خبر فوری

کارشناس فوتبال: تقابل با بزرگان کلاس درس مجانی است

هرمزبان – قرعه کشی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا فصل 2023/2024 انجام شد و نمایندگان کشورمان حریفان خود را در این مسابقات شناختند. در این بین تقابل تیم‌های ایرانی با تیم های عربستانی که امسال‌ستاره‌های زیادی از سراسر دنیا را جذب کرده اند، مهمترین اتفاق این مسابقات به حساب می آید.

محمدمحمدی سدهی
روزنامه‌نگار

قرعه کشی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا فصل 2023/2024 انجام شد و نمایندگان کشورمان حریفان خود را در این مسابقات شناختند. در این بین تقابل تیم‌های ایرانی با تیم های
عربستانی که امسال ستاره های زیادی از سراسر دنیا را جذب کرده اند،
مهمترین اتفاق این مسابقات به حساب می آید. تقابل پرسپولیس با النصر و کریستیانو رونالدو، سپاهان با الاتحاد و کریم بنزما و نساجی با الهلال و نیمار جونیور می تواند مهمترین اتفاق در این دوره از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا باشد که البته حضور این ستاره‌ها باعث بالا رفتن جذابیت مسابقات خواهد شد.
جلال چراغپور، کارشناس فوتبال در گفت و گو با «ایران» صحبت‌های خود را در خصوص لیگ قهرمانان آسیا این گونه آغاز می کند: «اولین سؤالی که در جامعه مطبوعاتی کشورمان مطرح می شود، این است که تقابل تیم‌های ما با تیم‌های عربستانی که از فوتبالیست های نامداری همچون رونالدو، بنزما و نیمار بهره می برند، چه تأثیری در فوتبال ما دارد؟ آیا تأثیرات این تقابل مثبت است یا منفی؟ قطعاً تقابل فوتبال ما با چنین بازیکنان بزرگی مثبت است و می تواند باعث پیشرفت بازیکنان ما شود.»
او می گوید: «حضور ستاره‌های بزرگ دنیا اولین بار در کشور ژاپن اتفاق افتاد و شاهد حضور بازیکنانی همچنین زیکو در این کشور بودیم. ژاپن بعد از مسابقات جام جهانی 1990 ایتالیا بازیکنان بزرگ دنیا که در آن زمان در اوج بودند را به کشور خود آورد و از آن طرف ژاپنی‌ها فوتبال خود را به عنوان فوتبال کلاسیک تعریف کردند. آنها پس از بررسی های زیاد متوجه شدند که سبک فوتبال شان به فوتبال فرانسه نزدیک است و این موضوع باعث شد تا سبک فوتبال فرانسه را کپی کنند.»
این کارشناس فوتبال صحبت های خود را این گونه ادامه می دهد: «آنها فیلیپ تروسیه را از فرانسه آوردند و در کنار او نسلی از مهاجمان خوب دنیا را همچون سالواتوره اسکیلاچی ایتالیایی به کشور خود دعوت کردند. این کار آنها کاملاً هدفدار بود و در واقع دلیل حضور این ستاره‌ها در ژاپن رفع نقاط ضعف ژاپنی‌ها بود. آنها به این فکر می‌کردند که می‌توانند با حضور ستاره‌های بزرگ دنیا نقاط ضعف خود را از طریق بازیکنان جوانی که به فوتبال خود آوردند، جبران کنند.»
چراغپور می افزاید: «هدف آنها این بود که یک بازیکن ضد ستاره فوتبال دنیا در کشور خود تولید کنند، یعنی با حضور این ستاره‌ها که مهاجم بودند بتوانند نقطه ضعف خود را که در پست دفاع مرکزی است پوشش دهند و مدافع خوب تولید کنند. این ضعف در فوتبال ملی ما هم وجود دارد و ما هم در پست دفاع مرکزی مشکل داریم و در صورت رفع این ضعف می توانیم نتایج خوبی بگیریم. علاوه بر این تراکتور هم در بازی پلی آف لیگ قهرمانان آسیا مقابل الشارجه امارات از همین نقطه ضربه خورد. تراکتور در این نقطه شجاع خلیل زاده را دارد که او به پایان فوتبال خود نزدیک می شود.»
او صحبت های خود را این گونه ادامه می دهد: «عربستانی ها در جام جهانی قطر نقاط ضعف خود را متوجه شدند. ضعف این تیم در دفاع راست و چپ است و برای پوشش ضعف خود بهترین بازیکنان دنیا را آوردند تا ضد خود را تولید کنند. یعنی بتوانند بازیکنانی که مقابل این بازیکنان قرار می گیرند را با این شیوه آموزش دهند که البته این بهترین روش برای رفع نقاط ضعف محسوب می شود.»
این کارشناس فوتبال در ادامه چنین نظری در خصوص تقابل تیم های ایرانی با ستاره های بزرگ دنیا دارد: «این موضوع یک کلاس درس مجانی برای بازیکنان ما محسوب می‌شود. وقتی دفاع‌های جوان ما با رونالدو یا بنزما مواجه می شوند می توانند از این بازیکنان الگو برداری کنند. بازیکنان جوان ما کجا می توانند استارت‌های رونالدو، نحوه پریدن و لحظه سرزدن او را ببینند؟ ما که به دلیل شرایط مالی توان جذب این بازیکنان را نداریم و حالا تقابل با این بازیکنان را می‌توانیم به فال نیک بگیریم.»
چراغپور در ادامه به سیدبندی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا اشاره می کند و می گوید: «در سید یک تیم‌های الاتحاد عربستان، پرسپولیس ایران، السد قطر، پاختاکور ازبکستان و الهلال عربستان حضور دارند که می‌توان گفت پرسپولیس براساس این سیدبندی کمترین شانس را برای صعود از جمع این تیم های قدرتمند را دارد. علاوه بر این در سید دوم هم تیم های سپاهان ایران، الدحیل قطر، نسف‌قارشی ازبکستان، الفیحا عربستان و نساجی ایران قرار گرفته اند که شانس سپاهان با توجه به شرایط خوبی که دارد بیش از 50 درصد است اما نساجی با وجود اینکه تیم تازه واردی است شانس زیادی برای صعود ندارد.»
او می افزاید: «ما نباید از نظر نتیجه انتظار پیروزی مقابل تیم‌های عربستانی را داشته باشیم اما باید بپذیریم که تقابل تیم های ما با تیم های عربستانی بیشترین منافع را برای ما دارد. البته در حال حاضر نمی‌توانیم به صورت دقیق در خصوص سایر همگروهی های کشورمان صحبت کنیم و شانس نمایندگان خود را به دلیل حضور بازیکنان نامدار در تیم های همگروه نمایندگان کشورمان کم بدانیم. این شانس تنها در خصوص تقابل ما با تیم هایی است که بیشترین امکانات را دارند و حالا این امکان وجود دارد که نتایج دیگری رقم بخورد و
تیم های ایرانی بتوانند عملکرد خوبی در این مسابقات داشته باشند.»

مبنع: روزنامه ایران

 

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید