خبر فوری
هرمزبان:گروه اجتماعی: معاون امور اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور با طرح این سوال که با وجود فرهنگ و منابع دینی چرا باید در وضعیت فعلی اجتماعی باشیم گفت: بزرگترین مشکل این است که نمی‌توانیم ارزش‌ها و فضیلت‌ها را به محصول تبدیل کنیم محصولی که بتواند رفتار جامعه را تغییر دهد.

بزرگترین نقطه ضعف رفع آسیب‌های اجتماعی فراموشی ظرفیت‌های دینی است

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، رضا محبوبی، مشاور وزیر کشور در جلسه هیات اندیشه ورز استان مرکزی، که شامگاه، 22 آبان در استانداری برگزار شد، گفت: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که سیر تحولاتش سریع است و حوزه عمومی سریع‌تر از آنچه حوزه رسمی فکر می‌کند جامعه را مدیریت و تغییرات را تجربه می‌کند ابزارهای روزآمد به این سیر تحول شتاب بخشیده و اقتضاعات جدید در حال شکل گیری است  که فهم آن کار آسانی نیست و اگر فهمیده نشود مدیریت این  فضا بسیار دشوار و پیچیده می‌شود.
وی ادامه داد: از اوائل دولت یازدهم با سفارش و تاکیدات رهبری گزارشی با عنوان «گزارش وضعیت اجتماعی ایران» تهیه کردیم که با استفاده از داده‌های ثبتی و اطلاعاتی که از دستگاه‌های متولی، پیمایش ملی، استفاده از ظرفیت اندیشه ورزان و صاحب نظران برای تحلیل اطلاعات و داده‌ها گزارش جامعی از وضعیت ایران در حوزه فرهنگی و اجتماعی بالغ بر 5 هزار صفحه آماده و تقدیم به رهبر معظم انقلاب شد.
معاون امور اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب پس از مطالعه این گزارش، جلسه‌ای با حضور سران قوا، مسئولین نهادها و دستگاه‌های مختلف برگزار کردند تاکید مقام معظم رهبری بر رفع معضلات اجتماعی و فرهنگی کشور، محتوای گزارش و… باعث شد این جلسات تداوم یابد. در جریان این گزارش علاوه بر پرداختن به وضع موجود، وضعیت آسیب‌های اجتماعی، سرمایه اجتماعی و…نیز آورده شد و اینکه به دلایل چنین سیمایی از وضعیت اجتماعی کشور پرداخته شود.
محبوبی گفت: این گزارش و تاکید مقام معظم رهبری باعث شد سطح شورای اجتماعی کشور ارتقا یابد در گذشته این شورا با مسئولیت وزیر کشور برگزار می‌شد که بعد از ارائه گزارش قرار شد رئیس جمهور مسئولیت این شورا را بر عهده بگیرد. یکی از تدابیری که بعد از جلسه با مقام معظم رهبری، اتخاذ شد، تشکیل هیئت‌های اندیشه ورز در کشور بود که علاوه بر آن  این هیئت‌ها را در استان‌ها نیز دنبال کردیم.  
مشاور وزیر کشور بیان کرد: مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر شکل گیری این هیئت‌ها دارند و به تعبیری عنوان کردند:« هیئت‌های اندیشه ورز باید بدانند که علت این مسائل چیست؟». از جلسه سوم به بعد که مقام معظم رهبری با سران قوا و مسئولین دستگاه‌ها در خصوص معضلات اجتماعی و فرهنگی کشور داشتند، ایشان در حال هدایت دستگاه‌ها برای ریشه یابی این معضلات و آسیب‌ها هستند. ایشان 4 الی 5 آسیب همچون اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و… را به عنوان آسیب اولویت‌دار مطرح کردند.
معاون امور اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور گفت: با وجود داشته‌های غنی فرهنگی و منابع دینی چرا باید در چنین وضعیت اجتماعی قرار بگیریم؟ هیئت‌های اندیشه ورز کمک خواهد کرد که به این سوال پاسخ داده شود در این هیئت‌ها باید نقادانه به مسائل پرداخت و سعی بر این باشد که به ریشه‌های اصلی آسیب‌های اجتماعی پی برده شود.
وی افزود: ما به عنوان کارشناسان اجتماعی در وزارت کشور عقیده داریم که خیلی از آسیب‌های اجتماعی با دلایل مشترک در حال شکل گیری است. این انتظار از هیئت‌های اندیشه ورز می‌رود که فقط به بررسی علل نزدیک آسیب‌های اجتماعی کشور نپردازند بلکه هنر این است که علل دور این آسیب‌ها شناسایی و پرداخته شود.
معاون امور اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور ادامه داد: عوامل دور پدیدآورنده آسیب‌های اجتماعی اثرگذارتر هستند و نمی‌توانیم همچون عوامل نزدیک، به سرعت آن را کاهش دهیم. در مجموعه وزارت کشور حدود 5 هیئت اندیشه ورز در مورد اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی، حاشیه نشینی و…در حال فعالیت هستند و علاوه بر آن 31 هیئت اندیشه ورز در استان‌ها تشکیل شده است و خوشبختانه در تمام نقاط کشور اساتید مطرح جامعه شناس و روانشناس در کنار یکدیگر در حال بررسی این مسائل هستند.
محبوبی تصریح کرد: با حدود 23 انجمن علمی و دانشکده‌های علوم انسانی و اجتماعی مراوده داریم و سعی شده است موضوع کرسی‌های آزاد اندیشی، به آسیب‌های و توسعه اجتماعی اختصاص پیدا کند. 4 کارگروه، ذیل شورای اجتماعی کشور فعال شده که موضوعاتی چون آسیب‌های اجتماعی، سرمایه‌های اجتماعی، مشارکت اجتماعی و پیوست اجتماعی را با حضور اساتید صاحب نظر کشور بررسی می‌کنند.
مشاور وزیر کشور ادامه داد: در قالب طرح تحلیل مسائل اجتماعی استان‌ها قریب به 300 نفر از اساتید کشور در زمینه نگارش مقالات علمی آسیب‌های اجتماعی مختص به مناطق خود با وزارت کشور همکاری داشتند.
معاون امور اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور تاکید کرد: اعتیاد یکی از دو مساله مهم در حوزه اجتماعی کشور است طبق آخرین شیوع شناسی که در سال 94 انجام شد نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت عمومی 15 تا 64 سال 5.6 درصد است. نرخ شیوع در جامعه کارگری نیز که با مشکل بیکاری روبرو نیست 22 درصد است.
محبوبی بیان کرد: وقتی به شیوه سنتی از اعتیاد صحبت می‌کنیم می‌گویند مساله اشتغال را حل کنید اعتیاد هم به خودی خود کنترل می‌شود در مورد طلاق هم نظر وجود دارد این در حالی است که میانگین کشوری طلاق سالیانه 23 درصد است اما در منطقه شیمرانات تهران 67 درصد است درواقع تغییر ارزش‌ها و سبک زندگی اثرات بیشتری روی گرایش به اعتیاد و طلاق دارد تا عواملی چون اشتغال، بیکاری و…. در شمال تهران برای طلاق جشن می‌گیرند و کارت دعوت صادر می‌کنند ما کی فکر می‌کردیم جامعه به این سمت پیش برود.
معاون امور اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور  گفت: برخلاف تصور عموم، نرخ شیوع اعتیاد جامعه دانشگاهی با داشتن 4.1 درصد نسبت به جمعیت عمومی که 5.6 است، در رتبه پایین‌تری قرار دارد، در مدارس این نرخ به کمتر از  2 درصد می‌رسد. بزرگترین مشکل جامعه این است که نمی‌توانیم ارزش‌ها و فضیلت‌ها را به محصول تبدیل کنیم محصولی که بتواند رفتار جامعه را تغییر دهد، این بزرگترین نقطه ضعف ماست اگر بتوانیم بعد از علت یابی آسیب اجتماعی، الگو تعریف کنیم بزرگترین خدمت را کرده‌ایم.
محبوبی در پایان بیان کرد: ما رسانه عریض و طویلی به نام صدا و سیما با صدها میلیارد تومان اعتبار داریم ولی جز بعضی موارد خیلی کم که اثرگذاری کمی هم دارد نتوانسته در زمینه آسیب‌های اجتماعی موفق عمل کند. به شدت دست ما تحلیل‌های دقیق، راهبردهای مداخله و… خالی است که هیئت‌های اندیشه ورز می‌تواند در ارائه این تحلیل‌ها و راهبردها نقش موثری داشته باشند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید