انتخابات 96 از نظر سلامت، امنیت و مشارکت بی نظیر بود

سازمان ثبت احوال کشور، علاوه بر وظایف ذاتی خود در ثبت رویدادهای حیاتی، تولید آمارهای جمعیتی و صدور مدارک هویتی، در ایام انتخابات نقش مضاعفی را در تسهیل‌گری برگزاری انتخابات برعهده دارد این مصاحبه با هدف بررسی اقدامات ثبت احوال در برگزاری انتخابات 96 و ارائه تحلیلی از روند اجرایی آن با حمید درخشان نیا، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال صورت گرفته است.

*ایرنا : نظر شما در مورد انتخابات برگزار شده در سال 1396 چه بود؟
** درخشان نیا : انتخاباتی که در 29 اردیبهشت ماه سال جاری برگزارشد ، از حیث سلامت ،امنیت و مشارکت بی نظیر بود. به عنوان فردی که شاهد روند اجرایی انتخابات بوده و به عنوانی عضوی از ستاد انتخابات کشور، برای تحقق این امر سعی در همراهی سایر اعضای ستاد داشته‌ام، وظیفه خود می‌دانم به این جهاد شبانه‌روزی و تلاش بی ریای انجام شده برای تحقق آرمان‌‌های امام امت و منویات مقام عظمای ولایت در تحقق مردمسالاری دینی، شهادت دهم و از همه اعضای ستاد انتخابات کشور بویژه رئیس ستاد انتخابات کشور و به ویژه وزیر کشور که انصافا با درایت، تقوی و شایستگی کامل و مثال زدنی روند اجرای انتخابات را نظارت و با امانت مدیریت کردند، تشکر کنم.

*ایرنا: نقش سازمانی ثبت احوال در برگزاری انتخابات چیست؟
**درخشان نیا : ثبت احوال برحسب مصوبات قانونی و رویه‌های مورد تایید هیات وزیران، از مدت ها قبل از انتخابات خدمات خود را دراین زمینه آغاز می کند. مهمترین اقدامات در این زمینه عبارتند از: صدور مدارک هویتی برای مردم جهت شرکت در انتخابات ،ارائه آمارهای جمعیتی حسب نیاز ، پاسخ به استعلام هیات‌های اجرایی در مورد نامزدها،ارائه خدمات استعلام هویت به شعب اخذ رای ، امضای دیجیتال اعضای هیات‌های اجرایی و نظارت و البته تلاش مستمر سازمان، بهبود وضعیت خدمات مرتبط با انجام انتخابات در سازمان و ایجاد بسترهای انجام مطلوب انتخابات در کشور است.

* ایرنا: درخصوص صدور مدارک هویتی در انتخابات 96 چه اقداماتی از سوی سازمان ثبت احوال کشور به انجام رسید؟
**در خشان نیا :صدور مدارک هویتی و خدمات مرتبط با آن، یکی از الزامی‌ترین خدمات حاکمیتی دولت با هدف ایجاد رابطه دولت-ملت است. با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، این هدف باید با اتقان اسناد هویتی همراه باشد. در سالیان اخیر تلاش‌های گسترده‌ای در این زمینه به انجام رسیده و علاوه بر صدور شناسنامه‌های رایانه‌ای، با ضریب امنیت بالا، کارت هوشمند ملی با هدف ایجاد بستر احراز هویت در فضای دیجیتال و نیز استفاده از ظرفیت امضای الکترونیک برای بیش از 23 میلیون ایرانی متقاضی صادر شده است.
در زمان انتخابات علاوه بر فعالیت‌های مستمر در حال انجام، با توجه به ضرورت استفاده از شناسنامه برای دریافت تعرفه رای توسط مردم، تسهیل دسترسی عمومی مردم به مدارک هویتی اهمیتی مضاعف می‌یابد.
رئیس سازمان ثبت احوال تاکید کرد: با این هدف، در نیمه دوم سال 1395، اقدامات ویژه‌ای در زمینه صدور کارت هوشمند ملی به انجام رسید و زمان صدور و تحویل کارت متقاضیان به کمتر از یک ماه کاهش یافت.
علاوه بر آن با توجه به امکانات ملی، با تامین شناسنامه خام، امکان تعویض شناسنامه و صدور شناسنامه المثنی برای مردم در فواصلی کوتاه (در برخی نقاط کمتر از یک روز) فراهم شد. که این امر باعث شد هیچ یک از هموطنان به دلیل در اختیار نداشتن مدارک هویتی، فرصت مشارکت در انتخابات را از دست ندهند.

*ایرنا : پاسخ به استعلام هیات‌های اجرایی در مورد نامزدهای ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی و نیز میاندوره‌ای مجلس به چه شکل انجام شد؟
**درخشان نیا : یکی از اهداف تشکیل ستاد انتخابات در سازمان ثبت احوال کشور و ادارات کل استانی آن، تحقق هدف پاسخگویی در سریع‌ترین زمان به استعلام‌های هیات‌های اجرایی بوده است. با توجه به ظرفیت‌های پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، پاسخ به این استعلام‌ها، به صورت برخط و در سریع‌ترین زمان ممکن به انجام می‌رسد.

*ایرنا: در زمان اخذ رای استعلام از پایگاه اطلاعات جمعیت کشور نیز صورت می‌گرفت. در این زمینه توضیح می‌دهید؟
** درخشان نیا :پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، ظرفیتی ملی و شاید مهمترین زیرساخت دولت الکترونیک است. در حال حاضر در بیش از 200 هزار نقطه امکان استعلام هویتی افراد از پایگاه تعریف شده است.
در زمان انتخابات، این استعلام با اخذ شماره ملی و تاریخ تولد فرد انجام شد. بر‌این اساس، افراد صرفا یک‌بار امکان دریافت تعرفه و رای داشتند که این موضوع باعث ارتقای چشمگیر امنیت انتخابات شد و این امنیت بالا و سلامت اجرای انتخابات از ویژگی های این دوره است.امکان این استعلام به صورت برخط و برون خط در تمامی شعب اخذ رای فراهم شده بود.

*ایرنا : به امضای دیجیتال اعضای هیات‌های اجرایی و نظارت در صورتجلسه‌های انتخابات اشاره‌کردید. در این زمینه توضیح بیشتری ارائه کنید؟
**درخشان نیا : یکی از قابلیت‌های مهم کارت هوشمند ملی، امضای دیجیتال است. در انتخابات سال 96 و نیز انتخابات مجلس در سال 95 از این ظرفیت برای تنظیم صورتجلسات انتخابات به صورت کاملا امن استفاده شد. چنانکه می‌دانید یکی از کاربرد‌های اصلی کارت هوشمند ملی، ظرفیت‌سازی انجام انتخابات به صورت الکترونیک است. در آینده نزدیک و با پوشش کامل کارت هوشمند ملی، کشور ما ظرفیت انجام انتخابات بدون استفاده از تعرفه‌های کاغذی به صورت کاملا امن و با بهره‌برداری از ظرفیت کارت هوشمند ملی و پایگاه اطلاعات جمعیت کشور را خواهد داشت.
اجتمام **2181**1569**خبرنگار: ناهید حاجی خانی **انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید