خبر فوری

۱۰ سایت آب شیرین کن برای تامین آب ۱۳۹روستا در حال ساخت است

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرنگار مهر، عبدالحمید حمزه پور در دیدار شاهین پاکروح با مدیران حوزه آب استان هرمزگان به ارائه گزارش از عملکرد این شرکت پرداخت و گفت: هرمزگان در آبرسانی روستایی توانسته کارنامه موفق و قابل توجهی از خود ارائه دهد که میتوان به کاهش آبرسانی سیار و ارتقا شاخص بهره مندی آب روستایی به بیش از ۷۰ درصد در استان اشاره کرد.

وی در ادامه این گزارش افزود: متوسط نرخ روستا نشینی استان هرمزگان ۵۰ درصد بوده که ۲۱ درصد بالاتر از رقم متناظر ملی ۲۹ درصد می باشد همچنین شاخص برخورداری آب شرب روستاهای استان فقط ۷۲درصد است.

این مقام مسئول در ادامه در خصوص وضعیت برخورداری روستاهای استان از آب آشامیدنی اظهارداشت: تعداد کل روستاهای استان هزار و ۷۳۰ روستا، تعداد کل روستاهای دارای تاسیسات آبرسانی هزار ۲۴۵ روستا،تعداد روستاهای تحت پوشش شرکت هزار و ۳۰ روستا است که ۳۷۵ حلقه چاه، ۵۴ دهنه چشمه، یک رشته قنات، ۱۸ سایت آبشیرینکن و سایر انشعابات آّب روستایی استان را تامین می کنند.

مدیر عامل شرکت آب وفاضلاب روستایی هرمزگان با یادآوری اینکه ۶۹ درصد آب روستایی استان از چاه تامین می شود اضافه کرد: ۲ درصد از آب آشامیدنی روستایی توسط ۱۸ سایت آبشیرینکن در استان تامین می شود که ۱۹۱ روستا با ظرفیت ۳۰ هزار و ۵۰مترمکعب در شبانه روز (۱۱ میلیون مترمکعب در سال) را پوشش می دهد.

حمزه پور ادامه داد: در حال حاضر  ۱۰ سایت جهت آبرسانی به ۱۳۹روستا با ظرفیت تولید ۱۴هزار و ۲۰۰ مترمکعب در شبانه روز (۵.۲ میلیون مترمکعب در سال) در حال ساخت است، ۷ سایت آبرسانی به ۴۰روستا با ظرفیت تولید۵۴۰۰مترمکعب در شبانه روز( ۲ میلیون مترمکعب در سال) در حال مطالعه است.

وی با اشاره به کل هزینه سرمایه گذاری در بخش آب شیرینکن ها (به جزء آب شیرینکن مپنا ) ۹۳۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در حوزه آبشیرینکن ها اب و فاضلاب روستایی هرمزگان بهترین عملکرد را در سطح کشور داشته است.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: اقلام آماری تاسیسات آبرسانی روستایی هرمزگان طول کل خط انتقال سه هزار و ۹۱۰کیلومتر، طول شبکه توزیع موجود شش هزار و ۲۶۵  کیلومتر، حجم کل مخازن احداث شده ۱۱هزار و ۹۶۵ مترمکعب، تعداد ایستگاههای پمپاژ ۷۸ واحد و حداکثر ظرفیت منابع تامین آب ۷۴.۴۳ میلیون متر مکعب در سال است.

در ادامه این نشست مهندس احمد شاکری معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آّب و فاضلاب روستایی هرمزگان با تشریح مشکلات و پیامد های خشکسالی در استان در خصوص راه ها و اقدامات انجام شده در این زمینه بیان کرد: از اقدامات کوتاه مدت در راستای رفع بحران خشکسالی حفر وتجهیز چاه، کف شکنی چاه، بهسازی چشمه، اجاره چاه، آبرسانی سیار، آب شیرینکن ها افتتاح شده  و بازسازی شبکه ها بوده است.

وی در ادامه در خصوص برنامه حوزه آب بدون درآمد نیز بیان کرد: اجرای استانداردسازی و تعویض انشعابات فرسوده، نصب کنتور در خروجی مخازن و وردی شبکه های روستایی، نصب کنتور مغناطیسی و اجرای پایلوت آب بدون درآمد بوده است.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آّب و فاضلاب روستایی هرمزگان ادامه داد: تعداد ۳۰ مجتمع آبرسانی روستایی با تعداد۶۱۱ روستا  و جمعیت تحت پوشش ۳۸۷۸۴۸ نفر به اتمام نرسیده که اعتبار مصوب ۷۳۲ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی و تامین اعتبار صندوق توسعه ملی ۴۸۰۰ میلیارد ریال به اتمام میرسد.

شاهین پاکروح در جلسه ای با حضور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان، مدیر عامل آب و فاضلاب شهری و معاونین این شرکت ها برگزار شد، بیان داشت: طی سالهای اخیر با توجه به اختصاص اعتبارات مناسب به آبرسانی روستایی استان هرمزگان توانسته دراین زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد.

وی تصریح کرد: با اختصاص اعتبارات مناسب در سال جاری بسیاری از پروژه های آب و فاضلاب روستایی هرمزگان تسریع و به اتمام می رسد.

این مقام مسئول در ادامه این نشست عنوان کرد: نظارت  و رسیدگی به تاسیسات باید یکی از مهمترین و اولویت های شرکت های آب و فاضلاب در سراسر کشور باشد زیرا بعد از اتمام پروژه ها فعالیت اصلی که نظارت ورسیدگی است آغازمی شود.

گفتنی است مهندس پاکروح در این بازدید از آبشیرینکن ۴ هزار متر مکعبی منطقه کشار و قلات همچنین مجتمع آبرسانی به روستاهای و آزمایشگاه و ساختمان شهرستان بندرعباس این شرکت دیدن کرد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید