دوگانگی در خروج موقت خودروها از مناطق آزاد و گلایه ساکنان کیش

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از ایرنا ، پس از ایام نوروز که به همت مسئولان منطقه آزاد ، گمرک کیش و گمرک ایران و به دنبال درخواست ساکنان جزیره کیش برای سفر در ایام تعطیلات نوروز، مجوز حدود یک ماهه ای برای گذر موقت خودرو های زیر دو هزار و 500 سی سی از کیش به سرزمین اصلی صادر شد و با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان ، مردم جزیره مرجانی کیش پس از تعطیلی مدارس در اقدامی جمعی و با درخواست های مکرر بار دیگر خواستار لغو قانون ممنوعیت خروج موقت خودرو توسط گمرک ایران و یا دستکم تعیین مهلت یک ماهه ای برای گذر موقت خودروها از کیش شدند.
بر اساس بخشنامه مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک جمهوری اسلامی ایران مورخ 26 آبان‌ماه سال 95 از گمرک های مناطق آزاد خواسته شده تا علاوه بر لغو دستورالعمل های قبلی در خصوص تردد خودروهای مناطق آزاد، از قبول هرگونه درخواست برای ورود موقت خودروهای مزبور به سرزمین اصلی خودداری کنند.
صدور مجوز خروج موقت خودرو ازمناطق آزادی چون کیش یکسال است که ممنوع شده و این موضوع نارضایتی ساکنان این مناطق به‌ویژه جزیره کیش را بدنبال داشته است.
با توجه به موقعیت جغرافیایی جزیره کیش و اینکه امکان تردد تنها از مسیر هوایی به شهرها امکان پذیر است ،داشتن امتیاز خروج موقت خودرو از مسیر دریایی برای ساکنان کیش از اهمیت زیادی برخوردار است .
از دیگر مشکلات موجود ساکنان جزیره کیش طرح ممنوعیت خروج خودروهای بالای دو هزار 500 سی‌سی با پلاک گذر موقت است و این در حالی است که بسیاری از خودروهای این منطقه ظرفیت بالای دو هزار و 500 سی سی را دارند و ساکنان منطقه به هیچ عنوان نمی توانند خوردوهای با این ویژگی را از منطقه خارج کنند.
از دلایلی که مالکان این خودروها برای ندادن مجوز گذر موقت خودروهایشان توسط گمرک ذکر می کنند، حساسیت های اجتماعی ، نمایش تفاوت طبقاتی در جامعه ، سرعت بالای آن و خطر آفرینی ها در پی تردد در شهرها و بزرگ راههای شهری و مصرف سوخت بالای این خودروها است .
با رسیدن فصل تابستان و پس از یکسال کار و تلاش و با توجه به گرمای هوا بسیاری از کیشوندان تلاش دارند تا سفری آن هم با خودرو شخصی به سرزمین اصلی داشته باشند اما به گفته برخی ساکنان کیش وجود برخی قوانین محدود کننده لذت این سفر را از آنها خواهد گرفت .
مسئولان سازمان منطقه آزاد و گمرگ کیش با توجه به مطالبات مردمی در ایام نوروز توانستد با همکاری گمرک ایران مجوز خروج موقت خودرو های زیر دو هزار و 500 سی سی را در تعطیلات نوروز بگیرند که خوشبختانه تمامی خودروهای خارج شده از کیش در زمان تعیین شده به جزیره بازگشتند و مشکلی به تبع لغو شدن این قانون پیش نیامد.
صدور پروانه خروج موقت خودرو از کیش برای ساکنان یک امتیاز است که به گفته برخی کیشوندان معترض به این قانون برای کیش تنها جزیره کامل محصور در دریا نادیده گرفته شده است اما ساکنان دیگر مناطق آزاد از این امتیاز برخوردارند .
این موضوع سبب شد که جمعی از کیشوندان برای تحقق مطالبه گذر موقت خودروها در فصل تابستان با رئیس دفتر مدیر عامل منطقه آزاد کیش و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری ملاقاتی داشته باشند و از آنها بخواهند تا این مطالبه به حق را پیگیری کنند که طی پیگیری های به عمل آمده نامه هایی از سوی مدیر عامل منطقه و گمرک کیش برای مسئولان گمرک ایران فرستاده شده اما تا کنون بخشنامه ای برای صدور دوباره این مجوز صادر نشده است .

*مونسان : مشکل در برخی مناطق آزاد دلیلی برای صدور بخشنامه عمومی نیست
مدیرعامل منطقه آزاد کیش نیز در مورد وضعیت خروج موقت خودرو از کیش و مطالبات مردم کیش به ایرنا گفت : آزاد سازی مجوز خروج خودرو در اختیار گمرک جمهوری اسلامی است و به رغم پیگیری های صورت گرفته تا کنون به نتیجه ای نرسیده ایم .
مونسان با بیان اینکه بخشنامه گمرک مانع خروج خودروها از کیش است افزود : مکاتبه ای به عنوان رئیس شورای تامین جزیره کیش با گمرگ انجام شده اما پاسخ روشنی دریافت نکرده ایم .
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش ابراز امیدواری کرد که در آینده بتوانیم پاسخ قانع کننده ای دراین زمینه از گمرک دریافت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه ایجاد مشکل در برخی مناطق آزاد ،دلیل منطقی برای صدور بخشنامه عمومی برای همه مناطق نیست؛ اظهار کرد : تا کنون در کیش مشکلی در زمینه خروج و بازگشت خودروها نداشتیم .
مونسان با تاکید بر اینکه خروج خودروها از کیش براساس ضوابط و با مجوز لازم صورت گرفته است ،افزود : مسئولان گمرگ نیز بر این مساله اذعان دارند که امیدواریم با پیگیری های انجام شده به نتیجه خوبی برسیم .

*امام جمعه کیش :مسئولان گمرک مشکل تردد خودرو را قانونی حل کنند
امام جمعه کیش نیز در تریبون این هفته نماز جمعه کیش از مسئولان گمرک کشور خواست تا مشکل تردد خودرو از مناطق آزاد را به صورت قانونی حل کنند.
حجت‌الاسلام علیدادی به موضوع تردد خودروها از کیش به سرزمین اصلی و مشکلات پیش آمده برای مردم در این زمینه گفت: خودروها یا داخل سرزمین اصلی هستند یا از خارج وارد می شوند که برای تردد آنها ضابطه و قانونی وجود دارد ،اینکه خودروهای مناطق آزاد در کدام مقوله می گنجند؟ باید مشخص شود.
به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از ایرنا ،وی از مسئول گمرک کشور خواست این موضوع را به صورت قانونی تعیین تکلیف کند و اینکه با تردد خودروها از مناطق آزاد با چه قانون و ضابطه ای رفتار می کنند، مشخص شود.

**نماینده غرب هرمزگان :سفر با خودرو شخصی حق ساکنان کیش است
نماینده مردم غرب هرمزگان نیز به دنبال مطالبات مردمی در هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی خواستار آزاد شدن خروج خودرو از جزیره کیش برای اهالی و ساکنان این جزیره بر اساس سنوات گذشته شده است .
ناصر شریفی با اشاره به ممانعت گمرک نسبت به خروج خودروی ساکنان کیش از جزیره گفت: نزدیک به یک سال است که گمرک ایران از خروج خودروهای ساکنین و اهالی جزیره کیش به سرزمین اصلی ممانعت کرده که این اقدام موجب نگرانی ساکنان منطقه شده است.
نماینده مردم بندرلنگه، بستک، پارسیان و جزیره کیش در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سفر به سرزمین اصلی با خودرو شخصی از حقوق ساکنان کیش است، اظهار کرد: این رویه از ابتدای شکل‌گیری منطقه آزاد مرسوم بوده است.
وی خاطرنشان کرد: حتی ایرانیان خارج از کشور زمانی که به ایران سفر می‌کنند، می‌توانند طی تشریفات گمرکی خودروی شخصی خود را وارد کشور کنند؛ اما چگونه است که هموطن ما در کشور و سرزمین خود نمی‌تواند از این حق برخوردار باشد؟
وی اظهار کرد: نمی‌دانیم گمرک با چه توجیه و منطقی این تصمیم را گرفته و اجرا می‌کند، تا جایی که اطلاع دارم در مناطق آزاد دیگر چنین قانونی وجود ندارد؛ ازاین‌رو از رئیس‌کل گمرک و معاون وزیر اقتصاد و دارایی می‌خواهیم که در این موضوع تجدید نظر کنند تا این مشکل حل شود.
به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از ایرنا ، نماینده مردم میناب نیز در مجلس از مدیران عامل سازمان مناطق آزاد درخواست کرد تا کاری کنند خودروهایی که در قشم و کیش هستند بتوانند در کل استان هرمزگان از جمله میناب، رودان و جاسک تردد کنند.
سیدمصطفی ذوالقدر نیز در روزهای اخیر در جلسه علنی مجلس متذکر شد: یک بام و دو هوا نمی شود چرا که در شرایط کنونی در منطقه آزاد اروند در خوزستان خودروهای منطقه آزاد در تمام استان ها تردد می‌کنند اما در هرمزگان اجازه نمی دهند که این خودروها از قشم تا بندرعباس تردد کنند.

**بخشنامه ای برای گذر موقت خودروها در تابستان صادر نشده
خبرنگار ایرنا بحث گذر موقت خودروها از کیش را از مسئولان گمرک ایران نیز پیگیری کرده است ، این مسئول در گمرک ایران با تاکید بر اینکه بخشنامه گذرموقت خودروها از کیش بخشنامه ای کلی و بر اساس آئین نامه اجرایی امور گمرکی است گفت : گمرک ضوابطی را تنظیم و تدوین نکرده و تنها مجری قانون است .
وی که خواست نامش فاش نشود ،با بیان اینکه بر اساس این آئین نامه افراد تنها با شرایطی خاص و به صورت گذر موقت می توانند خودروهای خود را جابه جا کنند گفت : این موضوع مشمول خودروهای پلاک مناطق آزاد نمی شود .
این مسئول در گمرک ایران تصریح کرد : به منظور ارائه تسهیلات و برای رفاه حال کیشوندان گمرک ایران طی بخشنامه ای در ایام نوروز اجازه داد تا خودروهای مناطق آزاد به صورت گذر موقت به سرزمین اصلی سفر کنند و حدود یک ماه خودروها اجازه تردد داشتند.
وی با بیان اینکه بخشنامه جدیدی برای تابستان و گذر موقت خودروها صادر نشده است اظهار کرد : در بین مناطق آزاد کشور تعدادی از مناطق محدوده ای برای تردد دارند و تنها کیش به طور کامل محصور در دریاست .
این مسئول با تاکید بر اینکه گمرک اجرا کننده قانون است اظهار کرد : نماینده استان در مجلس یا مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش می توانند پیشنهادی یا لایحه ای به دولت تقدیم کنند تا استثنایی برای کیش در این زمینه قائل شوند ، اگر این اجازه به گمرک داده شود مشکلی از سوی ما برای تردد خودروها نخواهد بود.
وی با بیان اینکه هیچ یک از مناطق آزاد گذر موقت ندارند اضافه کرد : مناطق دیگر شعاع تردد دارند و با این پلاک مجازند تنها در محدوده تعیین شده آمد و شد کنند و در صورت تخطی از تردد آنها جلوگیری می شود .
این مسئول در گمرک ایران به ایرنا گفت : به دولت پیشنهاد داده شود و کیش مشمول قانون گذر موقت نشود و زمانی که هیات وزیران تصویب کند گمرک موظف به اجرا خواهد بود در غیر این صورت صدور مجوز دوباره برای گذرموقت خودروها خلاف قانون خواهد بود.
وی اظهار کرد : رئیس کل گمرک در تعطیلات نوروز از اختیارات خود استفاده کرد و در نوروز این اجازه را صادر کرد اما ادامه این روند نیاز به تایید قانون دارد.

* مسئولان چاره دائمی برای گذر موقت خودرو بیندیشند
تعدادی از کیشوندان نیز در تماس تلفنی و یا حضوری در دفتر ایرنا خواستار پیگیری این موضوع از مسئولان شدند .
یکی از کیشوندان با ابراز ناراحتی از این قانون گفت : کارمند هستم و سالی یکبار توانایی سفر دارم با توجه به هزینه بالای بلیت هواپیما چطور می توانم برای یک خانواده پنج نفره هزینه کنم ، دوست دارم من هم مانند سایر مردم سالی یکبار با خودروی شخصی به سرزمین اصلی سفر کنم .
وی با بیان اینکه این موضوع سبب ناراحتی روحی برای مردم شده است افزود : نوروز امسال این اجازه داده شد و برخی از کیشوندان سفر کردند اما من و تعدادی زیادی از کسانی که در ایام نوروز به دلیل گردشگری بودن منطقه و ضرورت ارائه خدمات به گردشگران موفق به سفر نشدیم تابستان را برای سفر انتخاب کردیم که متاسفانه این قانون دست و پا گیر لذت سفر را به کام ما تلخ خواهد کرد.
این ساکن جزیره کیش که از گفتن نامش خودداری کرد افزود : خوشبختانه تمامی کسانی که در نوروز به سرزمین اصلی سفر کرده بودند به موقع بازگشتند اگر تخلفی صورت می گیرد نباید همه را با یک چوب زد و امتیاز را از همه سلب کرد.
وی با اشاره به تبعات منفی آزادسازی نرخ بلیط هواپیما به خبرنگار ایرنا گفت : تا سال گذشته و با تلاش مسئولان بلیت به مسیر کیش با نرخ مصوب ارائه می شد اما از اواخر سال گذشته این نرخ افزایش یافت و برای خانواده های پرجمعیت تردد از مسیر هوایی به صرفه نیست و این موضوع باعث شده بسیاری از کیشوندان تعداد سفرهای خود را محدود کنند.
وی از مسئولان خواست تا چاره ای دائمی برای اینکار بیندیشند ،ادامه این روند سبب می شود نه فعال اقتصادی ، نه سرمایه گذار و نه افراد عادی کیش را برای زندگی انتخاب نکنند چرا که به رغم آزاد بودن منطقه وجود این قوانین دست و پا گیر مشکلاتی برای مردم فراهم می کند.
کیشوند دیگری با بیان اینکه خروج خودرو از کیش برای کیشوندان به ویژه برای ایام تابستان مزایای بسیاری دارد اظهار کرد : با توجه به شرایط جزیره از نظر موقعیتی و آب و هوایی به ویژه در تابستان ساکنان این منطقه نیاز دارند تا دستکم سالی یکبار برای دیدن خانواده و شهر خود از جزیره خارج شوند و حق دارند با خودرو شخصی سفر کنند و با انرژی مضاعف به شهر خود بازگردند.
تعدادی دیگر از کیشوندان نیز با تماس تلفنی خواستار رسیدگی جدی مسئولان به این موضوع شدند و از مسئولان گمرک جمهوری اسلامی ، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران ، مجلس شورای اسلامی و دولت تقاضا کردند تا با تدبیر و بر اساس قانون تصمیماتی برای رفاه حال مردم کیش اتخاذ کنند.
1630*1641/ 6075* خبرنگار : مریم زبان دان ** انتشار دهنده : زهرا هجینی نژاد

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید