اعلام آمادگی محیط زیست سیستان وبلوچستان برای احیا تالاب جازموریان

نیره پورملائی در گفتگو با خبرنگارمهر، اظهار داشت: با توجه به تجربه ای که استان سیستان و بلوچستان در تدوین طرح مدیریت یکپارچه تالاب بین المللی هامون دارد به منظور احیا تالاب جازموریان آمادگی کامل خود را برای همکاری با استان کرمان اعلام می کند.

وی افزود: تالاب ها آیینه تمام نمای عملکرد انسان ها هستند و هر گونه اقدام مثبت و منفی بر روی تالاب ها اثر گذار است.

وی گفت: از دست دادن ارزش تالاب ها عواقب بسیاری در معیشت، اجتماع، اقتصاد و فرهنگ دارد و با توجه به اینکه عوامل زیادی موجب تخریب تالاب ها شده اما یکی از مهمترین علت ها در مورد هامون و جازموریان عدم وجود حقابه برای تالاب ها بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان تصریح کرد: سدسازی، تغییر اقلیم و عواملی از این دست از دیگر علت های بروز مشکل برای تالاب هاست که تبعات آن را در اقتصاد، جامعه، فرهنگ و محیط زیست شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه باید طرح های مدیریت و نجات تالاب ها زودتر تدوین و اجرایی شود، بیان کرد: بخشی از تالاب هامون جازموریان در شهرستان های ایرانشهر و دلگان استان سیستان و بلوچستان قرار دارد که رودخانه بمپور به آن منتهی می شود و خوشبختانه امسال با سیلاب های فصلی و بارندگی های اخیر ۱۵ میلیون متر مکعب آب وارد این تالاب شده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کارکردهای تالاب جازموریان از بین رفته است، افزود: استان سیستان و بلوچستان تجربه ای ارزشمند در تدوین مدیریت یکپارچه تالاب بین المللی هامون دارد که امیدواریم در زمینه احیا تالاب جازموریان هم بتواند همکاری موثری داشته باشد.

وی گفت: امیدواریم با طرح مدیریتی احیا تالاب جازموریان در زمینه تقویت جوامع محلی و معیشت پایدار کاری موثر انجام شود و ارزش ها و کارکردهای تالاب برای مردم و مسئولان به صورت شایسته تبیین و اعتبارات مورد نیاز جذب شود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید