خبر فوری

اجماع بر سر «دکوری» بودن مدیران فنی شرکت‌های مسافری / تشکیک درباره سرعت اتوبوس در 2 حادثه هرمزگان و جاجرود

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرنگار انتظامی خبرگزاری تسنیم، شب گذشته برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع حوادث جاده‌ای و با حضور کارشناسان و مسئولانی از وزارت راه و پلیس راهور ناجا برگزار شد، که در ابتدای این برنامه جواد هدایتی مدیرکل دفتر ایمنی وزارت راه با اشاره به سهم عامل انسانی در وقوع سوانح جاده‌ای اظهار کرد: مثلث خودرو، راه و عامل انسانی به عامل اصلی بروز سوانح ترافیکی در جاده‌های تمامی دنیا است که البته سهم هر یک از این عوامل نسبت به هر کشور متفاوت است.

* سهم 84 درصدی عامل انسانی در تصادفات جاده‌ای ایران

مدیرکل دفتر ایمنی راه وزارت راه افزود: در تمامی دنیا عامل انسانی بالاترین سهم در وقوع تصادفات رانندگی را دارد، که در کشورهای مختلف این سهم نزدیک به 70 درصد است ولی در کشور ما بیش از 84 درصد تصادفات به دلیل خطای انسانی رخ می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین سهم جاده و خودرو در وقوع تصادفات نیز بین 15 تا 16 درصد است.

* مرگ 5 هزار و 300 ایرانی در 3400 نقطه حادثه خیز کشور طی 3 سال

سردار محمد حسین حمیدی نیز در ادامه سخنان مهمان این برنامه با اشاره به سهم بیش از 70 درصدی عامل انسانی در وقوع سوانح ترافیکی ایران، گفت: علی‌رغم این که بیشترین سهم تصادفات را عامل انسانی در کشور دارد ولی در برخی موارد، راه عامل صد در صدی وقوع تصادف است و امروز 3400 نقطه حادثه خیز در کشور وجود دارد که طی 3 سال گذشته 5 هزار و 300 نفر در این نقاط جان خود را از دست داده‌اند.

وی با تاکید بر ضرورت ایمن‌سازی خودروها و سهم خودرو در کاهش تلفات رانندگی،گفت: سهم ایمنی خودرو زمانی روشن می‌شود که مشاهده می‌کنیم یک خودروی ایمن وقتی از یک جاده خارج می‌شود به واسطه عملکرد مناسب ایربک‌ها، تمام سرنشینان آن سالم می‌مانند ولی اگر در همان جاده خودرویی نا ایمن و حتی با سرعت کمتر از جاده خارج شود شاهدیم که به دلیل ایمن نبودن این خودرو سرنشینان آن دچار سانحه می‌شوند.

* رد ادعای سهم بالای عامل انسانی در وقوع تصادفات توسط رئیس پلیس اسبق راه کشور

در ادامه این برنامه هادی هاشمی رئیس پلیس اسبق راه کشور که از استدیوی دیگری به صورت زنده در این برنامه حضور داشت، با رد اظهارات مطرح شده از سوی سردار حمیدی و هدایتی در خصوص سهم بالای عامل انسانی در تصادفات کشورمان گفت: اگر تصادفات را به صورت یک پکیج کامل در نظر بگیریم سهم عامل انسانی در وقوع یک تصادف قطعا بسیار کمتر از 70 درصد است و در صورت بررسی دقیق موضوع سهم راننده حدود 30 درصد خواهد بود و آمار‌های ارائه شده در این برنامه تنها مربوط به کروکی‌های پلیس در صحنه حادثه است.

وی ادامه داد: چطور ممکن است در کشورهای پیشرفته دنیا که ایمن‌ترین خودروها و راه‌ها را دارند سهم عامل انسانی کمتر از 50 درصد باشد ولی در کشور ما با ایمنی پایین خودروها و جاده‌ها سهم عامل انسانی 70 درصد قلمداد شود.

هاشمی اضافه کرد: متاسفانه یکی از مشکلات زیرساختی ما نرخ تراکم پایین راه در کشور است که این عدد در حال حاضر نزدیک به 5.2 کیلومتر راه اصلی و فرعی در 100 کیلومتر مربع است که در چشم‌انداز 1409 می‌بایست این رقم به عدد 5.8 برسد و این در حالی است که در کشورهای دیگر نرخ تراکم راه‌ها چند ده برابر نرخ تراکم راه‌های ما است.

* نصف شدن تلفات ناوگان اتوبوسی در 10 سال گذشته

سردار حمیدی در ادامه این برنامه با اشاره به کاهش تلفات ترافیکی در ناوگان اتوبوسی کشور طی ده سال گذشته گفت: آمارها در سال 86 نشان می‌دهد که میزان تلفات ترافیکی در ناوگان اتوبوسی کشور در آن سال 543 نفر بود و این در حالی است که این تلفات در سال 95 به 217 نفر رسیده است.

رئیس پلیس راه کشور اضافه کرد: این کاهش 50 درصدی تلفات در شرایطی رخ داده که تعداد خودروهای ناوگان اتوبوسی کشور طی این 10 سال 4 برابر شده‌اند.

وی با تاکید بر این که پلیس نسبت به اخذ تست‌های مشروبات الکلی و مواد مخدر از ناوگان حمل ونقل اتوبوسی کشور اقدام می‌کند، گفت: پلیس اقدامات کنترلی مناسبی در این خصوص انجام می‌دهد و به صورت رندم تست‌های مشروبات الکلی و مواد مخدر را از رانندگان خودروهای حمل و نقل اتوبوسی اخذ می‌کند که خوشبختانه نتایج این تست‌ها نشان می‌دهد که در بخش حمل و نقل عمومی موارد قابل توجهی از این موضوع وجود ندارد.

* ادعای قابل توجه انجمن صنفی اتوبوس‌داران مسافری؛ مدیران فنی پایانه‌ها «دکوری» هستند

در ادامه این برنامه خادمی‌زاده رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی اتوبوس‌داران مسافری کشور به صورت تلفنی به جمع میهمانان این برنامه اضافه شد و با ابراز خرسندی از این که برای نخستین بار توپ تصادفات در زمین راننده‌های اتوبوس نیفتاده است، گفت: نکته قابل تامل آن است که مدیران فنی شرکت‌های مسافربری دکوری هستند، یعنی پیگیری لازم برای بررسی مسائل فنی اتوبوس‌ها پیش از حرکت را ندارند.

وی اضافه کرد: در شرایطی که مدیران فنی توانایی بررسی دقیق مسائل فنی ناوگان اتوبوسی کشور را ندارند شاهدیم، که این مدیران از قبل صورت وضعیت اتوبوس‌ها را مهر می‌کنند.

* مدیرکل دفتر ایمنی راه وزارت راه: مدیران فنی شرکت‌های مسافربری «دکوری» نیستند / کنترل آنها چشمی است

هدایتی در ادامه این برنامه در واکنش به اظهارات رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی اتوبوس‌داران مسافری کشور گفت: شرکت‌های حمل و نقل براساس قانون مکلفند فردی به عنوان مدیر فنی را به کار گیرند، اما نکته‌ای که وجود دارد آن است که کنترل این مدیران فنی کنترل چشمی است یعنی مدیر فنی با ابزار دقیق نمی‌تواند مسائل فنی اتوبوس‌ها را کنترل کند.

وی خاطر نشان کرد: این که ایشان می‌گویند مدیران فنی دکوری هستند من قبول ندارم، ولی معتقد هم نیستم که هیچ اشکالی در این بخش وجود ندارد.

مدیرکل دفتر ایمنی راه وزارت راه گفت: البته ما به دنبال آن هستیم که علاوه بر مدیران فنی راننده‌ها نیز در خصوص بخش فنی خودرو مسئولیت پیدا کنند.

* رئیس پلیس راه کشور: به مدیران فنی شرکت‌های مسافربری انتقاد داریم / علت تصادف امروز جاجرود مشخص نیست

سردار حمیدی نیز با اشاره به مشکلات موجود در مدیریت فنی شرکت‌های اتوبوس‌‌رانی گفت: ما نیز به مدیران فنی انتقاد داریم و معتقدیم چون این افراد کارمندان شرکت‌های مسافربری هستند و حقوق‌شان را از این شرکت‌ها می‌گیرند نمی‌توانند محکم وارد گود شوند و مواردی نیز وجود داشته که مدیران فنی شرکت‌های مسافربری صورت وضعیت‌ها را بدون کنترل مهر کرده بودند.

وی در ادامه با اشاره به اعلام علل وقوع حوادث در هر یک از سوانح ترافیکی از سوی پلیس گفت: در تصادف امروز نیز همکاران ما تا به یقین نرسند که چه عاملی باعث بروز این سانحه شده است موضوعی را اعلام نمی‌کنند و در ابتدای امر نیز پلیس هیچ اظهاراتی در خصوص علت وقوع این حادثه نداشت ولی بعد از گذشت چند ساعت و اظهارات راننده، برخی از سایت‌ها و کانال‌ها مطالبی را درباره علت وقوع این تصادف اعلام کردند که قطعاً پلیس تا زمانی که به علت اصلی وقوع این سانحه دست پیدا نکند چیزی را اعلام نخواهد کرد.

* هاشمی: دکوری بودن مدیران فنی یک واقعیت است

هاشمی در ادامه این بحث با تایید سخنان مطرح شده در خصوص ناکارآمدی مدیران فنی شرکت‌های مسافری، گفت: متاسفانه مدیران فنی شرکت‌های مسافری تنها صورت وضعیت‌‌ها را مهر می‌کنند و این موضوع یک واقعیت است.

وی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت آن است که حتی کنترل چشمی هم در پایانه‌ها صورت نمی‌گیرد و پلیس نیز این امکان را ندارد که تمامی اتوبوس‌ها را کنترل کند.

* هاشمی: سرعت  اعلام شده در حادثه امروز معقول نیست

وی در ادامه با اشاره به اعلام سرعت اتوبوس‌های حادثه دیده در دو سانحه هرمزگان و تصادف امروز جاجرود از سوی پلیس و براساس اطلاعات سامانه سپهتن گفت: در حادثه هرمزگان شاهد هستیم وقتی اتوبوس از جاده خارج و واژگون می‌شود بیش از صد متر روی پهلو کشیده می‌شود و این غیر قابل قبول است که بگوییم این اتوبوس با سرعت 80 کیلومتر چنین شرایطی را پیدا کرده است.

هاشمی ادامه داد: در حادثه امروز هم مگر امکان دارد که اتوبوس با 60 کیلومتر در ساعت حرکت کند و پس از برخورد به 12 نیوجرسی، 5تا 6 نیوجرسی را بخواباند و بعد به دره سقوط کند.

کارشناس ارشد تصادفات و رئیس پلیس اسبق راه کشور گفت: حتی این موضوع نیز قابل قبول نیست که اگر این اتوبوس ترمز هم نداشته باشد چنین اتفاقی برای آن رخ دهد.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از تسنیم، حمیدی با رد اظهارات سرهنگ هاشمی در خصوص سامانه سپهتن و تعیین سرعت اتوبوس در لحظه تصادف مدعی به کارگیری برترین تکنولوژی روز دنیا در سامانه سپهتن شد.

در پایان این برنامه هدایتی نیز با اعلام خبر تدوین دستورالعملی در خصوص نقاط حادثه خیز در کمیسیون ایمنی راه‌ها از اعلام نتایج مطالعات انجام شده در خصوص اصلاح این نقاط از ماه آینده خبر داد و خاطر نشان کرد که اصلاح این نقاط نیازمند منابع مالی وسیعی است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید