خبر فوری

سیاست‌های ضد محیط زیستی را باید اصلاح کنیم

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرنگار مهر عیسی کلانتری در مراسم سی‌امین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی ازن گفت: یک کار هماهنگ را می‌توان در این موضوع دید. وقتی که یک مشکل زیست محیطی به خوبی به مردم و دست‌اندرکاران توضیح داده می‌شود و برای حل مشکل راه حل هم ارائه می‌شود می‌بینیم که این کار با موفقیت انجام می‌شود.

وی افزود: وقتی که تخریب لایه ازن از سوی مردم و دست‌اندرکاران که آن را تخریب می‌کردند درک می‌شود و اجماع بین‌المللی و ملی می‌شود نتیجه می‌شود اینکه بعد از حدود ۳۰ سال می‌بینیم لایه ازن ترمیم می‌شود. باید این سبک و این مدل را برای حفظ محیط زیست کشور الگو قرار دهیم.

کلانتری یادآور شد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین‌المللی خود چه در مساله لایه ازن باشد و چه در مساله برجام یا صلح ایران و عراق پایبند بوده است. امیدوارم که یک تعهد ملی هم به وجود بیاوریم که در کارهایی که مشکل ملی است اما بین‌المللی نیست هم با همین رویکرد مشکلات را حل کنیم. مشکلاتی که در پسماندها، تخریب خاک، هدر دادن آب و از بین بردن حیات وحش داریم.

وی اظهار امیدواری کرد که سازمان محیط زیست تلاش‌هایی که باید انجام می‌داد را با قدرت و شدت بیشتری انجام دهد. در کارهای بین‌المللی چون کارهای کارشناسیش انجام می‌شود و ما زحمتی نداریم به راحتی انجام می‌شود اما در مشکلات داخلی عاجزیم. با چند محیط بان و چند شرکت در اجلاس خارجی و داخلی نمی‌توانیم محیط بان خوبی برای کشور باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین یادآور شد که با آمدن کاوه مدنی به معاونت آموزشی فرهنگی  اجتماعی و فناوری محیط زیست و برنامه‌ایی که ایشان خواهند داشت بتوانیم آموزش محیط زیست موفق باشیم و هشتاد میلیون محیط‌بان در کشور داشته باشیم چرا که سازمان با  شش یا هفت هزا پرسنل از پس مشکلات عمیق محیط زیست این کشور بر نمی‌آید.

کلانتری گفت: مسائل اصلی را فدای مسایل فرعی نکنیم که ممکن است صرفاً برای گروه اندکی جذاب باشد. در مقابل در آلودگی هوا، کمبود آب، از بین رفتن پوشش گیاهی، پسماندهایی که سلامت مردم را در برخی مناطق مثل شمال کشور به خطر جدی انداخته می‌توانیم موفق باشیم. 

وی عنوان کرد: تمام موتورسیکلت‌ها و سواری‌هایی که در شهر تهران حرکت می‌کنند نسبت به کامیون‌های بیش از ۲۵ سال سنی که وارد شهر می‌شود کمتر از ۵۰ درصد نقش در آلودگی هوا دارند! بر این اساس نباید اصل را فدای فرع کنیم. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: باید پروژه مقابله با تخریب لایه ازن را الگویی برای حفظ محیط زیست کشور قرار دهیم. وقتی سازنده و کارخانه‌دار و … را با خطر آشنا کنیم خودشان پیش‌قدم می‌شوند. اگر به چیزی نه می‌گوییم باید راه حل هم ارائه کنیم. این حق سازمان محیط زیست نیست. کشور راه می‌خواهد و اگر اجازه ندهیم راهش این نیست که بگوییم مردم کلاً مسافرت نکنند. باید گزینه جایگزین بدهیم. 

به گفته وی، سازمان محیط زیست موظف است در مقابل ملت و مسئولان و قانون‌گذاران و نسل‌های آینده پاسخگو باشد. اگر صرفاً نه بگوییم اصلاً کسی به ما محل نمی‌گذارد و ما را خیلی راحت دور می‌زنند. 

وی اظهار داشت: سیاست‌های ضد محیط زیستی را باید اصلاح کنیم. شخص مقام معظم رهبری به شدت به مساله حفظ محیط زیست پایبندند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید