مدیرعامل مترو تهران: دولت سیزدهم مترو را به ریل خودکفایی بازگرداند

هرمزبان – پایتخت به علت تمرکز نهادها و دستگاه‌های اقتصادی و اجتماعی، همواره مقصد بسیاری از شهروندان کشور است.

پایتخت به علت تمرکز نهادها و دستگاه‌های اقتصادی و اجتماعی، همواره مقصد بسیاری از شهروندان کشور است. مسئولان معتقدند تهران حدود ۱۰میلیون جمعیت شب‌خواب دارد اما این تعداد در طول روز به حدود ۱۴ میلیون نفر هم می‌رسد؛ ۴ میلیون نفری که اغلب‌شان هر روز صبح برای کار، تحصیل یا موارد دیگر به تهران می‌آیند و هنگام شب رهسپار خانه خود در حومه شهر یا شهرهای نزدیک می‌شوند و البته بسیاری از این افراد برای تردد، غالباً از مترو استفاده می‌کنند. همین امر لزوم توجه ویژه به توسعه خطوط ریلی مترو تهران و حومه را نشان می‌دهد.
حمایت‌های دولت سیزدهم
مترو را به ریل خودکفایی برگرداند
به گزارش ایسنا، شبکه مترو تهران با ۲۷۱ کیلومتر و ۱۵۰ ایستگاه، بزرگ‌ترین ناوگان ریلی زیرزمینی کشور است که البته قرار است این شبکه تا پایان سال‌جاری توسعه یابد. این مسیر ریلی می‌تواند تا پایان سال‌جاری به ۱۶۲ ایستگاه و حدود ۳۰۰ کیلومتر برسد، البته با احتساب خطوط جدید و اتمام ایستگاه‌ها و مسیر باقی مانده در خطوط۶ و ۷ مترو، طول کلی شبکه مترو تهران در نهایت به ۵۰۴ کیلومتر مسیر ریلی و ۳۰۵ ایستگاه خواهد رسید. حالا به این شبکه ۵۰۴ کیلومتری، مسیر حومه را نیز اضافه کنید. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، باید شهرهای هشتگرد، شهریار، ملارد، شهرقدس، اسلامشهر، پرند، ورامین، پیشوا و پردیس از طریق شبکه مترو، به شهر تهران متصل شوند. بر اساس قانون، شهرداری تهران نمی‌تواند خارج از شهر تهران فعالیتی داشته باشد و دولت به عنوان کارفرمای این خطوط حومه‌ای، بعضاً اجازه مطالعات و اقدامات ساخت را به شهرداری تهران داده است.
مدیرعامل مترو تهران درباره آخرین وضعیت پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو گفت: تاکنون با وجود تأمین بیش از ۱۵۰۰ واگن برای شهر تهران، حدود ۳۳ درصد از واگن‌های موجود، به صورت بومی ساخته و تولید شده است.
محسن هرمزی با اشاره به کمک‌های دولت سیزدهم به تولید قطار ملی مترو و بازگرداندن مترو تهران به ریل خودکفایی، اظهارداشت: ۷۷ میلیون یورو توسط معاونت اول ریاست‌جمهوری از محل بودجه نفت اختصاص یافت. قرارداد کارگزاری برای ۱۱۳ واگن با بانک شهر منعقد و فروش نفت انجام شده و در مرحله دریافت پول است و پس از اینکه سازمان برنامه و بودجه اقدامات کارسازی را انجام داد پول واریز می‌شود. ما در حال تسریع روند و کاهش زمان ساخت هستیم.
وی اظهارداشت: پیش از این، در همه پروژه‌های تأمین واگن‌های مترو، طراحی به صورت کامل توسط طرف خارجی انجام و اسناد فنی مربوطه به صورت بسیار محدود و ناقص ارائه شده است که این موضوع ضمن ایجاد وابستگی، مشکلات متعددی در تعمیرات اساسی واگن‌ها ایجاد کرده و قیمت تمام شده تأمین واگن را افزایش داده است.
هرمزی افزود: شهرداری و شرکت مترو تهران، به منظور اجرای ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه، ساخت قطار ملی مترو را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و به منظور بومی‌سازی آن با عمق ۸۵ درصد مدنظر قرار داده است تا طراحی و ساخت تجهیزات ناوگان مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی شهری در داخل کشور محقق شود. این امر سبب رفع انحصار و وابستگی حداکثری به شرکت‌های خارجی، استفاده از حداکثر ظرفیت‌های تولید داخلی، توجه به موضوع تعمیرات و نگهداری واگن‌ها و تهیه اسناد فنی منطبق بر استانداردهای روز دنیا با تلاش مهندسان و صنعتگران داخلی می‌شود.
وی با اشاره به ساخت یک رام قطار ۷ واگنه مترو در تهران تأکید کرد: ۲۵ شرکت دانش‌بنیان و 4مجموعه بزرگ صنعتی با تمام توان پای کار آمدند تا یک افتخار ملی شکل گیرد.

منبع: روزنامه ایران

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید