افزون بر 6هزار تن خرما از هرمزگان به خارج صادر شد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرنگار ایرنا، ابراهیم پورحیدری چهارشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: میزان صادرات خرما در مدت مذکور در مقایسه با مدت مشابه پارسال پنج درصد رشد داشته که دلیل این افزایش صادرات کالا با بسته بندی مناسب و گشایش ال سی از طرف بانک های عمانی بوده است.
وی با بیان اینکه20 درصد خرمای هرمزگان صادر و 80 درصد در داخل کشور مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: پارسال 28 هزار تن خرمای هرمزگان به ارزش بیش از 39 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد.
وی تصریح کرد: سرانه مصرف خرما در داخل کشور 12 کیلوگرم ، هرمزگان 14 و جهان نیز 10 کیلوگرم است .
در اطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان فصل برداشت خرمای این استان با رقم زودرس آلمهتری اواسط خردادماه اعلام شده که با برداشت پیارم و هلیلی آبان ماه پایان می یابد.
دراین اطلاعات از روسیه ، کانادا ، آمریکا ، استرالیا ، کشورهای آسیای میانه، مالزی، اندونزی و حاشیه خلیح فارس بعنوان کشورهای وارد کننده خرمای هرمزگان یاد شده است.
در نخلستان های هرمزگان 50 رقم درخت نخل خرما با مزه و طعم های متفاوت از یکدیگر وجود دارد .
کلمه نخل و نخیل در 20 آیه از قرآن کریم آمده طوریکه در هشت آیه نخل به تنهایی و در 12 آیه دیگر در جمع میوه‌هایی مانند زیتون، انار و انگور، ذکر شده است.
افزون بر کلمه نخل نام نوعی درخت خرما به نام (لینه) در سوره «حشر آیه 5» ، از رطب در سوره «مریم آیه 25» نیز یاد شده درحالیکه در سوره «نحل آیه 67» نوشیدنی فرآهم شده از خرما به عنوان رزق نیکو نام برده شده است.
قرآن کریم آدمیان را به اندیشه در خوشه‌های به هم پیچیده خرما و گونا‌گونی انواع آن فرا خوانده است (سوره رعد آیه4، انعام آیه 99، ق آیه 10)، همچنین از انسان‌ها خواسته شده از اسراف و زیاده روی جلوگیری کنند (سوره انعام‌آیه 141)، قرآن کریم باغ‌های سر سبز خرما را از آیات الهی(سوره یس آیه 34) و از خرما به عنوان میوه‌ای بهشتی نام ‌برده است.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید