خبر فوری

محاسبه هزینه‌های زیست محیطی در طرح‌های اقتصادی/ احیای دریاچه نمک

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرنگار مهر، معصومه ابتکار صبح سه‌شنبه در جلسه مخاطرات زیست محیطی استان قم که با حضور استاندار و مسئولان استانی در تالار امام رضا(ع) فرمانداری قم برگزار شد با اشاره به اینکه تحقق آرمان‌های انقلاب امروز در گرو اثبات کارآمدی نظام است اظهار داشت: امروز باید توسعه را با واقعیت‌های طبیعت همگام کنیم تا عرصه سرزمینی‌مان را به نحوی مدیریت کنیم که در عین ارتقای شاخص‌های مادی، ضربه جدی به طبیعت نزنیم.

وی با اشاره به نگاه محیط زیستی دولت یازدهم گفت: این دولت کار را در کشور با شرایط بد اقتصادی و تورم ۴۰ درصد شروع کرد و پس از آن اقدامات نفس‌گیری برای خروج از رکود و اشتغال و … داشت و همزمان هم در عرصه دیپلماسی خارجی روزهای سختی را گذراند اما در تمام این گرفتاری‌ها هیچ گاه موضوعات زیست محیطی را فراموش نکرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پیگیری مسائل محیطی زیست توسط رئیس جمهور ابراز داشت: کشورمان وارد شرایط دشواری از نظر بحث‌های محیط زیست و آب شده و اگر نتوانیم فرصت اقدامات جبرانی به خوبی استفاده کنیم ممکن است در آینده دیگر فرصتی برای حل مشکلات نباشد.

وی معتقد است طبیعت قوانینی دارد که اگر در همان مسیر حرکت کنیم می‌توانیم به تعالی مادی و معنوی برسیم اما اگر خلاف جریان حرکت کنیم، به نابودی خواهیم رسید.

ابتکار افزود: در دورانی انسان بر رشد اقتصادی و توسعه یکجانبه پافشاری می کرد تا اینکه متوجه واقعیت‌ها شد.

مسئولیت محیط زیست بخشی نیست

وی با اشاره به اینکه حفاظت از محیط زیست مسئولیت تنها سازمان محیط زیست نیست و تمام بخش‌های اجرایی باید موضوعات محیط زیست را مسئولیت خود بدانند تصریح کرد: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نشان می‌دهد که محیط زیست مسئولیت عمومی همه انسان‌ها و مسئولیت خاص تمام کسانی است که به نوعی با طبیعت سر و کار دارند.

معاون رئیس جمهور گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که محیط زیست به او ارتباطی ندارد چرا که این واقعیتی است که در زندگی تمام ما جاری است و هر چه انکارش کردیم بیشتر علیه ما برانگیخته شده است.

وی ابراز داشت: امروز تجربه خرد جمعی دنیا به این رسیده که اگر قرار است مسیر رشد اقتصادی ترسیم شود باید از آلودگی و تخریب عرصه سرزمینی باید دور باشد.

خطر گرم‌شدن سرزمین قم

ابتکار با توجه به مخاطرات زیست محیطی که قم را تهدید می‌کند، گفت: قم استان کوچکی است که به دلیل شرایطی که دارد، بارگذاری بسیاری صورت گرفته است.

وی افزود: تمام تلاش جهان در این راستا صورت گرفته که در زمینه عدد گرم شدن کره زمین به دو درجه نرسیم اما استان قم سه تا پنج درجه بالارفتن درجه حرارت را همزمان با کاهش بارندگی تجربه کرده است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اهمیت محاسبه هزینه‌های زیست محیطی در طرح‌های توجیهی اقتصادی اظهار کرد: مطابق برنامه ششم باید در هر برنامه ریزی و ایده پردازی که داریم باید هزینه های زیست محیطی را در نظر بگیریم چرا که رشد بدون در نظر گرفتن این هزینه‌ها ظاهرش رشد است و در واقع چیز دیگری است.

معضل پساب صنعتی در قم

وی مسئله بازیافت سرب را یکی از معضلات جدی استان قم دانست و افزود: موضوع دیگری که استان باید آن را حل کند مسئله پساب شهرک‌های صنعتی بزرگ است.

ابتکار گفت: در استانی که منابع آب بسیار کم است نمی‌توانیم هزینه آلایندگی پسماند را هم پرداخت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه طرح جامع آلودگی هوای قم باید تکمیل شود ادامه داد: در بحث تجهیزات نشانگر آلایندگی هوا به استان قم کمک خواهیم کرد.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اهمیت احیای تالاب‌های استان قم گفت: مسئله تحقق حقابه‌ها دریاچه نمک و دشت مسیله را حتما دنبال خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: دریاچه نمک ۱۶ رودخانه داشته که همه اش با سد سازی محدود شده است که باید حقابه این دریاچه پرداخت شود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید