خبر فوری

رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد/ تخصیص۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دارویی

هرمزبان – رئیس سازمان غذا و دارو از تخصیص۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دارویی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، رئیس سازمان غذا و دارو در نشست هم اندیشی چالش‌ها و راهکارهای پیش روی صنعت داروسازی، از تصویب ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی از سوی بانک مرکزی خبر داد و گفت: بانک مرکزی اوایل سال با ۳۰ هزار میلیارد تومان موافقت کرد و پنجشنبه گذشته نیز با پرداخت ۲۰ هزار میلیارد تومان دیگر موافقت شد. ۳۰ هزار میلیارد تومان اول بر اساس گزارش بانک‌های عامل، در اختیار شرکت‌های دارویی قرار گرفته است.
به گزارش روابط عمومی سازمان غذا و دارو، سیدحیدر محمدی، با بیان اینکه از بهمن‌ ماه سال گذشته با تغییر سیاست‌های ارزی، ارز ترجیحی به ارز نیمایی تغییر کرد، افزود: سال گذشته با تصمیم سازمان توسعه تجارت فیش ثبت سفارش تمامی کالاهایی که مشمول تالار ارز نیمایی بودند ابطال شد تا سیاست‌های تخصیص ارز اصلاح و به وضعیتی که از نظر سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی ارز آزاد تلقی می‌شد بازگردد. تغییرات ارزی مشکلات زیادی را به وجود آورد و بار سنگینی را به دوش همه شرکت‌های دارویی انداخت. لازم بود که ثبت سفارش مجدد انجام شود. این امر زمان‌بر و نیازمند این بود که گروه کالایی اصلاح شود. اواخر فروردین‌ماه این امکان برای ما فراهم شد که گروه کالایی را اصلاح کرده و مجدداً گروه‌های کالایی را به حالت قبل بازگردانیم.
محمدی درباره نقدینگی زنجیره دارویی گفت: قرار شد سازمان برنامه و بودجه از سال گذشته مابه‌‌التفاوت تغییرات ارزی را از طریق یارانه ارزی در اختیار تولید کنندگان قراردهد که در نهایت جمع‌بندی بر این شد که این مابه‌التفاوت به بیمه‌ها پرداخت شود. امسال پس از پیگیری‌های وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در خردادماه ۱۲ هزار میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی پرداخت شد و ۳۳۰۰ میلیارد تومان در هفته گذشته به شرکت‌های بیمه تخصیص پیدا کرد. امیدواریم شرکت‌های بیمه این مبلغ را به مراکز درمانی برای پرداخت به شرکت‌های دارویی تخصیص دهند.

یارانه ارزی فقط برای شرکت‌های دارویی است
معاون وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: یارانه ارزی فقط برای شرکت‌های دارویی است و امیدواریم مرهمی برای مشکلات نقدینگی باشد.
رئیس سازمان غذا و دارو تأکید کرد: سال گذشته با پیگیری رئیس‌جمهور و اذن مقام رهبری هشت هزار میلیارد تومان برای کمک به زنجیره تأمین دارو و تجهیزات پزشکی پرداخت شد و امسال به دنبال این هستیم که یک عدد مشابه به عنوان کمک به بیمارستان‌ها برای پرداخت بخشی از بدهی‌ها اختصاص پیدا کند.
رئیس سازمان غذا و دارو همچنین درباره موضوع قیمت‌گذاری دارو گفت: با استناد به تبصره ۳ کمیسیون ماده ۲۰ این موضوع در اختیار سازمان غذا و دارو قرار گرفته است.
این قیمت‌گذاری در حالی بود که باید از یک سو از فشار به مردم جلوگیری می‌کردیم و از سوی دیگر مراقب آسیب به تولیدکنندگان بودیم. شاید ما آن‌گونه که مد نظر شرکت‌ها بود نتوانستیم قیمت‌گذاری را انجام دهیم با این حال امیدواریم به نحوی عمل کنیم که شرکت‌ها دچار زیان نشوند. هر جا احساس شود که قیمت‌گذاری مناسب نبوده و محاسبات هم این موضوع را ثابت کند، دوباره قیمت‌گذاری را انجام خواهیم داد.

منبع: روزنامه ایران

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید