حاصل شدن عواید و درآمد و بهره گیری از آن در خدمت مردم بخش دیگری از این برنامه ها در سال 97 هست. ضمن این که تألیف و ساماندهی سندهای وقفی و اسکن سندهای وقفی دوران های گذشته و بهره گیری از مساعدت مردم و رسانه ها در این زمینه توان دارد منتج به توسعه فرهنگ وقف در جامعه و پشتیبانی از موقوفات گردد که در همین زمینه هم برنامه هایی موردنظر داشته ایم.

9 دی نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی ایران 

ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به حماسه یوم الله 9 دی اظهار کرد: 9 دی یکی از روزهای ارزشمند تاریخ انقلاب اسلامی و نقطه عطفی در تاریخ این کشور و تجدید بیعت و میثاق دو مرتبه مردم با ولایت، امامت و رهبری بود و هست.

وی اضافه کرد: دشمنان جمهوری اسلامی ایران برنامه جامع و کاملی در سال 88 بر علیه این انقلاب تدارک دیده بودند و عوامل داخلی آنان هم به کار گرفته شده و برنامه ریزی حساب شده برای فتنه در کشورمان انجام داده بودند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف اهتمام کرد: بعضی عوامل داخلی و بیگانه در وقایع سال 88 تدارک شده و گمان می کردند که قضیه انقلاب اسلامی تمام شده اما این در حالی هست که فتنه گران ماهیت خود را لو داده بودند، به به صورتی که بعضی اشخاص مثل ریاست جمهور آمریکا و وزیر خارجه این کشور با موضع گیری حمایتی و علاوه بر این نخست وزیر خبیث و جلال رژیم اسرائیلی و وزیر بیگانه این رژیم موضع گیری تشویقی داشتند، هرچند آنان از اول انقلاب اسلامی با این نظام عناد داشته و دارند.

نظام انقلاب اسلامی زیاد محکم و عمیق هست

وی اظهار داشت: فتنه گران از روی جهل و نادانی گمان می کردند انقلاب اسلامی با حرکت های سطحی و خستین دچار تزلزل و اختلاف می گردد، در حالی این انقلاب و نظام زیاد عمیق تر از این مسائل هست.

حجت الاسلام محمدی افزود: انقلاب اسلامی ایران و نظام آن از عمقی زیاد مستحکم، متقن و تاریخی بهره مند هست؛ چرا که در این نظام خون انبیاء، شهدا در دوران متفاوت امامن و اولیای الهی و علاوه بر این مجاهدان فی سبیل الله برای استحکام آن ریخته شده تا به وضع فعلی برسد، ضمن این که خدای متعال هم وعده داده خون شهدا اصلا و ابدا از بین نخواهد رفت.

 

ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: در 9 دی، مردم عزیزمان به صورت خودجوش پس از این که چهره کلیدی فتنه گران سال 88 شناسایی گردید، به صحنه آمدند و کارهای وقیحانه فتنه گران در روز عاشورا و تجاوز، بی احترامی و شجاعت به ساحت مقدس امام حسین(ع) و عزاداران را محکوم نمودند.

مبحث فتنه 88 انتخابات ریاست جمهوری نبود

وی اضافه کرد: در 9 دی مردم عزیز ایران اسلامی متوجه گردیدند که در فتنه 88، بحث انتخابات ریاست جمهوری مطرح نبوده، لکن آنان با اسلام، قرآن و اهل بیت(ع) مشکل داشتند و حتی تجمعات فتنه انگیز آنان هم دستاویز ای بر علیه نظام بوده هست؛ چرا که در بعضی شعارهای آنان، فتنه گران اصل اعتراضات را بر علیه نظام و انتخابات را دستاویز اعلام نموده و در واقع چهره منافقانه خود را نمایش دادند.

حجت الاسلام محمدی اهتمام کرد: تعداد بسیاری از مردم ایران اسلامی که وفادار به نظام، انقلاب، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و شهیدان بودند، این مبحث را صریحا متوجه شدند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف اظهار داشت: مردم در 9 دی با حرکت خودجوش خود به عهدشان به بنیان گذار انقلاب اسلامی و نظام وفا کرده و فتنه 88 را بصورت یکسره تمام و منهدم کردند، ضمن این که تمامی کارهای مردم در 9 دی از روی اعتقادات، ارادت و محبت به نظام جمهوری اسلامی ایران بوده هست.

9 دی یوم الله بزرگی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران هست

ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: 9 دی یوم الله بزرگی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران هست ضمن این که روز سرنوشت سازی هست که لازم هست بصورت کامل، جامع و عالمانه در ابعاد متفاوت به آن پرداخته گردد. علاوه بر این بحث دشمن شناسی و دسیسه ها و نقشه های آنان هم لازم هست شناسایی شده و درس عبرتی برای نسل امروز جامعه دربردارنده همه نوجوانان و جوانان باشد.

حجت الاسلام محمدی افزود: بعضی اشخاص از این که به مبحث 9 دی مرتب پرداخته گردد، ناراحت می شوند، در حالیکه در قرآن کریم و در اظهارات پیامبر(ص) و امامن اطهار(ع) صریحا چندین بار جهت یادآوری و مطرح کردن سوژه ای، مسائل بصورت متعدد اظهار شده هست.

وی در توضیح زیادتر این مبحث اضافه کرد: آیات متعددی در قرآن به دشمن شناسی و شناخت دسیسه ها و کارهای آنان پرداخته و تذکرات لازم در این مورد اعلام گردیده هست.

 

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف اضافه کرد: مکررا از زبان امامن معصومین(ع) به شهید شدن امام حسین(ع)، عاشورا و نهضت وی در چندین جای متفاوت پرداخته شده هست و حتی پیغمبر هم در زمان های متفاوت به این مبحث پرداخته و امام حسن مجتبی(ع) و حتی امامان پس از سیدالشهدا(ع) هم به قیام کربلا، مکررا پرداختند.

9 دی مربوط به زمان و فتنه سال خاصی نیست

حجت الاسلام محمدی اهتمام کرد: 9 دی مربوط به زمان و فتنه سال خاصی نیست، لکن به همه زمان ها تعلق داشته و امری ارزشمند هست.

وی به فرمایش مقام معظم رهبری در مورد فتنه سال 88 اشاره نمود و اظهار کرد: فتنه 88 ابعاد ارزشمند و وسیع ای داشته که لازم هست به آن پرداخته گردد؛ چرا که در زمان های بعد مشخص می گردد این فتنه چقدر پرخطر بوده هست، اما با رهبری ها و هدایت های ارزشمند مقام معظم رهبری این فتنه مهار و با حضور و پشتیبانی و هوشیاری و بصیرت مردم این غائله خاتمه پیدا کرد، اما این چنین هم نیز در نظام جمهوری اسلامی فتنه دیگری وجود نداشته باشد، لکن محتمل هست این فتنه با چهره، شکل و عنوان دیگری ایجاد گردد.

ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه در انتهاء اظهار کرد: لازم هست از فتنه 88 و وقایع مربوط به آن درس عبرت گرفته و مردم و مسئولین با بصیرت و هوشیاری در برابر فتنه های آینده در انقلاب اسلامی اقدام کرده تا بتوانیم تمامی کارهای دشمن ها را خنثی کنیم.

انتهای پیام/

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید