خبر فوری

وزارت علوم زیربار هیات‌علمی شدن اساتید دانشگاه فرهنگیان نمی‌رود/کنکوریکی ازموانع اجرای سندتحول

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از ایسنا، مهدی نوید ادهم با بیان اینکه این جمله که «حال آموزش و پرورش خوب نیست» را قبول ندارم زیرا آموزش و پرورش علی رغم ضعف‌ها، دستاوردهای خوبی دارد گفت: توفیق داشتم در زمان تدوین سند آموزش و پرورش در کنار محققان باشم و آسیب‌های آموزش و پرورش را احصاء کردیم و نگاه پژوهشگرانه وجود داشت.

وی افزود: قبول داریم آسیب‌هایی وجود دارد اما به آن صورت که حال آموزش و پرورش خوب نباشد، نیست؛ شاید تعبیر مناسبی به خصوص در آغاز سال تحصیلی نباشد، چرا که معلمان و مدیران ما زحمات فراوانی می‌کشند و شاید بیش از آنچه باشد که آموزش و پرورش هزینه می‌کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه وزرای مختلف آموزش و پرورش تلاش کردند اما چرا نتوانستند موفقیتی که می خواستند در این زمینه داشته باشند؟ گفت: علت این است که مشکلات بیرونی بر مشکلات درونی، سایه انداخته و آموزش و پرورش را زمین‌گیر کرده است.  نوید ادهم ادامه داد: بر اساس تقسیمات کشوری، 350 استان و منطقه در کشور داریم اما در آموزش و پرورش حدود 720 منطقه آموزش و پرورش داریم. یعنی 720 اداره داریم و هر اداره، کارمند و مستخدم دارد و این در حالیست که برخی مناطق کمتر از 1000 دانش‌آموز دارند؛ این مشکل وزیر نیست بلکه مشکل بیرون سیستم است. باید کاوشی شود چرا این مشکل وجود دارد؟.

وی افزود: البته بخشی مربوط به تصمیمات دستگاه‌های بیرونی است؛ حدود 270 هزار نفر پرسنل مجموعه آموزش و پرورش شدند در حالی که خیلی‌ها توانمندی‌ها و شایستگی‌های مورد نیاز ما را نداشتند؛ البته ممکن است برای سوادآموزی خوب بوده باشند اما مناسب ما نبودند.
 

نویدادهم با بیان اینکه اعتقاد داریم مشکلات و کاستی در آموزش و پرورش داریم عنوان کرد:  پیش بینی مسئولان برای تدوین سند تحول نیز به همین دلیل بود چرا که وضعیت موجود مطلوب نبود.

وی تاکید کرد: یکی از خطاهای استراتژیک مدیریت کشور، کوچک انگاری آموزش و پرورش است. علی رغم تأکیدات و فرمایش مسئولان نسبت به اهمیت آموزش و پرورش اما در عمل به آموزش و پرورش نپرداختند و باید اصلاح نظام کشور را از آموزش و پرورش شروع کنیم؛ به عبارت دیگر اگر به دنبال انسان فرهیخته، متدین و کارآمد هستیم باید از آموزش و پرورش شروع کنیم و یک معلم با توانمندی بالا می‌تواند این کار را انجام دهد.

 دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه زیرنظام فضا و تجهیزات در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد و این زیرنظام به سازمان نوسازی مدارس ابلاغ شده است گفت: در آن زیرنظام به ویژگی فضای مدارس اشاره شده است؛ از 106 هزار مدرسه، 43 هزار مدرسه دارای کمتر از 50 دانش آموز است. ما از دولت و خیرین می خواهیم که مدرسه کوچک نسازنند بلکه مدرسه بزرگ با سالن ورزشی، کتابخانه و کارگاه ساخته شود. مثلا چند خیر با هم یک مدرسه بسازند.

وی با اشاره به مشکلات نیروی انسانی عنوان کرد: در دانشگاه فرهنگیان مشکل هیات علمی شدن برخی اساتید وجود دارد، وزارت علوم هنوز زیر بار نرفته است و برخی اساتید 20 سال سابقه دارند و از نظر ارتقای علمی و تخصصی چندین سر و گردن از برخی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دیگر بالاتر هستند، اگر وزارت علوم به کمک ما بیاید می‌توانیم نیروهای قوی را به تربیت معلم بیاوریم.

 نویدادهم جایگزینی مدرسه کنکور به جای مدرسه زندگی را از دیگر مشکلات دانست و گفت: تا زمانی که کنکور به این شکل و شمایل باشد آموزش و پرورش نمی‌تواند اثربخش باشد و سند تحول نمی‌تواند اجرا شود. بسیاری از خانواده ها به دلایل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی از آموزش و پرورش موفقیت در کنکور را می خواهند.

وی با حضور در ویژه برنامه تلویزیونی پرسشگر افزود: برای اصلاح سیستم‌ها در سازمان‌ها، یکی نگاه از بالا به پایین و دیگری از پایین به بالاست که در کشور ما هر دو وجود دارد. ضمن اینکه سند تحول برای مشکلات حرف دارد و هم مدیران، معلمان و خانواده ها هستند که باید طلب کنند و همچنین رسانه ملی و سایر رسانه ها نیز باید به کمک بیابند.

 وی افزود: معمولا پدر و مادرها خود را برای فرزندانشان به سختی می‌اندازند مثلا خودشان لباس ندارند اما برای بچه‌هایشان لباس می گیرند؛ معتقدم در کل نظام باید این کار را کنیم و هر چه داریم صرف بچه ها کنیم و یک پنج سالی همه دستگاه ها خود را به سختی بیندازند و برای فرزندانمان هزینه کنیم.

نوید ادهم در پایان گفت: با توجه به تقارن آغاز سال تحصیلی با ماه محرم، امیدواریم بتوانیم پیام امام حسین(ره) یعنی آزادی و عدالت را به دانش‌آموزان منتقل کنیم.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید