خبر فوری

مبالغ تخصیص یافته برای آب شرب روستائیان نباید جای دیگری هزینه شود

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، علی لاریجانی در مراسم افتتاح مجتمع آبرسانی شهدای کهک با ابراز خرسندی از نام‌گذاری این مجتمع به نام شهدا اظهار داشت: با افتتاح این مجتمع مشکلات آب‌رسانی به قم حل‌شده  که البته در پیش برد این پروژه مقام معظم رهبری نقش مؤثری داشته‌اند.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و شرایط نامطلوب استان قم افزود: مسئله آب یکی از مشکلات کشور ما به‌حساب می‌آید که با تدابیری که در استان قم اندیشیده شده وضعیت آب در این استان رو به سامان بوده و انشالله به کمک مردم و مسئولان آب‌رسانی به‌کل روستاها انجام می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی برداشت‌های غیراصولی از آب‌های زیرزمینی را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور و مسئولان باید درباره وضعیت آب و شرایط استان‌ها با مردم به‌صورت شفاف صحبت کرده تا بتوانیم به کمک و تدبیر مردم این مشکل را نیز پشت سر گذاشته و این بحران را حل کنیم.

وی توجه به راهکارهای علمی در حوزه آب را وظیفه جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: آبیاری غرقابی در هیچ کجا توجیه علمی نداشته و باید با توجه به تسهیلاتی که دولت در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد هر چه سریع ترکشاورزی به سمت آبیاری نوین و تحت‌فشار حرکت کرده و همچنین نوع کشت نیز متناسب با شرایط اقلیم هر منطقه انتخاب شود.

لاریجانی 90 درصد مصرف آب را در حوزه کشاورزی عنوان کرد و گفت: با توجه به این اصل که 90 درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود دولت منابعی را برای تغییر شیوه آبیاری برای کشاورزان در نظر گرفته که 85 در صد هزینه‌ها توسط دولت و تنها 15 درصد آن را کشاورز باید پرداخت کند تا بتواند بحران آب را در کشور به‌خوبی مدیریت کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از پرداخت هزینه آب‌رسانی به روستاها از صندوق توسعه ملی خبر داد و عنوان کرد: مبالغ تخصص‌یافته برای رساندن آب شرب به روستاها نباید در جای دیگری هزینه شود و این بودجه را مقام معظم رهبری تنها برای تأمین آب شرب روستاها در نظر گرفته‌اند.

وی در ادامه به مسئله اقتصاد در روستاها اشاره کرد و افزود: کسانی که در کنار روستاها چرخه اقتصادی ایجاد می‌کنند مورد حکایت دولت قرار گرفته و می‌توانند از وام 6 درصدی برای توسعه روستاها استفاده کرده و استانداران و فرمانداران و بخشداران باید توجه داشته باشند که این منابع فقط در روستاها هزینه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی شرایط بعضی روستاهای قم را برای گردشگری مطلوب عنوان کرد و گفت: در صورت ایجاد اسکان مردم در این روستاها ظرفیت ایران‌گردی این روستاها بسیار مطلوب بوده و باید به این ظرفیت‌ها در روستاهای قم توجه ویژه‌ای شود.

لاریجانی وضعیت تخلیه روستاها در ایران را نامطلوب خواند و تصریح کرد: چنانچه شرایط کار برای روستاییان فراهم نشود با مهاجرت گسترده روستاییان به شهر مواجه خواهیم بود که سبب مشکلات حاشیه شینی و شاهد رشد آسیب‌های اجتماعی به‌صورت گسترده خواهیم بود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید