خبر فوری

کارشناس مذهبی: نمی توان به اسم نوآوری موجب انحراف در مداحی شد

حاج کاظم محمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ما نمی توانیم و اجازه نداریم چیزی از خارج بیاوریم و به مداحی وارد کنیم ، نباید مفاهیم نادرست را به مداحی وارد کنیم ، القای نادرست با اشعار نادرست و ناصحیح در مداحی شایسته نیست.
وی اظهار کرد: نوحه و روضه از قدیم بوده است و اگر در آن نوآوری کنیم ایرادی ندارد اما این نوآوری نباید به شاکله نوحه و هدف متعالی آن صدمه بزند، خواندن اشعاری که تداعی کننده زمزمه های قبل از انقلاب است تصور نادرستی از مداحی در ذهن مردم به وجود می آورد، نباید با مداحی القا کننده آموزه های غیر دینی باشیم.
این کارشناس مذهبی و پیشکسوت عرصه دفاع مقدس افزود: نباید با مداحی اشعاری بخوانیم که در شان خاندان عصمت و طهارت و اهل بیت نیست.
محمدی با تاکید بر لزوم بهره گیری از اشعار و نوحه های فاخر در مداحی های ایام محرم و صفر توسط مداحان گفت: مداح ذاکر اهل بیت است و باید قداست مداحی را حفظ کند ، مداحان نوحه فاخر بخوانند ، نوحه ها نباید تداعی کننده اشعار مغایر با فرهنگ اسلامی و زمزمه ای باشد که قبل از انقلاب در جامعه رواج داشت.
وی بیان کرد: بزرگداشت شعائر دینی و تبیین اهداف متعالی حضرت سید الشهدا (ع) در قیام کربلا مهمترین هدف در مداحی ها باید باشد.
وی گفت : مقام معظم رهبری بارها در نشست ها و سخنرانی ها چهارچوب های کلی مداحی را تببین فرموده اند ، ما نیز باید پیرو و مطیع ولایت باشیم و بر اساس خط و مشی تعریف شده توسط مقام معظم رهبری حرکت کنیم ، جلوتر رفتن و عقب تر ماندن از مقام معظم رهبری در همه حیطه ها از جمله در حیطه مداحی و روضه و برگزاری جلسات عزاداری و مداحی مغایر با ولایت مداری است .
این مداح اهل بیت اظهار کرد: مداح باید مقتل خوانی بداند و سواد کافی برای تبیین واقعه عاشورا داشته باشد ، مداح باید مطالعه تاریخی داشته باشد و به فلسفه قیام امام حسین (ع) آشنایی داشته باشد و به قدری مسلط باشد که از انحراف درامان بماند .
محمدی در ادامه با بیان اینکه هر واقعه ای که در مداحی ها ذکر می شود باید مستند تاریخی داشته باشد گفت : باید به گونه ای وقایع عاشورا و کربلا و سلحشوری یاران امام و همچنین وقایع بعد از عاشورا و حضور امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در شام گفته شود که محتوای تاریخ به ذهن مردم متبادر شود.
وی ادامه داد: هر سخن مداح باید برگی از تاریخ باشد، مداحان باید با ذکر وقایع عاشورا و کربلا مصالح روز را هم در نظر بگیرند و از آن غافل نشوند ، باید ابزارهایی که دراختیار بیگانگان است و قصد دارند جوانان ما را با ان آلوده کنند برای مردم گوشزد شود تا جوانان از انحراف در امان بمانند، ما آموزه هایی مانند نماز اول وقت و امر به معروف و نهی از منکر را از قیام حسینی داریم که باید از آن برای اصلاح جامعه کمک گیریم .
پیشکسوت عرصه دفاع مقدس با اشاره به واقعه غدیر گفت: غدیر در سالهای بعد از رحلت پیامبر فراموش شد و ولایت مولی علی (ع) به تاخیر افتاد چون غدیر به خوبی تبیین نشد، اکنون نیز اگر حماسه عاشورا به خوبی تبیین نشود و به خوبی تصویر روشنی از آن ارائه نشود و ذهن جوان و نوجوان ما با سلحشوری امام (ع) و یارانش گره نخورد خطر فراموشی حادثه عاشورا وجود دارد.
وی بیان کرد: مداحی باید به گونه ای باشد که هر لحظه در ذهن جوان و نوجوان ما زنگ خطر دشمن را به صدا در آورد ، دشمن شناسی و خطر نفوذ دشمن در بین جوانان باید در لایه لایه شعر مداحان موج بزند، حقانیت خاندان پیامبر (ص) حقانیت ولایت امیر المومنین (ع) و حقانیت قیام عاشورا باید در شعر و در مداحی گفته شود و بر آن تاکید شود.
محمدی در ادامه گفت: استان فارس و شیراز از کانون های اصلی مداحی و تعظیم شعائر دینی و ذکر مصیبت حضرت سید الشهدا (ع) است ، شیراز به مدد وجود بارگاه نورانی حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) از دیر باز دراین زمینه صاحب سبک و صاحب جایگاه بوده است ، مداحان جوان باید این جایگاه را حفظ کنند و برای تعالی آن تلاش کنند.
جمعه 31 شهریورماه جاری مقارن با نخستین روز محرم ماه سوگواری آزادگان جهان در مصیبت شهادت حضرت سید الشهدا امام حسین (ع) و یاران با وفایش است.
6113/ 2027
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید