خبر فوری

عید غدیر و ابراز ارادت هرمزگانی‌ها به خاندان پیامبراکرم(ص)

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرگزاری تسنیم از بندرعباس،18 ذی‌الحجه پیامبراسلام (ص) در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی که در حج شرکت داشتند را در غدیر خم جمع کرد در آنجا علی بن ابی‌طالب را به‌عنوان وصی و برادر و جانشین خود از جانب الله معرفی کرد.

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند که «اکرام کنید خوبان ذریه مرا از برای خدا و بدان ایشان را برای من» نقل شده است که امام حسن(ع) روز عید غدیر در کوفه مهمانی بزرگی برپا می‌داشتند. امام علی علیه‌السلام با فرزندان و گروهی از پیروانش بعد از نماز برای شرکت در مجلس به منزل امام حسن علیه‌السلام می‌رفتند. و پس از اتمام مهمانی امام حسن علیه‌السلام هدایایی به مردم اعطا می‌فرمود. لذا این حرکت امام حسن علیه‌السلام موجب شد مردم به روز عید غدیر عادت کنند.

یکی از سنت‌های حسنه احترام به سادات یعنی فرزندان رسول الله است و بسیاری از مردم به دیدن سادات می‌روند و از این طریق احترام خود را به سادات ابراز می‌کنند و از این رسوم و آداب شیعیان نسبت به سادات از دیرباز تاکنون ادامه داشته است هرچند که عید غدیر عید همه شیعیان است چون عیدالله الاکبر شیعیان سراسر دنیاست.

خانواده‌های سادات هرسال در ایام عید غدیر به خاطر نسبتی که با حضرت علی (علیه‌السلام)دارند و نواده ایشان محسوب می‌شوند، حال و هوای خانه‌هایشان رنگ و بوی دیگری دارد. هرمزگانی‌ها نیز همچون سایر شیعیان و سادات عید غدیر را یکی از اعیاد بزرگ دینی خود می‌دانند و مراسم و آیین‌های خاص این روز را با حضور در تکایا، مساجد و امامزادگان جشن می‌گیرند.

برپایی حجله امام علی(ع) در میناب

از عید قربان در شهرهای مختلف هرمزگان نیز برنامه‌های مختلفی از سوی سازمان‌های مختلف فرهنگی ازجمله سازمان فرهنگی-ورزشی شهرداری بندرعباس، بسیج محلات، کانون‌های مساجد وسایر ارگان‌های فرهنگی درمحلات و مساجد درحال برگزاری است. نمونه‌های آن را می‌توان به جشن‌های عید غدیر در کوی آیت الله غفاری و شهرک پیامبراعظم بندرعباس، برپایی کرسی تلاوت رضوی از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری ذکر کرد که با شور و نشاط خوبی درحال برگزاری است.

این جشن‌ها البته به برنامه‌های روتین سازمان‌ها اختصاص ندارد بلکه برخی از سادات از جمله " سید عباس موسوی" از سادات معروف شهرستان میناب نیزهرساله روز عید غدیر در منزل خود جشن عید را با حضور همسایگان واقوام خود برپا می‌کنند.

وی که یکی از جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان دوران هشت سال دفاع مقدس می‌باشد، به لحاظ ارادت خالصانه‌ای که به  امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام دارد، و هرساله در روز عید غدیر در منزل خود برای اقوام و همسایگان جشن می‌گیرد.

پیاده روی حاجی آبادی‌ها تا امامزاده سید محمد در صبح عید غدیر

خواندن اذکار مخصوص روز عید غدیر، پخش شیرینی و شربت، پخت شله‌زرد نذری و به هم زدن آن توسط تمامی اعضای خانواده و مهمان‌ها، پختن آش و نخود و غذاهای نذری به یاد گرامیداشت یاد نخستین امام شیعیان حضرت علی(ع) هرساله در منزل سید عباس موسوی برگزار می‌شود.

از دیگر رسومات مردم میناب درصبح عید غدیر برپایی حجله امام علی(ع) است، در این حجله مردم و از جمله سادات مینابی به مولودی خوانی و آیین شادی و کف زدن‌های ممتد و به شیوه سنتی می‌پردازند که از میدان ولایت تا مسجد امام میناب به فاصله یک کیلومتر می‌باشد.

زیارت در قدمگاه امیرالمؤمنین(ع) از رسومات قدیمی مردم حاجی آباد در روز عید غدیر می‌باشد. از دیگر رسوم مردم این شهرستان که بیش‌ترامروزی‌ها آن را دنبال می‌کنند پیاده روی تا امامزاده سید محمد و امیر نظام الدین دو تن از نوادگان امام موسی کاظم(ع) در حوالی شهر حاجی آباد به همراه بزرگان شهر از جمله امام جمعه می‌باشد. و پس از زیارت مردم در همان محل صبحانه را صرف کرده و سپس راهی منازل سیدها برای گرفتن هدیه و به اصطلاح مژدگانی می‌شوند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید