خبر فوری

تحصیل به چه قیمت؟!

 به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از ایسنا،آموزش مناسب یکی از راه‌های اساسی پیشرفت جوامع محسوب می‌شود و تحصیل رایگان دانش‌آموزان در مدارس از مهم‌ترین اولویت‌های متولیان امر تعلیم و تربیت است، اما با این ‌وجود دانش‌آموزانی در مناطق محروم بشاگرد همواره در بی‌عدالتی آموزشی به سر می‌برند و با کمترین امکانات آموزشی مشغول به تحصیل هستند.

در برخی از روستاهای منطقه محروم بشاگرد به دلیل اینکه دانش‌آموزان باید مسافت طولانی برای رسیدن به مدرسه را طی کنند و از طرفی عدم فراهم بودن وسایل نقلیه مناسب و نداشتن هزینه رفت‌وآمد، در نهایت مجبور به ترک تحصیل و منحل شدن کلاس درس شده است.

آغاز ماه مهر؛ آغاز سال تحصیلی نویدبخش حضور در کلاس‌های درس، شیطنت کنار دوستان در مدرسه، فراگرفتن علم و طی کردن پله‌های ترقی است اما این داستان در بشاگرد متفاوت است؛ بار دیگر مدارس باز شد و فصل زمستان، طغیان رودخانه‌ها و خاطرات تلخ تحصیل زیر سایه سنگین محرومیت خاطر همه را مکدّر می‌کند.

رویاهایی که آب با خود برد

حادثه تلخ غرق شدن دانش‌آموزان دختر بشاگردی در رودخانه جگین که در تاسوعا و عاشورای حسینی سال ۱۳۸۷ رخ داد‌‌، هنوز از خاطر مردم این منطقه پاک نشده است.

آب رویای پدر و مادرانی که فرزندان دلبندشان را برای تحصیل با هر مشقتی که بود به کیلومترها دورتر می‌فرستادند و بانوانی که شاید می‌خواستند با درس خواندن آینده خود و سرزمینشان را تغییر دهند، با خود برد.

پس از گذشت حدود یک دهه از این واقعه تلخ و اتفاقاتی که هرساله در ایّام مدرسه برای دانش‌آموزان مظلوم این منطقه رخ می‌دهد، هنوز  اکثر جاده‌های بشاگرد مانند سابق به حال خود رها شده است.

بوی ماه مهر

70دانش‌آموز روستای بیورچ بخش گوهران شهرستان بشاگرد که از اول مهر تاکنون به علت نبود امکانات آموزشی به مدرسه نرفته‌اند و قصد ترک تحصیل‌ دارند‌. این امر در نتیجه عدم توجه مسئولان به مشکلات زیرساختی در این منطقه است.

دانش‌آموزانی که هرروز باید کیلومترها مسیر خاکی و پر از گردنه «بیورچ» به «تیدر» را با وانت‌بار طی کنند، رغبتی برای ادامه تحصیل ندارند و خانواده‌هایشان نیز با رفتن به مدرسه با آن‌ها مخالفند.

اولیاء این دانش‌آموزان از روزهای بارانی، جاده‌های لغزنده و سختی کشیدن دلبندانشان زیر بمبِ باران می‌گویند و هرروز دلهره سالم برگشتنشان را دارند.

پرت شدن از وانت‌بار هنگام رفتن به مدرسه، تنفس گردوخاک جاده‌های خاکی، مدت‌ها پشت رودخانه منتظر ماندن و بی‌سرپناهی زیر قطرات سرد باران سهم دانش‌آموزان روستای بیورچ از خاطرات خوش دوران مدرسه است.

ترک تحصیل دانش‌آموزان روستای بیورچ بشاگردی

عضو شورای مردم بیورچ در خصوص نرفتن ۷۵ دانش‌آموز این روستا به مدرسه در سال جاری، اظهار کرد: نبود مدرسه در مقطع راهنمایی در روستا و مسافت طولانی تا نزدیک‌ترین مدرسه، باعث عدم حضور دانش‌آموزان از اول مهر تاکنون در کلاس‌های درس و ترغیب آن‌ها برای ترک تحصیل شده است.

حسن عید زاده در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: جای سؤال دارد که چرا روستایی با ۷۵۰ نفر جمعیت و 70  دانش‌آموز در مقطع راهنمایی، فقط یک مدرسه ابتدایی دارد و دانش‌آموزان برای تحصیل در مقاطع بالاتر باید کیلومترها راه را بپیمایند.

وی بابیان اینکه ۹۰ درصد دانش‌آموزان بیورچ پیش از ورود به دانشگاه ترک تحصیل می‌کنند، گفت: اکثر دانش‌آموزان روستا به‌ویژه دختران پس از پایان مقطع ابتدایی به دلیل نبود امکانات و خطرات رفت‌وآمدی تصمیم به ترک تحصیل می‌گیرند که این پدیده بسیار ناخوشایند است.

عید زاده با اشاره به مشکلات دانش‌آموزان و اولیاء آن‌ها در بحث رفت‌وآمد به مدرسه، بیان کرد: جاده‌های لغزنده و طغیان سیل براثر بارندگی  یکی از اصلی‌ترین مسائل بخش است که مشکلات فراوانی را به بار آورده است.

نماینده مردم بیورچ‌ افزود: در سال‌های گذشته طغیان سیل باعث شده دانش‌آموزان دختر روستا که از مدرسه به خانه بازمی‌گشتند تا پاسی از شب زیر باران پشت رودخانه منتظر بمانند تا در نهایت با استفاده از طناب آن‌ها را عبور دهند.

جاده‌های نامناسب زخمی کاری بر بدنه شهرستان بشاگرد

عید زاده بابیان اینکه وسیله نقلیه حمل دانش‌آموزان وانت سایپا است، اظهار کرد: جاده‌های این منطقه عموماً خاکی و پر از گردنه و پیچ‌های خطرساز است که تاکنون چندین تن از دانش‌آموزان در مسیر رفتن به مدرسه از ماشین به بیرون پرت شده‌اند.

عضو شورای روستای بیورچ، تصریح کرد: روستاهایی با تعداد جمعیت و دانش‌آموز کمتر مدرسه راهنمایی دارند اما پس از گذشت این‌همه سال و به بار آمدن مشکلات متعدد جای سؤال است که چرا حتی چند عدد کلاس درس کانکسی در اختیار دانش‌آموزان قرار نمی‌دهند تا در آرامش به تحصیل بپردازند.

وی یادآور شد: در همین روستا مدرسه شش کلاسه ابتدایی وجود دارد که می‌توان نوبت مخالف آن را به راهنمایی در صورت تأمین نیروی آموزشی اختصاص داد.

عید زاده خاطرنشان کرد: در تعجبیم از مسئولانی که خود بارها در این مسیر تردد کرده‌اند و با خطرات آن آشنا هستند اما قدمی برای بهبود آن انجام نمی‌دهند و انتظار داریم هرچه سریع‌تر با برقراری عدالت آموزشی، تحصیل بی‌دغدغه و همراه با آرامش را برای آینده‌سازان این سرزمین فراهم آورند تا شاهد پدیده ترک تحصیل در سطح شهرستان نباشیم.

عدم وجود مدارس در مناطق محروم بشاگرد و وجود مدارس تخریبی وضعیت نگران‌کننده‌ای در زمینه تحصیل دانش‌آموزان این شهرستان به وجود آورده که ضرورت دارد مسئولان مربوطه برای فراهم کردن فضای آموزشی، بازسازی و بهبود شرایط فیزیکی اقدامات جدی انجام داده تا بسترهای لازم برای باسواد شدن دانش‌آموزان بشاگردی فراهم شود.

در همین خصوص رئیس آموزش‌وپرورش شهرستان بشاگرد گفت: طبق قانون تا ظرفیت کلاس‌ها در روستاها به حدنصاب نرسد، امکان ایجاد مدرسه و اختصاص معلم نداریم.

عبدالرضا روشن‌ضمیر در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: روستای بیورچ هم‌جوار روستای تیدر است که این روستا به‌صورت مدرسه روستا مرکزی اداره و روستاها اطرافش را بر عهده دارد.

وی بابیان اینکه در روستای بشاگرد مینی‌بوس اجاره‌ای و کرایه چندانی وجود ندارد، تصریح کرد: به‌طورکلی چهار مینی‌بوس کرایه‌ای را برای بخش مرکزی شهرستان بشاگرد در نظر گرفته‌ایم البته اگر مینی‌بوس هم بود تفاوتی نداشت زیرا امکان تردد در آن مسیر برای این نوع خودرو وجود ندارد.

روشن‌ضمیر با اشاره به اینکه در سال جاری 14 وانت نیسان برای جابه‌جایی دانش‌آموزان را حذف کردیم، اضافه کرد: در حال حاضر در روستای تیدر در حال ساخت مدرسه شبانه‌روزی دخترانه هستیم که 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و سال دیگر کلنگ مدرسه پسرانه شبانه‌روزی در تیدر به زمین زده خواهد شد.

رئیس آموزش‌وپرورش شهرستان بشاگرد بابیان اینکه طبق قانون برای ایجاد مدرسه و اختصاص معلم در روستایی باید در سامانه ثبت‌نام 60 نفر پس یا 60 نفر دختر ثبت‌نام کرده باشند، افزود: کل دانش‌آموزان ثبت‌نامی این روستا در سامانه 39 نفر شامل 19 دختر و 20 پس است که در فضای مجازی از 75 دانش‌آموز نام‌برده شده است.

وی اضافه کرد: براساس کد ملی این پایش صورت گرفته است و سایر دانش‌آموزان مطرح‌شده در قلعه قاضی، بندرعباس و سایر مناطق در حال تحصیل هستند و اینکه گفته می‌شود 75 نفر دانش‌آموز به روستای تیدر برای تحصیل می‌آیند صحیح نیست.

روشن‌ضمیر بابیان اینکه طبق قانون تا این ظرفیت به حدنصاب نرسد امکان ایجاد مدرسه و اختصاص معلم نداریم، تصریح کرد: امیدواریم با ایجاد مدارسی شبانه‌روزی در روستاهای مرکزی مشکل افت تحصیلی و عبور و مرور دانش‌آموزان از روستاهای هم‌جوار را کاهش دهیم.

رئیس آموزش‌وپرورش شهرستان بشاگرد در پایان گفت: مسیر روستای بیورچ تا تیدر نیز توسط اداره کل راه و شهرسازی زیرسازی شده و به دنبال اعتبارات لازم برای آسفالت آن هستند تا مشکل تردد دانش‌آموزان برطرف شود.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از ایسنا، امید است مسئولان مربوطه در سطح استان با توجه بیشتر به شهرستان بشاگرد و جذب اعتبارات مناسب، بتوانند به ایجاد مدارس شبانه‌روزی و بهسازی مسیر تردد اقدام کنند تا فرزندانی که حتی به کانکس هم برای محل تحصیل راضی هستند با تزریق اعتبار دولتی از ترک تحصیل صرف‌نظر کرده و روانه مدرسه شوند تا با آرامش و فراغ بال بیشتر و بهتر به تحصیل و فراگیری علم و دانش در این خطه از ایران اسلامی بپردازند.

گزارش از: عین‌الله چملی‌نژاد، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس

‌انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید