خبر فوری

ساختارهای ما به تناسب نیازها رشد نکرده است

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع سلامت فرهنگی و چالش های پیش روی آن، با حضور حسن مرادی رئیس بسیج فرهنگیان کشور و مصطفی مصلح زاده عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

در آغاز این برنامه، مرادی فرهنگ را زیربنای ابعاد مختلف زندگی بشر دانست و گفت: بخش مهمی از سلامت فرهنگی به زیرساخت های فکری مرتبط است. از این رو صدمه به زیرساخت ها، سبب تولید مشکلات در روساخت ها  که همان مسائل فرهنگی است می شود.

وی از دفاع مقدس به عنوان اوج شکوفایی سلامت فرهنگ ایران نام برد و گفت: فرهنگ جهادی و بسیجی و تمام ابعاد سلامت فرهنگی در جبهه ها خود را نشان داد و به همین دلیل قدرت تعالی بخشی به انسان ها را بسیار جدی و با ظرفیت بسیار بالا داشت.

رئیس بسیج فرهنگیان کشور ادامه داد: سطح بالای شعور، هوشمندی و دانش مردم کشورمان سبب تولید و باز تولید فرهنگی در طول تاریخ می شود که سبب ماندگاری ما شده است.

مرادی تغییرات ابزارها و ساختارهای انتقال فرهنگ را متفاوت با گذشته دانست و گفت: نگرانی ما این است که ساختارهای ما به تناسب نیازهایی که ما با آن در ابعاد و سطوح مختلف روبرو هستیم ایجاد نشده است. در واقع در مقطع کنونی با سطح متنوع و گسترده از مواجهه در عرصه فرهنگی هستیم و باید تمام ظرفیت ها و منابع انسانی را برای رویارویی با این موضوع آماده کنیم.

در ادامه این برنامه مصلح زاده گفت: فرهنگ همواره مسیر خود را طی می کند اما وقتی ایمپوت ها و چالش هایی از طریق رسانه ها، مسافرت و ارتباط با توریسم و علوم و تکنولوژی نوین وارد فرهنگ می شوند، از مسیر ثابت خود خارج می شود. وقتی جامعه با چالش جدید روبرو می شود اگر امکان گزینش داشته باشد احساس خطر نخواهد کرد. به عنوان مثال وقتی اسکندر و مغول وارد ایران شد و حکومت کردند  نتوانست فرهنگ و ایدئولوژی خود را بر ما غالب کند چون ما انتخاب نکردیم اما اسلام را پذیرفتند.

عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: در شرایط فعلی ایدئولوژی های مهاجم برخی امکان انتخاب را به ما نمی دهند یعنی آنقدر متنوع و از راه های مختلف وارد می شود که گاهی اصلا متوجه نمی شویم این ایدئولوژی مهاجم است و این پیچیدگی رسانه های امروز است که باعث می شود حتی تفاوت و تناقضی میان تهاجم و سرمایه داخلی احساس نشود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید