خبر فوری

فاز جدید بازداشت‌ فعالان و حقوقدانان عربستانی

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، منابع حقوقی از سری جدید بازداشت‌های مسؤولان و فرهنگیان در عربستان خبر دادند، در حالی که عفو بین‌الملل بازداشت فعالان حقوقی را ضربه‌ای محکم و مهلک به حقوق بشر تلقی کرده و گفته است، عربستان شاهد دوره‌ای تاریک حقوق بشر است.

طبق گفته این منابع حقوقی داخلی، این کمپین شامل بازداشت  قاضی یوسف الفراج، مدیر دفتر وزارت دادگستری، احمد العمیره، نماینده این وزارتخانه و همچنین دکتر عبدالعزیز الزهرانی، استاد دانشگاه الملک سعود است.

در این راستا، سماح حدید، مدیر کمپین‌های عفو بین‌الملل در خاورمیانه خاطرنشان کرد که بازداشت فعالان جمعیت حقوقِ مدنی و سیاسی (حسم) مانند عبدالعزیز الشبیلی و عیسی الحامد، به مثابه ضربه محکمی به حقوق بشر است و عربستان در دوره تاریک حقوق بشر به سر می‌برد.

حدید همچنین تصریح کرد: بازداشت الشبیلی و الحامد  بر ترس رهبری جدید محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که مصمم به “نقض” حقوق بشر عربستان است، صحه می‌گذارد.

وی در ادامه افزود: این جنبش حقوقی عربستان از بازداشت تمامی حقوقدانان برجسته به اتهام “ارتباط با تروریسم” بسیار رنج می‌برد.

این مسؤول عفو بین‌الملل همچنین تاکید کرد که الشبیلی و الحامد بازداشتی‌های عقیدتی هستند و مقامات عربستان خواهان آزادی فوری آن‌ها بدون هیچ قیدوشرطی شده‌اند.

فعالان ماه گذشته میلادی اعلام کردند که دادگاه عربستان پس از تایید حکم این فعالان پرونده “دادگاهی جمعیت حسم” را بسته است.  

مجموع احکام نهایی علیه اعضای این جمعیت ۱۰۵ سال زندان، ۹۴ سال ممنوع‌السفر شدن این فعالان بازداشتی، پرداخت جریمه نقدی و مجازات‌های دیگر است.

این پرونده به سال ۲۰۰۹ میلادی برمی‌گردد؛ زمانی که فعالان  این جمعیت را تاسیس کردند و سپس مقامات عربستانی در سال ۲۰۱۳ میلادی حکمی قضائی برای انحلال آن صادر کردند. آنها احکام متفاوتی علیه اعضای این جمعیت به اتهام تاسیس سازمانی غیرمجاز، تحریک جامعه و بدجلوه دادن مقامات قضایی و هیئت علمای برجسته صادر کردند.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید