خبر فوری

حمیدرضا جانباز : 70 درصد آب مصرفی شرب تبدیل به پساب می‌شود

هرمزبان – مشاور وزیر نیرو بازچرخانی پساب را نقطه برجسته و هوشمندانه لایحه برنامه هفتم توسعه عنوان کرد و گفت: با پیشبرد این امر فاضلاب خانگی که به عنوان یک تهدید زیست محیطی است، تبدیل به یک فرصت خواهد شد و در نخستین نتیجه آن از برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و در ادامه فرونشست زمین جلوگیری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل ازایلنا از وزارت نیرو، “حمیدرضا جانباز” گفت: توجه به پیشبرد پروژه‌ها و افزایش سرعت اجرای پروژه‌های آبرسانی از جمله سیاست‌ها و رسالت‌های وزارت نیرو در دولت سیزدهم است که این مهم با اجرای پروژه‌ها و طرح‌هایی چون آبرسانی به سنندج، طرح بزرگ غدیر، آبرسانی به همدان، خط دوم آبرسانی به زاهدان، طرح‌‌های آب شیرین‌کن و نیز طرح جهاد آبرسانی و آبرسانی روستایی و غیره محقق شد.

وی ضمن ارزیابی مثبت نتایج اقدامات صورت گرفته در این زمینه، افزود: در 6 ماهه دوم سال 1400 تعداد قابل توجهی از پروژه‌های تامین آب به پروژه‌های آبرسانی وزارت نیرو اضافه شد که با بهبود شرایط آبرسانی در مرکز و به ویژه نقاط مرزی کشور همراه شد.

مشاور وزیر نیرو و مسئول پیگیری‌های ویژه در امور آب و آبفا یادآور شد: به رغم وجود محدودیت‌های مالی در اکثر پروژه‌های کشور، این موانع متوجه پروژه‌های بخش آب نمی‌شود.

وی به ارزیابی لایحه برنامه هفتم توسعه در خصوص طرح مسائل حوزه آب پرداخت و گفت: در برنامه هفتم توسعه توجه توامان به مصرف و تامین آب شده است؛ به عبارت دیگر ضمن اینکه در لایحه به مدیریت مصرف آب در بخش‌های شرب و کشاورزی توجه شده است، همزمان نیز به موضوع تامین آب نیز توجه کافی کرده‌ایم. بر اساس آن در بخش مصرف رعایت الگوهای مصرف، استفاده از تکنولوژی‌های نوین در سامانه‌های آبرسانی و بخش مصرف و همزمان سرعت بخشیدن به طرح‌های انتقال آب را مدنظر قرار داده‌ایم که این امر نکته مهمی است.

جانباز با بیان اینکه در لایحه برنامه هفتم توسعه در حوزه آب هدفگذاری مناسبی صورت گرفته است، اضافه کرد: با نگاه به این برنامه می‌توان مشاهده کرد که حتی به موضوع افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی توجه ویژه‌ای شده است.

مشاور وزیر نیرو و مسئول پیگیری‌های ویژه در امور آب و آبفا گفت: به نظر می‌رسد که چنانچه این لایحه تبدیل به برنامه اجرایی شود طی مدت پنج سال برنامه هفتم می‌توان شاهد بود که تعداد کمتری از مناطق کشور دچار تنش آبی باشند.

وی موضوع استفاده بهینه از آب برای بخش صنایع و سایر مصارف تحت عنوان بازچرخانی پساب را نقطه برجسته و هوشمندانه طراحی شده در لایحه برنامه هفتم توسعه عنوان کرد و افزود: 70 درصد آب مصرفی در کشور تبدیل به پساب می‌شود و چنانچه به خوبی این بخش با تصفیه‌خانه‌های مدرن مدیریت شود، می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای بخشی از آب مصرفی از جمله صنایع باشد.

جانباز تصریح کرد: با پیشبرد این امر فاضلاب خانگی که به عنوان یک تهدید زیست محیطی شناخته می‌شود تبدیل به یک فرصت زیست محیطی خواهد شد و در نخستین نتیجه آن از برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و در ادامه فرونشست زمین جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام/

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید