خبر فوری

فعالیت ۲۳ سمن عرصه سلامت در همدان/مشارکت مردمی؛ لازمه توسعه

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: «سمن»، سازمانی با ساختار قانونمند، مستقل، غیرانتفاعی، داوطلبانه و مقید به ارزش‌های اجتماعی است که برای رفاه عمومی، به‌ویژه طبقه محروم جامعه ایجاد می‌شود.

سمن‌ها به دلیل ارتباط با توده مردم و آگاهی بخشی به آن‌ها، مطالبه گری مردم را بالابرده و مسئولان را ملزم به پاسخگویی می‌کنند و به دلیل نقش حمایتی و جذب منابع مالی غیردولتی، بخشی از بار هزینه‌های دولتی را کاهش می‌دهند.

با فعال شدن سمن‌ها به دلیل آگاهی بخشی و مطالبه گری جامعه، سیستم دولتی به‌سوی شفافیت بیشتر برای پاسخگویی بهتر می‌رود و پاسخگو شدن سیستم دولتی در قبال مردم و مطالبه و نظارت مردمی نیز توسعه سیاسی و دموکراسی را به همراه دارد.

کارشناس امور اجتماعی استان همدان در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، وظایف غیرحاکمیتی به سمن‌های توانمند سپرده‌شده که این خود موجب افزایش کمی و کیفی خدمات ارائه‌شده و کاهش هزینه‌های ناشی از ماهیت داوطلبانه سمن‌ها می‌شود، افزود: به دلیل ارتباط گسترده سمن‌ها با جامعه، در بحران‌ها حضور بهتر و هدایت‌شده‌تر مردمی را شاهدیم و نیازهای واقعی جامعه، بیشتر به گوش دولتمردان می‌رسد.

سید حسن قشمی بابیان اینکه در صورت واگذاری امور غیر حاکمیتی دولت‌ها به سمن‌ها، تشکیلات دولتی سبک‌تر و هزینه‌ها کمتر می‌شود، گفت: مدیریت، رهبری متعهد، ارزیابی و برنامه‌ریزی از ارکان بقای سمن است.

مهم‌ترین سرمایه یک سمن، شهرت نیک آن در جامعه است و به دست آوردن این شهرت، با اجرای پروژه‌هایی متناسب با نیاز جامعه ممکن می‌شود وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین سرمایه یک سمن، شهرت نیک آن در جامعه است و به دست آوردن این شهرت، با اجرای پروژه‌هایی متناسب با نیاز جامعه ممکن می‌شود، گفت: برای ایجاد اعتماد در جامعه، سمن‌ها باید اقداماتی مانند برخورد انصاف و عدالت، پاسخگویی به جامعه، آگاهی بخشی، احترام به حریم خصوصی افراد و تلاش درگرفتن نقطه نظرات و بازخورد جامعه را انجام دهند.

رئیس هیئت مؤسس مجمع استانی سازمان‌های مردم‌نهاد همدان با اشاره به اینکه ۳۴۷ سازمان مردم‌نهاد در استان همدان مجوز فعالیت دارند، گفت: این سمن‌ها از ۵ دستگاه مجوز دریافت کرده‌اند.

قشمی بابیان اینکه استانداری، فرمانداری، سازمان ورزش و جوانان، نیروی انتظامی، ارشاد همدان و بهزیستی مرجع صادرکننده مجوز سمن‌ها هستند، گفت: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و استفاده از ظرفیت مردم برای کاهش و مهار آسیب‌ها، به‌ویژه حاشیه شهرها که از کمترین امکانات بهداشتی و سلامت برخوردار هستند، نیاز به مشارکت و حضور مردم ضروری است.

سازمان‌های مردم‌نهاد از مردم جدا نیستند و متعلق به جامعه هستند

وی با اشاره به نقش مهم و سازنده سازمان‌های مردم‌نهاد در پیشبرد نیازهای جامعه و لزوم هماهنگی و تعامل این سازمان‌ها با دستگاه‌های متولی، عنوان کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد از مردم جدا نیستند و متعلق به جامعه هستند بنابراین توقعات و مطالباتی که سمن‌ها دارند، همان توقعی است که مردم جامعه از دولت دارند.

قشمی بابیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد توقع دارند، در راستای اهداف دولت و همدوش آن‌ها، به دولت و مردم کمک کنند، گفت: اگر دولت این سازمان‌ها را به‌عنوان بازوی خود بپذیرد و مسئولیت‌ها را به آن‌ها واگذار کند، آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی کاهش پیدا می‌کند چراکه این سازمان‌ها هرگز به دنبال جلب حمایت مالی از دولت نیستند، بلکه نیازمند کمک معنوی هستند.

قشمی بابیان اینکه از سال ۹۲ با تشکیل اتاق‌های فکر و کمیته‌های مرتبط با حوزه‌های کاری سمن‌ها، نقش سمن‌ها در سطح جامعه و تعامل با دولت در استان افزایش یافت که امیدواریم با راه‌اندازی مجمع استانی سمن‌های همدان، مسیر همکاری، تعامل و پیشرفت هموارتر شود، هدف از راه‌اندازی این نهاد مدنی را ساماندهی، توانمندسازی، مشارکت‌پذیری و تأثیرگذاری مطلوب سمن‌ها و تشکل‌های اجتماعی بر سیاست‌های اجرایی در امور اجتماعی و فرهنگی استان برشمرد.

سمن‌ها به دنبال تقویت مشارکت آگاهانه، مسئولانه و خیرخواهانه مردم در جامعه هستند

آنچه مسلم است اینکه سمن‌ها به دنبال تقویت مشارکت آگاهانه، مسئولانه و خیرخواهانه مردم در جامعه هستند و در این زمینه سمن‌های فعال در حوزه سلامت نقش بسزایی دارند.

اهمیت نقش سازمان‌های غیردولتی در سلامت را شاید بتوان ازآنجا مهم دانست که نخستین سازمان غیردولتی در چند قرن گذشته که انسان عصر مدرنیته تأسیس کرده، سازمان صلیب سرخ جهانی بوده که در سال ۱۸۶۳ برای تسکین آلام مجروحان هر ۲ طرف جنگ‌های فرانسه و اتریش توسط یک تاجر سوئیسی فعالیت خود را آغاز کرد.

صلیب سرخ بعد از پایان جنگ هم به فعالیت‌های خود ادامه داد و امروز به یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های غیردولتی جهان درزمینهٔ امدادرسانی تبدیل‌شده است.

۲۳ سازمان مردم‌نهاد در استان همدان در حوزه سلامت فعال هستند

بر اساس آمار به‌دست‌آمده ۲۳ سازمان مردم‌نهاد در استان همدان در حوزه سلامت فعال هستند و نقش بسیار مؤثری در ارتقای سطح بهداشت و درمان جامعه دارند و درزمینهٔ های مختلفی همچون فعالیت‌های درمانی، پیشگیرانه، فرهنگی آموزشی فعال هستند.

برخی از این سمن‌ها در تعاملاتی با مردم اقدامات پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از رفتارهای پرخطر ابتلا  به انواع بیماری‌ها انجام می‌دهند و برخی دیگر نیز در درمان بیماران و جلب مشارکت‌های خیرین نقش دارند.

در همین خصوص معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان بابیان اینکه ۲۸ سازمان مردم‌نهاد زیر نظر این دانشگاه مشغول به کار  هستند، اظهار داشت: طی ۷ ماه اخیر و از زمان تشکیل معاونت اجتماعی اقداماتی در این بخش صورت گرفته که نتایج آن به‌تدریج در جامعه ظهور و بروز خواهد یافت.

بهروز رحیمی با اشاره به اینکه مشارکت اجتماعی از ابتدای دولت یازدهم شکل گرفت و تلاش بر این بود که پرداختن به موضوع سلامت به سایر ارگان‌ها نیز واگذار شود، عنوان کرد: در سال‌های قبل سلامت در حوزه اجتماعی دیده نشده و مورد غفلت بوده که آسیب‌هایی را به دنبال داشته است.

مشارکت اجتماعی حق مردم است

وی با تأکید بر اینکه باید پذیرفت که مشارکت اجتماعی حق مردم است، اظهار داشت: حضور مردم را نباید به‌مثابه دخالت در کار دانست چراکه این مشارکت حق مردم محسوب می‌شود.

رحیمی ادامه داد: هرچه اثربخشی اجتماعی افزایش یابد حضور مردم در همکاری‌های بین بخشی نیز رشد خواهد داشت.

وی بابیان اینکه فعالیت‌های اجتماعی به‌هیچ‌عنوان سیاسی نیست، گفت: در حوزه سلامت ۶۲۰ سازمان و خیریه در کشور وجود دارد که از این تعداد ۲۳ سمن و ۸ خیریه به استان همدان اختصاص دارد که با حداقل امکانات حداکثر بهره‌وری از مردم را ایجاد می‌کنند.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه بیماری‌های غیر واگیر درد امروز جامعه است، عنوان کرد: برنامه‌های جامعی در حوزه پیشگیری و بهداشت در حال اجراست اما باید خود مراقبتی را در اولویت قرارداد.

فعالیت ۱۹ سازمان مردم‌نهاد حوزه سلامت در شهرستان همدان

رحیمی به فعالیت ۱۹ سازمان مردم‌نهاد حوزه سلامت در شهرستان همدان اشاره کرد و افزود: به دنبال این هستیم که سازمان‌ها و خیریه‌ها در دیگر شهرستان‌ها نیز شکل‌گرفته و گسترش یابد.

وی با اشاره به اینکه با اعلام قبلی برای تمام سمن‌های عرصه سلامت میز خدمت مشخص‌شده است، گفت: نگاه ما به سازمان‌های مردم‌نهاد بیش از اینکه حمایتی باشد مراقبتی و آموزشی است تا سمن‌ها بیشتر مردم را آگاه کنند.

معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان بابیان اینکه اگر در حوزه درمان وقت و سرمایه هزینه شود ولی به خود مراقبتی توجه نشود، موفقیت حاصل نخواهد شد، فعالیت سمن‌های عرصه سلامت را در این راستا را بسیار مهم دانست.

وی با اشاره به اینکه حوزه معاونت اجتماعی در پنج محور نظیر سازمان‌های مردم‌نهاد، خیرین و مشارکت‌های مردمی، مؤلفه‌های مؤثر بر سلامت، آسیب‌های اجتماعی و امنیت غذایی فعالیت دارد، گفت: با تلاش‌های دانشگاه علوم پزشکی سازمان‌های مردم‌نهاد فعالیت خوبی دارند و بسیار مؤثر هستند.

سمن‌های حوزه سلامت بازوان اجرایی و مشاوره دانشگاه علوم پزشکی به شمار می‌آیند

رحیمی بابیان اینکه سمن‌های حوزه سلامت بازوان اجرایی و مشاوره دانشگاه علوم پزشکی به شمار می‌آیند، افزود:‌ انجمن مقابله با گرسنگی برای نخستین بار راه‌اندازی شده که به‌زودی افتتاح خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با اشاره به اینکه درصدد هستیم فضا برای فعالیت سمن‌ها بیشتر شود، از راه‌اندازی تعدادی سمن‌ حوزه سلامت در استان همدان خبر داد و افزود: این سمن‌ها در کشور فعالیت دارند که درصدد هستیم در استان نیز شعبی نظیر شعب حمایت از بیماری نادر راه‌اندازی شود.

سید حبیب‌الله موسوی بهار بابیان اینکه تا حد توان فضا در اختیار سمن‌ها قرار خواهیم داد تا به جامعه نیازمند خدمت شود، گفت: اقدامات مردمی بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند به کاهش هزینه‌های دولت، بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کمک کند.

وی بابیان اینکه حوزه معاونت اجتماعی باوجوداینکه چند ماهی نیست افتتاح‌شده اما شروع طوفانی داشته است، افزود: در دولت یازدهم مشاور امور اجتماعی به معاونت ارتقا یافت تا حیطه کارهای تخصصی و فوق تخصصی وزارت بهداشت در سطح اجتماع و عموم انجام شود زیرا درمان دردهای مشترک نیاز به همراهی مردم دارد.

وی گفت: همدان از اولین دانشگاه‌های تأسیس ‌کننده معاونت اجتماعی بود که اقدامات خوبی در حوزه سازمان‌دهی و تجمیع سازمان‌های مردم‌نهاد انجام داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان بابیان اینکه اجر کار خیر نزد خداوند محفوظ است، گفت: استمرار رسم نیکی موضوع بسیار مهمی است زیرا آیندگان باید این رسم نیکی را دنبال کنند و دانشگاه نیز در کنار همه انجمن‌ها تمام توان دانشگاه خود را برای کمک به نیازمندان به کار می‌گیرد.

سمن‌های حوزه‌ سلامت دغدغه‌مند هستند و در راستای علاقه‌مندی به کمک به همنوع پا به این عرصه ارزشمند گذاشته‌اند معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان نیز بابیان اینکه سمن‌های حوزه‌ سلامت دغدغه‌مند هستند و در راستای علاقه‌مندی به کمک به همنوع پا به این عرصه ارزشمند گذاشته‌اند، عنوان کرد: برای نهادینه کردن هر امری در جامعه، مدد جستن از مردم ضروری است و سازمان‌های مردم‌نهاد، بهترین واسطه‌ها میان مردم و دولت هستند.

محمدابراهیم الهی تبار با اشاره به نگاه اجتماع‌محور دولت گفت: نگاه دولت به سمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی، نگاه مثبتی است کما اینکه امروز شاهد نقش‌آفرینی مؤثر سمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی در عرصه تصمیم‌گیری‌های جامعه هستیم.

وی بابیان اینکه امروز نهادهای اجتماعی ارتقا پیداکرده‌اند و وظیفه‌مند شده‌اند افزایش مشارکت اجتماعی در جامعه را در پیشبرد امور مؤثر دانست.

الهی تبار بابیان اینکه استان همدان در حوزه سمن‌ها قوی عمل کرده است، عنوان کرد: خوشبختانه سازمان‌های مردم‌نهاد  در حال فعالیت گسترده هستند.

بر اساس آنچه گفته شد نداشتن همبستگی اجتماعی در حوزه سلامت این حوزه را تهدید می‌کند اما باوجود سازمان‌های مردم‌نهاد و سمن‌ها می‌توان طیف وسیعی از مشکلات و شکاف‌ها را مرتفع کرد.

در این میان حلقه وصل و کانون همبستگی بین دریافت‌کنندگان خدمت، تولیت و ارائه‌دهندگان خدمت، بهترین نقش و جایگاهی است که می‌توان به سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه سلامت اطلاق نمود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید