62 درصد سانحه دریایی در هرمزگان مربوط به لنج های سنتی است

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از ایرنا ، مهدی نوفرستی روز یکشنبه در تشریح عملکرد پنج ساله (91 تا 95) سانحه شناورهای سنتی در آبهای استان افزود: در پنج سال اخیر، 29 درصد سانحه موتور لنج ها در آب های جزیره کیش، 28 درصد در حوالی جزیره ابوموسی ، 16 درصد در آب های بندرلنگه، 11 درصد در حوالی جزیره قشم ، 9درصد در محدوده دریایی جاسک و هفت درصد در آب های ساحلی بندرعباس به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در این مدت پنج سال 94 مورد سانحه دریایی برای شناورهای موتور لنج به ثبت رسیده است، بیان داشت: آبگرفتگی شناورها ، صدمه شناورها ، آتش سوزی ، به گِل نشستن و آدم به دریا از جمله سوانحی است که در پنج سال اخیر شناورهای سنتی را به خطر انداخته است که 60 درصد از این سانحه ها مربوط به آبگرفتگی و 22 درصد آتش سوزی اعلام شده است.
این مسئول اظهارکرد: همچنین ماه شهریور و آذر نیز به عنوان ماه های پر حادثه دریایی در سال اعلام شده اند.
نوفرستی گفت: وجود پمپ های روبین بنزینی ، سیم کش های برقی غیر استاندارد ، رعایت نکردن موارد ایمنی در مکان های مربوط مخازن سوخت شناور، غیر ایمن بودن محیط موتور خانه ها ، استفاده از سیلندرهای گاز و وسایل آشپزی غیر استاندارد، نبود کپسول های اطفای حریق و کمبود خدمه بر روی موتور لنج ها در زمان سانحه را از جمله عواملی بوده که در بروز سانحه آتش سوزی در شناورهای سنتی بسیار تاثیر گذار است.
وی همچنین به راهکارهای مدیریت و کنترل سانحه مربوط به موتورلنج ها اشاره و اظهار کرد: برای پیشگیری از بروز سانحه، شرکت های تعاونی باید یک نفر متخصص در امر دریایی و ایمنی جهت کنترل ایمنی لنج ها مشابه شناورهای مسافری در بندر حقانی را استخدام کنند و همچنین یک موتور لنج کشیک را برای شرکت در گشت امداد رسانی و کنترل نکات ایمنی ملزم آماده بکار داشته باشند.
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ، انجام تمرین های دوره ای اطفای حریق ، ممنوع بودن استفاده از پمپ های بنزینی و جایگزینی آنها با پمپ های گازوئیلی ، بازرسی شناورها برای کنترل حضور خدمه بر روی لنج های مستقر در لنگرگاه و ممنوع بودن تعمیرها با تجهیزهای گرم در حوضچه بندر از جمله مواردی است که می تواند در پیشگیری از بروز سانحه های دریایی مربوط به شناورهای سنتی بسیار اثرگذار باشد.
استان هرمزگان به علت همجواری با آب های خلیج فارس و دریای عمان و قرار گرفتن در کناره تنگه استراتژیک هرمز، 40 درصد نوار ساحلی و مرزهای دریایی کشور را به خود اختصاص داده است و به عنوان مهم ترین استان ساحلی و دریایی کشور شناخته می شود.
7195/6048
خبرنگار: رقیه غلامی زاده **انتشار دهنده: خلیل تنیده

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید