ثبت بیش از 92 مورد حیوان گزیدگی در سیریک

مجتبی رهدور روز جمعه در جمع خبرنگاران افزود: از این تعداد، هشت مورد بعد از آزمایش مشخص شده که حیوان مبتلا به بیماری هاری بوده است.
وی بیان داشت: آخرین مورد گزش مربوط به دهه اول مهرماه است که یک قلاده شغال به سه مرد حمله کرد و موجب مجروح شدن شدید آن ها از ناحیه دست و پا شد.
رهدور خاطرنشان کرد: بعد از نمونه برداری و انجام آزمایش ها، نتایج بیماری هاری در هر سه مصدوم مثبت بود.
وی مهمترین اقدام در کنترل این بیماری ها را ارتقای فرهنگ و افزایش سطح آگاهی افراد در زمینه نحوه پیشگیری از گزش و ایمن سازی حیوانات عنوان کرد.
رهدور با بیان این که با افزایش موارد گزش احتمال ابتلای انسان و انتقال بیماری های مشترک به خصوص هاری افزایش می یابد، اظهار داشت: ابتلا به این بیماری در مواردی منجر به مرگ افراد می شود.
شهرستان سیریک با 45 هزار نفر جمعیت در 170 کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
براساس آمارها از سال 1390 با وجود افزایش اقدامات آموزشی و کنترلی، سالانه 10هزار مورد به آمار حیوان گزیدگی در کشور افزوده می شود.
بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام را بیماری مشترک یا زئنوز می نامند که از جنبه های اقتصادی و بهداشت انسانی دارای اهمیت فراوانی هستند.
در این میان هاری به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا به عنوان یک بیماری کشنده که به وسیله ویروسی که به سیستم عصبی حمله می کند شناخته می شود.
ویروس بیماری هاری در بزاق حیوان پنهان شده و معمولا توسط گازگرفتن حیوان آلوده به فرد سالم منتقل می شود و هنگامی که علائم بیماری هاری ظاهر شوند، در اکثر موارد کشنده خواهد بود.
اصلی ترین راه سرایت هاری، گاز گرفتن به وسیله حیوان مبتلا به بیماری است که از مهم ترین علائم آن تب و لرز، خستگی، سردرد، درد عضلانی، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، سرگیجه، سرفه خشک و تنگی نفس است.
7198/2094
خبرنگار: فاطمه حسینی * انتشار:هومن محمدکرمی

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید