خبر فوری
هرمزبان:گروه جامعه: همايش ياوران زائران سرزمين وحی با عنوان ياوران حجاج امروز 31 تیر‌ماه، با حضور مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زيارت برگزار شد.

آمادگی یاوران حجاج برای حضور در حج 96

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، همايش ياوران زائران سرزمين وحی (ياوران حجاج) امروز شنبه 31 تیر‌ماه، در محل سالن اجتماعات سازمان حج و زيارت با حضور مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زيارت برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اصغر محمدی، مسئول دفتر بعثه مقام معظم رهبری در منطقه تهران در این همایش با اشاره به بركات و آثار معنوی حج، بر ضرورت و اهمیت كمك به زائران در این سفر معنوی تاكید كرد و گفت: سفر حج، رزقی است كه نصیب همه كارگزاران از جمله یاوران حجاج شده است؛ به منظور شكرگزاری این رزق الهی كه به ما عنایت شده است و بر مبنای اصل تعاون، باید برای كمك به زائران بكوشیم و از دغدغه‌های آنان بكاهیم.

وی اضافه كرد: تمام تلاش‌ها مبتنی بر صحت مناسك و آشنایی با اسرار حج است و یاوران حجاج با اتكا بر اصل تعاون كه دارای بركات و آثار فراوانی است، توفیق خواهند داشت كه هم در عرصه فرهنگی و هم در عرصه بجا آوردن اعمال به زائران سرزمین وحی خدمت كنند.

زائر نباید احساس غربت كند

مهران فرشید، مدیركل حج و زیارت استان تهران نیز در این همایش گفت: با وجود همه مشكلات و شرایط ویژه‌ای كه امسال با آن مواجه بودیم، اجرای امور به خوبی پیش رفته و مقدمات كار در زمینه‌های مختلف از جمله مسكن، تغذیه، تداركات، اجاره هتل‌ها، حمل و نقل و سایر موارد برای برگزاری حجی با شكوه فراهم شده است.

فرشید افزود: مدیران كاروان با بیش از 800 وظیفه در زمینه انجام امور حج روبرو هستند كه این كار سختی است و كمك یاوران حجاج برای تسهیل امور مربوط به زائران را می‌طلبد.

وی با تاكید بر اینكه یاوران حجاج باید الگو باشند و حضور خاضعانه و خالصانه آنان فرصتی است كه موجب افزایش قدرت ما در كنار آنان می‌شود، تصریح كرد: زائر نباید احساس غربت كند؛ اگر او بداند در گروهی قرار گرفته كه حمایت می‌شود، این زمینه‌ای برای قوت قلب و آرامش زائران و كاروان‌ها است.

یاوران حجاج مسئولیت دیگران را به دوش نمی‌كشند

مدیر امور جذب و سازماندهی بعثه مقام معظم رهبری نیز در این همایش اظهار كرد: شكل‌گیری یاوران حجاح به این معنی نیست كه مسئولیت دیگران به دوش این گروه خواهد‌ بود؛ بلكه هدف، كمك مضاعف برای تسهیل امور مربوط به زائران و بهبود شرایط است.

علی پروانه نیز با بیان اینكه امسال كاروان‌های زائران ایرانی در چهار قالب 85، 115، 135 و 160 نفره عازم مناسك حج می‌شوند، گفت: از سوی بعثه مقام معظم رهبری برای كاروان‌های 85 و 115 نفره یك روحانی در نظر گرفته‌شده و برای دو قالب دیگر، علاوه بر روحانی یك معین نیز همراه كاروان خواهد بود.

وی اضافه كرد: هر یك از یاوران حجاج مسئولیت 12 نفر از زائران ایرانی را به عهده خواهد‌ داشت تا علاوه بر كمك به آنها بتوانند نقطه نظرات را هم به مسئولان كاروان برای رفع مشكلات انتقال دهد.

پروانه با اشاره به اینكه اعمال حج در عین سادگی بسیار دقیق است، گفت: به كشوری می‌رویم كه قواعد خاص خودش را دارد و ضروری است از زمان ورود به فرودگاه، توصیه‌های لازم ارائه شود تا با كمترین آسیب سفر را پشت سر بگذاریم و زائران توجیه شوند در فضایی كه قرار می‌گیرند متناسب با محیط رفتار كنند.

در بخش دیگری از این همایش، نماینده امداد و نجات اورژانس تهران با برگزاری كارگاهی، توصیه‌های لازم به یاوران حجاج در زمینه نحوه برخورد با سوانح و چگونگی امدادرسانی به افراد آسیب دیده را ارائه كرد.

نحوه مواجهه با سوانحی مانند انسداد راه هوایی، احیاء قلبی، ریوی و مغزی، تشنج، حملات قلبی، گرمازدگی، صحنه تصادفات و نحوه متوقف كردن خونریزی از جمله مواردی كه توسط كارشناس اورژانس تهران به یاوران حجاج آموزش داده‌ شد.

گروه یاوران زائران بیت‌الله الحرام و حجاج ایرانی در مناسك حج، برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی با همكاری تعداد محدودی از زائران بیت‌الله الحرام در بعثه مقام معظم رهبری تشكیل شد كه در مكان‌های خاص زیارتی در ایام حج به ارشاد و راهنمایی زائران می‌پرداختند.

اهم برنامه‌های این گروه در 9 بخش پیش بینی شده كه با عناوین «بنیان مرصوص» ، «طرح حامی»، «تواصی»، «ارادت»، «دیدار»، «بصیرت»، «مراقبت معنوی»، «برادری» و «ارشاد» شناخته می‌شود.

یادآوری می‌شود؛ امسال 86 هزار و 500 زائر ایرانی در قالب 600 كاروان برای انجام مناسك حج راهی عربستان می‌شوند. زائران ایرانی از 20 ایستگاه پروازی كشور برای انجام مناسك حج راهی عربستان می‌شوند و بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده نخستین كاروان زائران ایرانی از ایستگاه پروازی تهران 9 مرداد اعزام  می‌شود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید