خبر فوری
هرمزبان:گروه فعالیت‌های قرآنی: شش سال پس از طرح یک مطالبه توسط مقام معظم رهبری هنوز هم درگیر ایجاد ساختار برای رسیدن به اصل آن مطالبه هستیم. در حالی که اگر چرخه فعالیت‌ها در حالت درست خود قرار داشت، بعد از شش سال از مطرح کردن یک موضوع باید کم‌ کم زمان برداشت محصول و دریافت گزارش‌‌کارهای صورت گرفته در مورد آن موضوع فرامی‌رسید.

نقدی بر «ستاد راهبری طرح ملی حفظ» و اعضای آن

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ هشتاد و ششمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز یکشنبه 26 شهریورماه به میزبانی شورای عالی قرآن سازمان صدا و سیما برگزار شد. جلسه‌ای که در آن شاهد شکل‌گیری ستاد دیگری بودیم، ستادی که انتظار تشکیل آن در زمانی پیش از این بر اساس اعلام قبلی می‌رفت. شکل‌گیری این ستاد از چند دیدگاه مورد بررسی قرار گرفته که در ادامه آمده است.

اولین نکته‌ای که در زمینه تصویب ساختار ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به ذهن متبادر می‌شود، بحث شکل‌گیری تشکیلات و ساختار برای حفظ قرآن کریم در زمان فعلی است، زمانی معادل شش سال پس از طرح مطالبه 10 میلیون حافظ قرآن کریم توسط مقام معظم رهبری.

مردادماه سال 1390 بود که مقام معظم رهبری در دیدار با جامعه قرآنی از رسیدن به جایگاهی که در کشور 10 میلیون حافظ قرآن کریم حضور داشته باشد، سخن گفتند. بیش از شش سال از طرح آن مطالبه سپری شده است، برای رسیدن به این تعداد حافظ قرآن و لبیک به فرمایش معظم‌له فعالیت‌های زیادی صورت گرفته است که طرح ملی حفظ قرآن کریم از جمله آنهاست.

طرحی که البته اعضای ستاد راهبری آن اخیراً مشخص شده و به تصویب رسیده است، یعنی شش سال پس از طرح یک مطالبه توسط مقام معظم رهبری هنوز هم درگیر ایجاد ساختار برای رسیدن به اصل آن مطالبه هستیم. در حالی که اگر چرخه فعالیت‌ها در حالت درست خود قرار داشت، بعد از شش سال از مطرح کردن یک موضوع باید کم‌ کم زمان برداشت محصول و دریافت گزارش‌ کارهای صورت گرفته در مورد آن موضوع فرامی‌رسید نه اینکه ساختار تعریف کنیم و … . 

‌نکته دیگر بحث تأخیر زیاد در شکل‌گیری این ستاد است. ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن بعد از حداقل دو سال بررسی در زمستان 94 با حرف و حدیث‌های بسیار زیاد تصویب و حدود شش ماه بعد یعنی در تابستان 95 ابلاغ شد و در ادامه نیز اعضای آن در جلسه اخیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسید. تصویب ساختار ستاد در حالی صورت گرفته است که قرار بر این شده بود تا مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی سه ماه ساختار اجرایی آن را تعیین کند. 

موضوع دیگر که کارشناسان امر در برنامه‌های تحلیلی امور قرآنی در دیگر رسانه‌ها نیز به آن اشاره داشته‌اند، بحث اعضای این ستاد است، اعضایی که به نظر می‌رسد در بالاترین سطح و آرمانی‌ترین شکل ممکن به آن نگاه شده است، در حالی که همین نگاه آرمانی به ترکیب شورای توسعه باعث شده است تا در طول سال تعداد اخبار لغو جلسات شورا به دلیل عدم حضور اعضا، از برگزاری و خروجی‌های آن بیشتر باشد. این نوع نگاه به ترکیب ستاد می‌تواند از موانع تشکیل جلسات آن باشد، هر چند که قید حضور «… یا نماینده تام‌الاختیار» برخی اعضا در این ستاد ذکر شده است.

با همه این تفاسیر به نظر می‌رسد،‌ برگزاری جلسه اول این ستاد در آینده نزدیک نشان از تلاش و اهتمام دست‌اندرکاران شورا برای جبران زمان‌های به هدر رفته برای شکل‌گیری این ستاد است. باید منتظر ماند و دید خروجی اولین جلسه این ستاد که هفته آینده برگزار می‌شود چه چیزی خواهد بود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید